Het 32e Internationaal Festival van de Franstalige Film van Namen loopt van 29 september tot 6 oktober 2017. Het Festival, al vele jaren dé plaats van afspraak voor de Franstalige cinema, stelt een honderdtal films voor uit alle hoeken van de Francofonie. Dankzij een FIFF pass kan het Festival zijn publiek een week lang aan een democratische prijs laten kennismaken met een rijk en gevarieerd filmaanbod. Het Festival heeft ook honderden filmprofessionelen uit de hele wereld te gast voor workshops, colloquia en ontmoetingen.

De Belgische acteur Fabrizio Rongione nam, na regisseur Gérard Corbiau en acteur Olivier Gourmet, opnieuw voor het derde jaar op rij de rol van ere-voorzitter van het FIFF op zich.

JEUNE FEMME van Léonor Serraille zal zoals eerder aangekondigd de 32e editie van het FIFF openen. De film, waarin de ravissante Laetitia Dosch acteert, won de Caméra d’Or op het Filmfestival van Cannes.

Het FIFF onthult 6 nieuwe titels !

ANA MON AMOUR van Călin Peter Netzer (Roemenië/Duitsland/Frankrijk)

Het liefdesverhaal van Ana en Toma begint in een studentenkamer. Ze zijn jong, mooi, emotioneel en opgetogen ; ze zijn dol op elkaar en dromen van een betere wereld. Tot de tijd komt dat ze zich dienen te verzetten tegen hun demonen, echte of denkbeeldige. Beide geliefden klampen zich wanhopig aan elkaar vast, wat hen tot het uiterste drijft.

De in 1975 geboren Roemeense cineast Peter Netzer laat zich meteen opmerken met zijn eerste langspeelfilm Maria (2003), waarmee hij de Prijs van de Jury en de Bronzen Luipaard in Locarno wint en nadien voor de Europese Film Awards genomineerd wordt. Zijn tweede langspeelfilm Medal of Honor (2009) levert hem prijzen op in Thessalonici, Los Angeles en Zagreb. In 2013 wint zijn derde langspeelfilm Child’s Pose de Gouden Beer in Berlijn en de Gouden Beiaard voor Beste Film en Beste Actrice in Namen. Zijn nieuwste film Ana mon amour, een bewerking van de roman Luminata mon amour van Cezar Paul Bădescu, kreeg dit jaar de Zilveren Leeuw voor beste artistieke bijdrage op het Festival van Berlijn. De regisseur werkte met Andrei Butică die eerder de fotografie verzorgde van Mère et Fils in 2014. Ana mon amour wordt vertolkt door Mircea Postelnicu, Diana Cavaliotti, Carmen Tănase en Vasile Muranu en is een productie van Parada Film (Roemenië), Augenschein Filmproduktion (Duitsland) en Sophie Dulac Productions (Frankrijk). De internationale sales wordt verzorgd door Beta Film.

EN ATTENDANT LES HIRONDELLES van Karim Moussaoui (Frankrijk/Duitsland/Algerije/ Qatar)

Hedendaags Algerije, drie generaties. Verleden en heden botsen in het leven van een rijke vastgoedontwikkelaar, een ambitieuze neuroloog, een jonge vrouw die moet kiezen tussen haar hart en haar verstand. Drie verhalen die ons onderdompelen in de ziel van de hedendaagse Arabische samenleving.

De Algerijnse regisseur Karim Moussaoui (°1976) is de auteur van de kortfilms Petit Déjeuner (2003), Noir sur Blanc (2005), Ce qu’on doit faire (2006) en de middellange film Les Jours d’avant (2013, Prijs van de Jury in Namen). Deze laatste film liet zich vooral op festivals als Locarno en Clermont-Ferrand opmerken ; hij won ook de Grote Prijs op de Premiers Plans van Algiers en was finalist voor de César Beste Kortfilm. Zijn eerste langspeelfilm En attendant les hirondelles, die tot stand kwam dankzij de Cinéfondation van het Festival van Cannes en de Ateliers d’Angers, werd voorgesteld in Un Certain Regard in Cannes. De film, een productie van Les Films Pelléas (Frankrijk), Niko Film (Duitsland) en Prolégomènes (Algerije), wordt vertolkt door Mohamed Djouhri, Sonia Mekkiou, Aure Atika, Mehdi Ramdani, Hania Amar, Chawki Amari, Hassan Kachach, Nadia Kaci en Samir El Hakim. De internationale sales verzorgt MK2 Films. De film wordt in België verdeeld door Imagine en komt op 22 november in de bioscoop.

LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES van Hélène Cattet en Bruno Forzani (België/Frankrijk)

In de zomerperiode aan de Middellandse Zee schuilt een gangsterbende onder leiding van Rhino na een roofoverval te hebben gepleegd ergens in een verlaten dorpje. Hun buit bedraagt 250 kilo goud. In hetzelfde dorpje is er ook een naar inspiratiezoekende kunstenares die er zich samen met enkele gelijkgestemden van de wereld heeft teruggetrokken en de plaats heeft overgenomen. Het bezoek van enkele ongenode gasten en twee agenten zullen dit paradijs veranderen in een waar slagveld. Meedogenloos en hallucinant !

