Laureate van ‘The Voice Belgique’, twee serieuze hits ('Wasted Time', 'Without You'), meer dan zes miljoen streams voor de EP Falling While Rising, een enorme afbeelding op een Spotify-billboard op Times Square, explosieve liveoptredens (Werchter, Spa, Ronquières, Botanique), samenwerkingen met Chuki Beats, Sofiane Pamart, Konoba en Hooverphonic én een stevige fanbase: Charlotte Foret aka Charles werkte zich de afgelopen jaren behoorlijk in de kijker.

2022 vatte ze aan met de single 'Never Fair', een song geproducet door Jeroen De Pessemier (Oscar and the Wolf, The Subs) en haar meest recente 'Miss You When You're There', het tweede voorsmaakje van haar debuutalbum dat vandaag uitkomt. De elf nummers van haar debuut Until We Meet Again vertellen het verhaal van de jonge Brabantse singer-songwriter. Dankzij de juiste woorden, een zeldzame artistieke vrijheid en een geluidspalet waarbij moderne pop flirt met rock belooft het album van Charles in te slaan als een bom.

Geproducet door Charles De Schutter (-M-, Ghinzu, Kid Noize) en Jeroen De Pessemier (Oscar & The Wolf, The Subs) in de Brusselse ICP-studio’s, met bijkomend productiewerk in de Rec ‘n Roll Studio en de Crown Studio (Puggy), benadrukt Until We Meet Again eens te meer de dynamiek van de Belgische muziekscene. Het duo Benoît Leclercq en Julien Joris (Delta) schreef mee aan drie nummers en we herkennen de sfeervolle strijkernuances van het Ensemble Musiques Nouvelles(Jean-François Assy op cello, Nicolas Stevens op viool) en de Gentse multi-instrumentalist Dejan Banovic (Yung Mavu, K1D, Arno).

Charles over Until We Meet Again:

"Ik ben in september 2021 aan de nieuwe nummers begonnen. Het schrijven ging veel vlotter dan aanvankelijk gedacht. Ik voelde de aandrang om te vertellen wat ik professioneel en persoonlijk heb meegemaakt. Ik ben enorm geëvolueerd sinds mijn eerste single. Ik ben nu eenentwintig, heb een huis gekocht, ben van niemand afhankelijk … ik ben sowieso sneller volwassen geworden dan het merendeel van mijn vrienden. Mijn relatie met de wereld is ook veranderd. ‘Verandering’ is de rode draad op het album geworden." Vallen, opstaan, opnieuw beginnen. Until We Meet Again is het album van een jonge vrouw die observeert, kiest en leert uit haar twijfels. "Ik heb al sinds mijn kindertijd problemen met mijn zelfvertrouwen, en ik heb daarvoor hulp gezocht. Het is en blijft een proces, maar het werpt zeker zijn vruchten af. Ook ‘loslaten’ is een belangrijk thema van het album. Niet alle songs zijn even vrolijk, maar er is altijd licht aan het eind van de tunnel. Beproevingen maken het leven uiteindelijk beter. Collateral beauty als het ware."

