Muziek heeft de unieke eigenschap dat het evenzeer een reflectie is van de persoon die het maakt als van de persoon die ernaar luistert. De Haagse singer-songwriter Banner. beseft zich dat maar al te goed. Door zijn eigen verhaal te vertellen, geeft hij tegelijk de gevoelens van anderen vorm. Vanuit die positie werkt hij toe naar de release van het album ‘Limonin’, een muzikale verhalenbundel waarmee hij als muzikant de stap naar volwassenheid maakt.

In 2017 maakte de wereld kennis met Banner. via de goed ontvangen EP ‘Over Blue’, met daarop de nog altijd populaire tracks ‘Howl’ en ‘Compass’. De dromerige indiefolk op deze debuut-EP van Banner. is inmiddels goed voor ruim een miljoen streams. Twee jaar later volgde de EP ‘Years In Shade’, die een meer uitbundige kant van Banner. liet horen, maar die ook de ambitie om een mooi rond verhaal te vertellen via muziek liet horen. Voorprogramma’s van o.a. Rhys Lewis, Villagers, Newton Faulkner en Barbagallo werden gespeeld en werden opgevolgd door tours in Nederland en daarbuiten, daarna... werd het stil. “Ik heb echt de tijd genomen om zonder druk van buitenaf mijn visie te kunnen ontwikkelen”. Het resultaat is de verzameling liedjes die elk heel goed op zichzelf kunnen staan, maar uiteindelijk in de vorm van het album ‘Limonin’ als meer dan de som der delen zullen aanvoelen. Liedjes die even openhartig als vrij interpretabel zijn en die muzikaal laveren tussen ingetogen (semi)akoestische luisterliedjes, tracks die muzikaal laag op laag stapelen en blijven groeien, en meer naar rock neigende nummers. Muzikaal overstijgt Banner. de genres die hem eerst gevangen hielden en die muzikale vrijheid zorgt voor verdieping en een gezond creatief spanningsveld dat al het werk bijeen houdt. “Het voelt als een logisch vervolg op mijn eerdere werk, maar doordat ik enige tijd naar de achtergrond ben verdwenen tegelijk ook als een nieuwe start.’’

Beluister album: https://sweetfish.lnk.to/Banner._Limonin

Limonin bevat:

Coexist:
“Het idee was om een nummer te maken waarin continu een soort onderhuidse spanning zit. Die spanning bouw ik op met coupletten die steeds net wat langer duren dan ‘hoort’ en door instrumentaal lagen toe te voegen. Tekstueel stel ik mezelf op als een observeerder, ik aanschouw en beschrijf de wereld zoals ik hem zie en vel er geen oordeel over.”

Shells:
“Dit is een autobiografische track over zomernachten op het strand, het escapisme dat ik daar zocht, de zucht naar het onbekende, de roes… Hoewel het misschien niet altijd heel verstandig is geweest wat ik heb uitgespookt, zou ik het zo weer doen.”

Reverie:
“Zoals de titel al aangeeft een mijmerend nummer, over nostalgische gevoelens naar de tijd dat je nog onschuldig in het leven stond. De tekst is bewust wat vaag, het is een soort collage, zoals mijmeringen ook tot je komen.”

Sadie:
“Ook mijmerend, maar waar ‘Reverie’ een warm gevoel geeft, is de sfeer hier kouder, met een beklemmende ondertoon. Sadie bestaat, maar waar het liedje over gaat houd ik bewust in het midden.”

Were:
“Een van de laatste nummers die aan het album is toegevoegd en ook een nummer waarin alle elementen van ‘Limonin’ samenkomen. Zowel tekstueel als muzikaal is het ‘een beetje van alles’, maar het staat heel duidelijk op eigen benen als springplank naar een toekomst waarin alle mogelijkheden nog openliggen en die dus even kleurrijk als stormachtig is.”

What I Have To Be:
“Mensen hebben altijd een bepaald verwachtingspatroon van andere mensen. Waardoor je vaak bezig bent met hoe anderen willen dat je bent, in plaats met zijn wie je echt bent. Dat soort verwachtingen over en weer kunnen heel ingewikkeld zijn en zeker in relaties kan dat parten gaan spelen.”

Tinder:
“Dit nummer heeft in feite hetzelfde sfeertje als ‘Shells’ en ook hier geldt dat het gaat over het opzoeken van de spanning, soms tegen beter weten in. Er zit een bepaalde romantiek in het opzoeken van het onbekende, ook al weet je dat het misschien niet altijd goed afloopt.”

Seperatedlove:
“De belangrijkste zin hier is ‘I’m half of what I think I am, and half of what I could be.’ Ook hier observeer ik, het hoort bij een stoïcijnse levenshouding. Maar zo’n observatie is niks waard als je er niets mee doet. Dus de belangrijkste vraag is wat je doet met de observatie dat je niet altijd het maximale uit je leven haalt?”

T.C.D.:
“T.C.D. staat voor ‘to celebrate defeat’. Ook dit sluit aan op de stoïcijnse gedachte. Natuurlijk is het niet leuk als je op je bek gaat. Maar met iedereen gaat het in het leven weleens flink mis. Dat hoort erbij. En als dat dan gebeurt, kan je blij zijn dat het op dat moment is gebeurd. Zodat je direct de eerste stappen zetten om het achter je te laten.”

Whirring:
“Een nummer dat op een zekere manier sleur beschrijft, zonder dat het saai wordt. Het thema heeft namelijk een duidelijk existentiële onderlaag. ‘Help me raise the child in me’ is de sleutelzin in dit liedje. Dat zegt alles.”

Limonene:
“Het onvermijdelijk leed dat je als adolescent op relatiegebied soms te verduren krijgt is het thema van ‘Limonene’. Eenmaal volwassen kan je er beter mee omgaan, maar dan zie je het weer bij een volgende relatie gebeuren. Zoals ik dat zag gebeuren bij iemand die dichtbij me staat. Het is mooi als je zo iemand dan uit ervaring kan vertellen dat het echt wel goed komt.”

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over