Na enkele opvallende kortfilms zoals Santos Palace (in competitie op het FIFF 2006) en de gedurfde langspeelfilms Amer (FIFF 2009) en L’étrange couleur des larmes de ton corps(2012), is Laissez bronzer les cadavres de derde langspeelfilm van het Belgische duo Hélène Cattet en Bruno Forzani. De film, een vrije bewerking van het gelijknamige boek van Jean-Patrick Manchette en Jean-Pierre Bastid, brengt in de hoofdrollen Elina Löwensohn, Stéphane Ferrara, Hervé Sogne, Bernie Bonvoisin, Pierre Nisse, Marc Barbé en Michelangelo Marchese samen. Laissez bronzer les cadavres ging in wereldpremière in Locarno en werd geselecteerd voor Toronto. De film is een productie van Anonymes Films (Eve Commenge, België) en Tobina Film (François Cognard, Frankrijk), kreeg steun van het Centre du Cinéma et de l'Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles, en medewerking van Canal+, Ciné+ en BeTV. De internationale sales verzorgt Bac Films. Een release in de Belgische zalen staat gepland voor januari 2018.

LUMIERE ! L’AVENTURE COMMENCE van Thierry Frémaux (Frankrijk)

In 1895 vinden de gebroeders Lumière de cinematograaf uit en draaien ze de allereerste films. Regie, travelling, trucage of remake, al doende ontdekken ze de kunst van het filmen. Deze selectie van wereldberoemde meesterwerken en onbekende juweeltjes vormt een reis naar de oorsprong van de cinema. Het zijn onvergetelijke beelden die ons een unieke blik gunnen op Frankrijk en de wereld die zich openstellen voor de 20e eeuw.

Met deze documentaire gaat Thierry Frémaux, programmator van het Festival van Cannes en directeur van het Institut lumière van Lyon, naar de oorsprong van film en brengt hij de beelden van de gebroeders Lumière tot leven. De film wordt in België verdeeld door September Film en speelt vanaf 25 oktober in de bioscoop.

MAMAN COLONELLE van Dieudo Hamadi (RD Congo/Frankrijk)

Kolonel Honorine werkt voor een kleine politie-eenheid die zich toelegt op het beschermen van verkrachte vrouwen en misbruikte kinderen in de door oorlog geteisterde regio’s van Congo. Hoewel ze reeds 15 jaar in Bukavu in het westen van Congo aan het werk is, krijgt ze een overplaatsing naar Kisangani. Daar staat ze voor nieuwe uitdagingen. Aan de hand van het portret van deze moedige dame met een buitengewoon doorzettingsvermogen in haar strijd om rechtvaardigheid, kaart de film de kwestie van vrouwenverkrachting en kindermisbruik in Congo aan.

De in 1984 in Kisangani geboren Dieudo Hamadi studeerde geneeskunde alvorens documentaires te maken. Ook de kortfilm Dames en attente (2009), zijn eerste langspeelfilm Atalaku (2013, Prijs Joris Ivens op de Cinéma du Réel in Parijs) en Examen d’Etat (2014, Potemkine Prijs) dragen zijn naam. Zijn nieuwe documentaire Maman Colonelle won reeds een resem prijzen waaronder de Prijs van de Jury op het Forum van het Festival van Berlijn, de Grote Prijs op de Cinéma du Réel in Parijs, de Prijs beste documentaire in Zanzibar, de ‘Ecran du meilleur documentaire d’Afrique centrale’ op het Festival Ecrans Noirs in Kameroen en ook de Amnesty Prijs op het Festival van Durban. De film is een productie van Cinédoc Films (Frankrijk) en Mutotu Productions (RD Congo).

LE VENERABLE W. van Barbet Schroeder (Frankrijk/Zwitserland)

In Birma is de 'vooraanstaande Wirathu' een zeer invloedrijke boeddhistische monnik. Om Wirathu te kunnen ontmoeten, observeert Schroeder hoe islamofobie en haatspraak leiden tot geweld en vernietiging. Toch is Birma een land waar 90% van de bevolking het boeddhisme als geloof heeft aangenomen: een religie op basis van een vreedzame, tolerante en niet-gewelddadige manier van leven.

De Zwitserse regisseur en producent Barbet Schroeder (°1941, Iran) groeide op in Colombië en settelde zich nadien in Parijs. De regisseur trok voor zijn nieuwe documentaire naar het racistische hart van Birma om ‘le vénérable W.’ te ontmoeten en sloot hiermee zijn trilogie van het kwade af. Barbet Schroeders films werden bijna allemaal door Cannes of Venetië geselecteerd. We kennen van hem Maîtresse (1976, met Bulle Ogier en Gérard Depardieu), Barfly (1987, met Mickey Rourke), Reversal of Fortune(1990, Oscar Beste Acteur voor Jeremy Irons), Single White Female (1992, met Bridget Fonda en Jennifer Jason Leigh), Before and after (1995), Murder by numbers (2002, met Sandra Bullock), L’avocat de la terreur (2007, César Beste Documentaire), Inju (2008, in Japan gedraaid met Benoît Magimel), derde seizoen van de cultserie Mad Men (2009), en ook Amnesia (2014, met Marthe Keller). Vénérable W., die een wereldpremière kreeg in de Séance Spéciale in Cannes, is een productie van Les Films du Losange (Margaret Menegoz, Frankrijk) en Bande à Part Films (Lionel Baier, Zwitserland). De internationale sales verzorgt Les Films du Losange.

32e Internationaal Festival van de Franstalige Film van Namen (FIFF)
29 sept – 6 okt. 2017

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: