Reverze 2017

Reverze was dit jaar toe aan zijn 12de editie met als homebase het Antwerpse Sportpaleis en de Lotto Arena. Bass Events wijkt zo niet af van zijn roots en zorgde wederom voor een massa opkomst voor het uitverkochte evenement. Reverze behoort ondertussen tot één van de meest kwalitatief hoogstaande events van Belgïe en ver daarbuiten. De internationale interesse is dan ook groot en de fans komen van bijna alle continenten voor dit spektakel. Om na afloop van het evenement nog volop na te kunnen genieten, zorgde Bass Events in samenwerking met Toffmusic aka HardSupply voor de ultieme Reverze experience, als dubbelaar verkrijgbaar.

De eerste zijde werd onder handen genomen door Hard Driver en traditiegetrouw afgetrapt met de anthem van het evenement, Interconnected (Reverze Anthem 2017). Het was tevens Hard Driver die zich een aantal jaar geleden onthulde achter zijn masker op Reverze. Aan hem de eer om de tracks aaneen te mixen. Naast de anthem passeert hij nog zeven keer de revue, waaronder vier solo tracks, The Empire, To the Bone , Light Up the Ganja en Welcome. De laatste twee genoemden zijn niet weg te slaan uit de tracklists van menig festival en event.

Samenwerkingen werden aangegaan met andere raw hardstyle grootmeesters als Adaro en Radical Redemption, met respectievelijk Smack en Reloaded. Beide nummers knallen stevig door, zoals we van deze jongens gewoon zijn. MC DL gebruikte zijn vocals om het nummer The Hunter naar een hoger niveau te tillen, maar het was D-Sturb die het in een nieuw jasje stak door er een remix van te maken. Diezelfde D-Sturb wist met Marked for Death tevens een plaatsje te veroveren op dit album.

Het mag ondertussen al wel duidelijk wezen dat de eerste zijde raw getint is en nog even op hetzelfde elan doorgaat. Enjoy the Ride van Psyko Punkz is de openingstrack van zijn nieuwe album genaamd Wietse. Ook B-Front bracht zijn nieuwe album Beyond Reality onder de aandacht met de track Pandemonium, een collab met Warface. Daarnaast vulden de gevestigde waarden als, E-Force, Sub Zero Project, NSCLT en Phuture Noize, verder de tracklist aan.

Op de tweede zijde zorgde Bass Events voor een eigen invulling van Reverze 2017. Een mish-mash van artiesten en stijlen die kenmerkend zijn aan het complete plaatje van Reverze. Belgisch grootste en bekendste Coone en Mark with a K mogen hier alvast niet ontbreken. Coone en Da Tweekaz eerde het 10-jarig jubileum van Dirty Workz met D.W.X. (10 years Dirty Workz mix). Terwijl Mark with a K de jump –en tekstyle beats van Love Rules the Universe naar voren schoof.

Wasted Penguinz en Unsenses hebben met respectievelijk Magic en Where U Wanne Be een eurofische zomerhit te pakken. Ook Audiotricz, met Let There Be Light, kunnen we aan dit rijtje toevoegen. Het opkomende talent begin aan een ware opmars, met Cyber, Refuzion, Sephyx en Mandy ziet de toekomst er alvast veel belovend uit.

Halverwege de tweede zijde schakelen we opnieuw over naar het hardere werk. Weliswaar een andere garde als we eerder konden horen op disk één, wat het totaal plaatje van het album alleen maar ten goede komt. Frequencerz laat op deze manier twee pareltjes op ons los, met name Freqolution en Renegades (samen met Bass Chaserz). Met My Strenght is Hardstyle en Raw is My Legacy laat Zatox duidelijk zijn passie voor het genre uitschijnen.

War Force en Delete vervolledigen de stevige opbouw van deze laatste zijde, om met Minus Militia over te gaan naar een afsluiting in stijl. De Queens of hardcore mogen hier met hardcore van de bovenste plank voor zorgen. Korsakoff (Wonders) en Miss K8 & Angerfist (Bloodrush) deden het met verve en sluiten Reverze 2017 af voor dit jaar. (TVT)