'Systematic', een onvervalste rocksong, opent het album. Charles verrast, daagt uit en provoceert met scherpe gitaren en een verhaal over mensen die anderen voor de gek houden. Dat "Give me some space" het refrein opent, hoeft daarom niet te verbazen. Titelnummer 'Until We Meet Again' belicht een andere kant van verandering en is een ballad over het verlangen om terug te keren naar een voormalige partner. Het epische poprocknummer 'Coward' gaat over lafaards die getuige zijn van huiselijk geweld en er niet tegen optreden. "Zwijgen is tolereren". Met schroom geeft Charles zich over aan sentimentele introspectie - het moment waarop de vlam van een geliefde dooft - in 'Miss You When You're There'. Het is het oudste nummer van de plaat, in de studio van Puggy gecomponeerd met Matthew Irons, Egil 'Ziggy' Franzen en Romain Descampe. Het jonge Gentse wonderkind Dejan Banovic produceerde Weaknesses, een duet met de getalenteerde Alioth (finalist van ‘De Nieuwe Lichting’/StuBru). 'Weaknesses' gaat over verandering op een cynische, ‘in your face’ manier: "Je geloofde niet in mij, maar kijk waar ik nu sta".Dejan tekende ook voor de spaarzame ballad 'Didn't Get To Say Goodbye', die handelt over het overlijden van grootvader Charles (de inspiratie voor haar artiestennaam). "Ik kon niet aanvaarden dat hij voor altijd weg zou zijn. Dit lied neemt afscheid van hem en van mijn grootmoeder. Ik zing en speel keyboards. Het resultaat moest eenvoudig, direct en ongecompliceerd zijn." De dramatische ervaring van een familielid stelt huiselijk geweld aan de kaak in 'You Still Think You're Right'. "Er zijn strijkers, geprogrammeerde sounds en een zware, indringende sfeer. Een trip zonder duidelijk eindstation."

Ook 'Motives' en 'Never Fair' imponeren. 'Motives' is een echte festivalschijf met rockgitaren, drums, en uptempo beats, daar waar 'Never Fair' over onbeantwoorde liefde gaat. Twee mensen besluiten samen te komen. De één waarschuwt de andere dat hij niets serieus wil. De tegenpartij gaat akkoord, maar wordt duidelijk verliefd. In 'As Good As Them' gaat Charles om met de breuk met haar beste vriend, het moment waarop hun wegen scheidden. "Ik realiseerde me dat we niets meer gemeen hadden. Het was een moeilijke, maar onvermijdelijke beslissing die mijn hart heeft gebroken. Het verklaart alleszins de gitaren en de donkere trapsounds." Afsluiten doet ze met'Anymore', waarbij Charles kiest om niet te kiezen. "Ik wilde rockgitaren, uptempo ritmes, echte drums en snaarinstrumenten, maar ik wilde dat alles ook mixen met sequencers, synths en samplers. Beschouw het als de tegenstelling tussen mijn zachte binnenkant en mijn donkere buitenkant. Bij mij is niets ooit enkel zwart of wit. Het beginpunt is een verhaal over verraad in de muziekbusiness. Ik vertrouwde sommige mensen die mijn vertrouwen niet waard waren. Maar die periode ligt achter me. Het heeft me een dreun gegeven, maar ik ben opgestaan en heb er enkel meer kracht door gekregen. Dat is de grote les van dit album."

Charles heeft het komende jaar heel wat shows op de planning staan, met naast buitenlandse data ook een Belgische clubtour met een resem concerten in Vlaanderen. In februari speelde ze in Het Depot; later dit jaar stelt ze haar debuutalbum voor in Trix (12 oktober) en Wilde Westen (14 oktober). Op 20 oktober staat Charles in de Ancienne Belgique.

TRACKLIST

  1. Systematic
  2. Until We Meet Again
  3. Coward
  4. Miss You When You're There
  5. Weaknesses (Ft. Alioth)
  6. You Still Think You're Right
  7. Motives
  8. Didn't Get To Say Goodbye
  9. Never Fair
  10. As Good As Them
  11. Anymore

LIVE

  • 10.06.22 - Francofolies, Esch/Alzette (LU)
  • 08.07.2022 - Baudet'stival - Bertrix
  • 15.07.2022 - Francofolies La Rochelle (FR)
  • 20.07.22 - Francofolies, Spa
  • 06.08.2022 - Ronquières Festival
  • 28.08.2022 - Scène-Sur-Sambre Festival
  • 11-15.09.22 - Fly Away, Sicilia (IT)
  • 12.10.22 - Trix, Antwerpen
  • 14.10.22 - Wilde Westen, Kortrijk
  • 20.10.22 - Ancienne Belgique, Brusse

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over