Peter Minnebo

De in het oog springende kortfilm Has#tag, onder regie van Adil El Arbi en Billal Fallah, ging op zaterdag 13 mei in exclusieve avant-première, in de Veilinghallen te Hoogstraten. Has#tag pikt het kwalijke fenomeen ‘catfishing’ op, dat op de loer ligt voor kwetsbare tieners via sociale media.

We maken kennis met Marie (Sara Gracia Santacreu) en Chloe (Laura Achten), 2 onafscheidelijke tienervriendinnen. Chloe heeft een relatie met de knappe Anton. Marie maakt op haar beurt kennis met Kevin, waar ze tot over haar oren verliefd op wordt, zonder hem ook maar ooit te zien. Ze droomt al van een zeer mooie en gelukkige relatie, tot Kevin plots om naaktfoto’s vraagt ... exact 365, ééntje voor elke dag.

De kortfilm geeft indrukken perfect weer door fotografische (belichtings) hoogstandjes. Het gelaat van Kevin met een lugubere dreigende zwarte tint, de vingers van Marie die blijkbaar aarzelend, teruggetrokken , al dan niet willen typen op het klavier. Het wordt een rollercoaster van gevoelens: blijdschap, angst,machtsmisbruik, teleurstelling,destructie.

Has#Tag is net als hun gevierde kortfilms, en uiteraard “Image” en “Black”, een echte Adil en Billal film. “Dirk Bracke (jeugdauteur) contacteerde ons en het onderwerp sprak ons onmiddellijk aan, we dachten, het gaat echte SHIT worden om die film te maken!(lacht).”aldus Adil. “We waren van mening: “Ook al zijn we aan het draaien in Hollywood, we komen terug naar Hoogstraten!”.

Sara Gracia Santacreu beaamt een zalige sfeer en verbondenheid op de set. “ Adil en Billal wisten exact hoe ze moeten omgaan met zo’n situaties en hebben het onderste uit de kan bij ons gehaald”.

Het begon allemaal op een schrijfnamiddag van 5 meisjes en met de initiatiefname van vzw Stokpaardje. Er heerst nog een groot taboe omtrent geestelijke gezondheid, jongeren moet versterkt worden en NEE kunnen zeggen, zich bewust worden van de risico’s van het net.

Tinne Rombouts, burgemeester Hoogstraten, prijst het ongelofelijk enthoesiasme, gans Hoogstraten stond in rep en roer tijdens de draaidagen. De gemeente ondersteunt graag het project en zet graag alles in op de jongeren.

De kortfilm neemt de toeschouwer onmiddellijk mee in het verhaal, het is immers een verhaal, geschreven en verteld in Hoogstraten, verzonnen en gemaakt door jongeren. Een verhaal dat verteld moest worden. De kortfilm shockeert en brengt hierdoor de boodschap krachtig over.

De kortfilm wil zo’n breed mogelijk publiek bereiken en zal naar de scholen trekken in de vorm van lessenpakketten, daarbij ambieert de film ook een aantal prijzen op nationale en internationale kortfilmfestivals.

De 500 aanwezigen gaven alvast met een welgemeend applaus een virtuele Oscar aan de acteurs en de crew, en vierden het succes met een spetterende afterparty in de Highstreet 2.0. De film kwam tot stand onder de vleugels van het productiehuis Skladanowski, en werd ondersteund door de Rode Neuzen Actie (Medialaan).

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: