Naar jaarlijkse gewoonte vormde Gent drie weken lang het mekka van blazers, strijkers, dansers, percussionisten, toetsenisten, zangers en dirigenten. Tijdens het Festival werd de stad op deze 65e editie omgetoverd tot een klanktapijt met bekende klassiekers, vernieuwende geluiden en experimentele verrassingen.

‘it’s about time’. Met die slogan hing Gent Festival haar thema op aan de kapstok van ‘Tijd’, niet toevallig in het jaar waarin Marcel Proust honderd jaar is overleden. De Franse auteur inspireerde het Festival immers met zijn grensverleggende meesterwerk À la recherche du temps perdu. Een weloverwogen festivalthema overigens dat actueler is dan ooit door het uitdagend tijdsgewricht waarin de wereld zich bevindt, met een moeilijk te voorspellen toekomstklimaat. Maar na twee onzekere jaren lag de focus vooral op het heden, om het directe en unieke contact tussen publiek en muzikant tijdens liveconcerten te benadrukken.

Ook ruimte voor innovatie en experiment

Net als de tijd, staat ook de evolutie in de muziek niet stil. Het programmeren van klassiekers als Bach, Brahms en Bruckner behoort tot het DNA van Gent Festival, maar dat neemt niet weg dat de organisatie steeds op zoek gaat naar een discours van vernieuwing en experiment. Zo stak het Festival van wal met een eigentijdse interpretatie van gregoriaanse muziek door Silbersee en Psallentes, die het spirituele karakter van de gebedstijden deden herleven met een immersieve aanpak. Of de meditatieve soundscape van Jan Michiels met bijhorende filmische beelden tijdens de dag die werd gewijd aan Proust. Op het feestelijk openingsconcert in de Sint-Baafskathedraal koos Zwedens meest innovatieve ensemble O/Modernt met percussioniste Evelyn Glennie er dan weer voor om Hildegard von Bingen en Philip Glass op een spannende manier met elkaar te verbinden.

Swingend pendulum tussen jong talent en grote namen

Op Visions of Eden hield de internationaal bekroonde mezzosopraan Joyce DiDonatoeen inspirerende lofzang aan de natuur in al haar facetten, terwijl het Duitse toporkest Bamberger Symphoniker de climaxen aan elkaar reeg tijdens Bruckners Negende. De creatieve versie van de Vier Jaargetijden door Kremerata Baltica onder leiding van Gidon Kremer kon daarnaast op veel bijval rekenen. En met pianovirtuoos Lukáš Vondráček als een van de vijf laureaten van de Koningin Elisabethwedstrijd op het programma, kende het Festival een verbluffend slot.

Niet enkel grote namen en internationaal gerenommeerde orkesten passeerden de revue. Zo kregen drie internationale ensembles van de European Chamber Music Academy de kans om via masterclasses, coachingsessies en concerten verder te bouwen aan een beloftevolle carrière als kamermuzikant. Gent Festival sommeerde Frederik Sioen en Osama Abdulrasol om ook aan het jonge Gentse muzikale talent een podiumkans te bieden, met het speciaal voor OdeGand samengestelde 9000 Youth Collective. Dat er in eigen land een enorme vijver aan talent aanwezig is, bewezen onder meer Opera Ballet Vlaanderen met een ontroerende uitvoering van Ein deutsches Requiem van Brahms, maar ook violist Bart Vandenbogaerde, celliste Stéphanie Huang en pianist Jean-Claude Vanden Eynden blonken uit met hun straffe techniek en elegante klankvorming.

Een ruime selectie aan artiesten uit binnen- en buitenland palmde daarnaast de Gentse binnenstad in op de stadsfestivals OdeGand En Route! en de tweede editie van Whispering Leaves. Ook de jonge festivalbezoeker werd niet vergeten en op zijn wenken bediend op KidsOdeGand, dat volledig gewijd was aan muzikale beleving voor de allerkleinsten.

OdeGand op valreep gered

Door de ongunstige weersomstandigheden zag het Festival zich gedwongen om ternauwernood een locatiewissel in te gelasten voor haar 20e editie van OdeGand. Een snelle en drastische beslissing drong zich op om het outdoor spektakel dat doorgaans aan de Gras- en Korenlei plaatsvindt, te verhuizen naar ’t Kuipke. De organisatie wilde absoluut vermijden dat de editie letterlijk in het water viel, en koos daarom de vlucht vooruit. “Een onafwendbare beslissing, wilden we het publiek en de muzikanten een waardige jubileumeditie van OdeGand aanbieden”, klonk het bij de organisatie. Niet zonder succes, want 6500 mensen zakten af naar de ouverture en de slotshow van de XL-editie op 16 en 17 september.

Veerle Simoens, directeur Gent Festival van Vlaanderen: “Op deze 65e editie van Gent Festival haalden we veelzijdig toptalent uit binnen- en buitenland naar Gent. Een opmerkelijke bevinding was de stijging van de last-minute ticketverkoop in vergelijking met voorbije edities. Niet enkel op ons Festival, maar ook elders in de sector maken bezoekers hun keuze om een voorstelling bij te wonen vrij dicht voor aanvang. Ten slotte deed de Sint-Baafskathedraal het erg goed: met drie vrijwel uitverkochte concerten blijft de kathedraal een aantrekkelijke muzikale magneet voor zowel lokale als internationale bezoekers.

SAVE THE DATE VOOR ODEGAND: 16.09.2023
OdeGand 2023 vindt plaats op zaterdag 16 september 2023.
De precieze data voor Gent Festival 2023 worden later bekendgemaakt.

Festival in Oost-Vlaanderen

Nog tot half december vindt het Festival in Oost-Vlaanderen plaats in meerdere Oost-Vlaamse steden en gemeenten, voor allerhande concerten van talentvolle ensembles. Meer info via www.gentfestival.be/nl/programma/festivalinoostvlaanderen

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over