Hard Bass 2016

Het grootste en meest populaire indoor evenement van b2s, Hard Bass, siert naar jaarlijkse traditie de kalender van menig muziekliefhebber van de hardere scène. Ook in 2016 was dit het geval en daarbij mocht de Gelredome te Arnhem wederom rekenen op een volle bezetting tijdens desbetreffende nacht. Met de uitverkochte status staat de kwaliteit van het evenement garant. Daarnaast zorgde de organisatie, in samenwerking met Be Yourself Music, voor een compilatie album om U tegen te zeggen. De thuisblijvers weten wat te doen en de aanwezigen kunnen nagenieten met het beste wat Hard Bass te bieden heeft.

Het eerste team (blauw) weet onder leiding van Wildstylez meteen te imponeren. Al zorgt hij op deze zijde wel zelf voor het succes. Zijn teamgenoten komen namelijk amper tot niet aan bod. Enkel Coone wist een plaatsje te veroveren met ‘Love for the game’. Van Atmozfears of NCBM ontbreekt elk spoor. Wildstylez zelf daarentegen gooide het over een hele andere boeg. Collaboraties werden aangegaan met Max Enforcer, E-life & Noah Jacobs, Demi Kanon, Noisecontrollers en Villain. Ook het opkomende talent Cyber ‘Union’ en Wave Pressure ‘Take my Higher’ werden opgenomen in de tracklist.

De tweede zijde werd onder handen genomen door Frontliner en bestaat voor maar liefst de helft uit eigen materiaal. Zo passeren zijn solo’s ‘Beatdown’, ‘Beam me into Space (Envine remix)’, ‘Tell me’ en ‘You Need Me’ vlot de revue. Daarnaast ging hij tal van interessante samenwerkingen aan met onder andere Anouck B, Natalia Isabella, John Harris, Zany, Seri en Radical Redemption. Tot groot jolijt, stak hij ook enkele tracks in een nieuw jasje, met name ‘Shivers’ van Armin Van Buren en ‘Sally’ van Hardwell Ft. Harrison.

De melodische hardstyle domineert de eerste helft van het album met verve. Op de derde zijde wordt er echter een overstap gemaakt naar het hardere geweld. Al mochten sommige tracks op de eerste twee zijden zeker niet onderdoen voor wat Digital Punk allemaal in petto heeft. Zo zorgde deze laatste voor een remix van ‘Let It Go’ door Alpha² en ging hij diverse samenwerkingen aan met B-Front, Warface, Mean Machine en Adaro. Zijn buddy in team geel moest haast Radical Redemption zijn geweest. Samen zijn ze namelijk goed voor de helft van de nummers op deze zijde. De hits ‘Plata O Plomo’ en ‘Firestarter’, van respectievelijk Gunz For Hire en Ran-D & E-life, konden dan weer als onmisbaar bestempeld worden en komen daarbij goed tot hun recht.

Geen hardcore als afsluiter, wel raw hardstyle van de bovenste plank met Delete, die het laatste team (red) vertegenwoordigt. Zelf trekt hij niet overdreven veel aandacht naar zich toe, met een paar tracks uit eigen hand. Zijn teamgenoten Warface en Deetox mochten wel rekenen op de nodige support. Namen als Degos & Redone, Thera, Outbreak en High Voltage mogen hier uiteraard niet ontbreken. Radical Redemption zorgt voor de afsluiter van deze laatste zijde, tevens de afsluiter van het album. Met een ‘Hard Bass Tribute’ kan het niet anders dan waardig afsluiten. (TVT)