Elke aflevering van 4 X 7 bestaat uit 4 korte documentaires van telkens 7 minuten. De documentaires hebben één ding gemeen: het zijn telkens dwingende verhalen die de maker om een of andere reden moét vertellen. 4 X 7 is bovendien de opstap naar een online documentair platform op canvas.be. De makers zijn grote namen, maar ook mensen die vooral in het professionele circuit bekend zijn, én jong talent. In deze aflevering zijn dat Dirk Tieleman, Karen Vázquez Guadarrama, Ingrid Schildermans en Francis Vanhoutte.

Dirk Tieleman drukt zijn afschuw uit voor de 'betonnering' van ons land. Karen Vázquez Guadarrama heeft het over de passie van de Mexicanen voor de 'heilige van de dood". Ingrid Schildermans portretteert een kwetsbare man met een passie voor kunst. En Francis Vanhoutte toont een vrouw die haar strijd met kanker omzet in kunst.

Karen Vázquez Guadarrama: Flaca

De katholieke kerk in Mexico heeft z'n aanhang de laatste jaren langzaam zien verkleinen. Gelovigen kiezen steeds vaker voor allerlei religieuze sektes om hun spirituele behoeftes te bevredigen.

De Santa Muerte is daar een voorbeeld van. De "heilige dood" wordt door miljoenen mensen in Mexico en de rest van Latijns-Amerika vereerd. Ze is de beschermheilige van misdadigers, buitenstaanders, en mensen die het gevoel hebben dat ze door de maatschappij worden genegeerd. Als personificatie van de dood symboliseert ze gerechtigheid, bescherming, en een veilige overgang van het leven op aarde naar het hiernamaals.

Karen Vázquez Guadarrama geraakte een aantal jaren geleden geïntrigeerd door een vreemde tatoeage op de arm van haar beste vriendin. Die tatoeage stond symbool voor 'De Heilge Dood'. Haar man bleek een Santa Muerte 'priester' te zijn. Voor deze documentaire volgt Karen de man een hele dag tijdens zijn werkzaamheden. De titel 'Flaca' - 'mager meisje' - verwijst naar de koosnaam die vele volgelingen gebruiken voor La Santa Muerte.

Karen Vázquez Guadarrama werd geboren in Mexico City, maar studeerde in Film in het Kask in Gent. In haar films verkent ze kleine dagdagelijkse gebeurtenissen, met veel aandacht voor emotie en detail. Ze maakt fictie, kortfilms en documentaires. Haar afstudeerwerk Flor de mil colores (2015) bijvoorbeeld toont een intimistisch portret van Emiliana, een alleenstaande moeder die probeert te overleven in een Boliviaans mijnkamp. De film werd geselecteerd voor het Sundance Film Festival en werd bekroond op Film Fest Gent en het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven.

Dirk Tieleman: De betonstop

"Ik ben een wielertoerist en waag me van tijd tot tijd in het razende verkeer met ware doodsverachting. Ik volg de knooppuntenroutes en rijd van de ene verkaveling naar de andere. Ik erger me aan het beton. Maar zie, achter de tuinen van de lintbebouwing duiken plotseling gebieden op van een ongerepte schoonheid waar geen auto’s meer komen. Het is er weids en stil. Dit land heeft nog pure natuur, maar elke dag worden er tien voetbalvelden opgeofferd voor nog meer beton. Ik hou mijn hart vast. Pas voor 2050 is een betonstop afgekondigd."

In de reportage ‘De betonstop’ laat voormalig VRT-journalist Dirk Tieleman het oude Keerbergen in Vlaams-Brabant herleven en toont hij hoe zijn lieflijk dorp is verworden tot een slaapdorp. "Wordt heel Vlaanderen gebetonneerd? Of halen we de baksteen uit onze maag en investeren we in vernieuwbouw?"

Dirk Tieleman begon zijn carrière bij VRT-radio, waar hij eerst het bedrijfsleven volgde en nadien verslag deed over buitenlandse kwesties, onder meer de revolutie in Iran en de oorlog in Afghanistan. Hij was ook jaren lang eindredacteur van het Radiomagazine Actueel. In 1989 stapte hij over naar VRT-televisie, waar hij eerst reportages draaide voor Panorama en nadien Terzake en Koppen opstartte. Als eindredacteur en presentator van beide nieuwe programma’s gaf hij jaren lang opleiding aan jonge journalisten. Sedert 2005 is hij zelfstandig journalist. Hij maakt nog steeds reportages, schrijft boeken en is communicatieconsultant.

Ingrid Schildermans: Jean et Laurent

"Ik wil jullie graag voorstellen aan Laurent Colinet. Een man van 53, als gek bestempeld en al jaren weggestopt in een rustoord. Zeven jaar geleden leerde ik hem kennen, toen Jean - een oude vriend van mij, een kunstenaar-filosoof - zijn kamergenoot werd. Geleidelijk aan ontstond er een bijzondere vriendschap tussen beide mannen en ontwikkelde Laurent zelfs een verwoede tekenpassie, iets wat me enorm ontroerde. Sporadisch nam ik foto’s of filmden we hen. Het zijn geen professionele opnames, verre van, maar hopelijk levert dit toch een boeiend en intimistisch portret op."

Ingrid Schildermans studeerde Communicatiewetenschappen aan de VUB en werkt als redactrice en regisseur voor VRT. Ze maakte onder meer Alleen de waarheid kan ons redden (Puur Persoonlijk, 2010), en Belpop-afleveringen over Luc Van Acker (2011), Ann Christie (2012), Jazz Bilzen (2013) en New Beat (2013).

Francis Vanhoutte: Cire Regagnée

"Enkele jaren geleden kwam kunstenares Lieve Verstappen bij me aankloppen omdat ze hulp nodig had bij de realisatie van een filmproject.
In 2010 werd Lieve getroffen door borstkanker. De impact, die de ziekte op haar leven en lichaam had en nog steeds heeft, vertaalt zich duidelijk in haar manier van hoe ze in het leven staat en in haar werk. Als beeldhouwster ziet ze hoe haar eigen lichaam wordt verminkt en verliest, door de zware chirurgische ingreep, de mogelijkheid om haar arm nog te gebruiken bij het kappen in steen. Toch slaagt Lieve erin die zware tegenslagen opzij te schuiven en stort zich met een nog grotere geestdrift op andere creatieve technieken om haar verhaal te vertellen. Haar werk, dat voorheen al ontstond vanuit een grote persoonlijke verontwaardiging en steeds een aanklacht poogt te zijn, vertelt vanaf nu ook het verhaal over hoe zij met haar ziekte omgaat."

Francis Vanhoutte studeerde animatiefilm op het Rits en werkt sedert 1991 op de VRT. Hij begon bij de Musti-productie, die in de animatiestudio gemaakt werd. Na 10 jaar kwam hij bij de Grafische Dienst terecht, waar hij aan heel uiteenlopende projecten werkte: ontwerpen, animeren, special effects. In 2014 werkte hij onder andere mee aan de docu-reeks ‘Twintigers’ (regie, camera en montage). Francis geeft ondertussen ook al een 20-tal jaar les op DKO-KASKA in het film- en videoatelier. Recent verzorgde hij onder meer de animaties en het grafisch ontwerp voor Voor hetzelfde geld en realiseerde hij voor een buurtproject de kortfilm “Levende Zielen” .

Doc 7

Het geheel van de 4 reportages vormt het wekelijkse magazine, een tijdelijke vorm die verdampt omdat de delen daarna opgaan in een online luik: Doc 7. Hier zijn alle reportages met elkaar verbonden. Je kan ze opzoeken en (her)bekijken op maker, op thema en op datum. Zo speelt Doc 7 in op de mondiale tendens van docu-platformen die op zichzelf staan of die geschreven media en lineaire tv versterken. Canvas is daarvoor de ideale biotoop.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over