Film Fest Gent - België's grootste internationale filmfestival - zal in oktober 2023 haar 50e verjaardag vieren. Bij een nieuw tijdperk past ook een nieuwe huisstijl waarmee het festival haar vooruitstrevende identiteit laat zien, die er overigens al sinds het prille begin is geweest.

Een 'bold' karakter

Film Fest Gent betreedt haar vijfde decennium. Sinds 1974 staat haar programmering in het teken van een gedurfd aanbod, gebracht naar een zowel internationaal als lokaal publiek. Gericht op films die vrijwel geen kans krijgen in het reguliere bioscoopcircuit - maar absoluut een publiek verdienen - viert FFG haar aanstaande 50e editie met een nieuwe huisstijl die volledig overeenkomt met haar gedurfde eigenheid. De nieuwe identiteit staat voor zowel haar roemrijke geschiedenis als haar ambitieuze toekomstblik.

Om tot een herkenbare huisstijl te komen, werkte Film Fest Gent samen met Mutant: een creatief bureau gevestigd in Antwerpen. Het nieuwe logo van Film Fest Gent is zowel hedendaags als tijdloos en zet haar attitude jegens gedurfde cinema in de verf, daarnaast is het logo geïnspireerd door de ronddraaiende beweging van een filmspoel. De vele kleuren in de nieuwe stijl verwijzen naar de veelkleurigheid van het festivalprogramma.

“We hebben het ontwerp benaderd met een festival spirit in gedachten en kwamen zo tot een design dat staat voor een heldere en krachtige viering van cinema. De nadruk op kleur en beweging in de nieuwe stijl valt samen met de identiteit van het festival, waardoor die ook opvalt in de wereld buiten de donkere filmtheaters.” - Mutant

Het paard heruitgevonden

Voor wie het festival al geruime tijd bezoekt, is het paard van FFG een bekend icoon geworden, nauw verbonden met zowel de geschiedenis van de film als die van de Universiteit Gent. In lijn met de huisstijlvernieuwing was ook het paard aan vernieuwing toe. Hiervoor richtte het festival zich tot de Duitse illustrator, ontwerper en animator Benedikt Luft, ook wel de Saul Bass van vandaag genoemd, wier ontwerpen nog altijd zeer invloedrijk zijn.

“Toen Film Fest Gent en Mutant mij vroegen het paard heruit te vinden, was ik behoorlijk enthousiast. Films hebben altijd een groot deel van mijn leven uitgemaakt en ik denk dat film een van de meest interessante - en qua toegankelijkheid ook een van de belangrijkste - kunstvormen is die we hebben. In een wereld die voortstuwt op een eindeloze stroom van beelden en informatie, kan film ruimte bieden voor reflectie, focus en nieuwe gedachten - en hopelijk kan dit innerlijke proces worden omgezet in actie, om een kritische blik te ontwikkelen en een leven te leiden vol empathie en positieve verandering. Mijn liefde voor films begon als kind toen ik met mijn familie naar de bioscoop ging en groeide zo sterk dat ik onlangs zelf een script ben gaan schrijven met mijn vriend Daniel Knußmann. Dus misschien zien we elkaar over een paar jaar weer, maar voor nu kijk ik erg uit naar een bezoek aan Film Fest Gent in oktober.” - Benedikt Luft

Het paard verwijst naar de revolutionaire uitvinding van de Belg Joseph Plateau (1801-1883). Samen met de Universiteit Gent ontdekte Plateau dat beelden waargenomen door het oog een ogenblik op het netvlies blijven hangen. Die ontdekking gebruikte hij om in 1832 de fenakistiscoop te ontwerpen, een apparaat dat vanuit stilstaande beelden de illusie van beweging creëerde. Plateau’s theorie werd het basisprincipe achter het idee van bewegend beeld. Fenakistiscopen werden voornamelijk gebruikt voor simpele beelden zoals tekeningen van dansers, clowns of paarden. Eadweard Muybridge - bekend door zijn experiment waar hij een galopperend paard fotografeerde - monteerde zijn foto’s op het wiel van een fenakistiscoop. Film Fest Gent reikt jaarlijks een Joseph Plateau Honorary Award uit om grootheden in de filmindustrie te vieren, met de herinnering aan Plateau’s baanbrekende werk. Die eer werd al toebedeeld aan bijvoorbeeld Agnès Varda, Robert Altman, Jeanne Moreau, Peter Greenaway, Isabelle Huppert, Christopher Plummer, Céline Sciamma, Viggo Mortensen en Andrea Arnold.

Een nieuwe cyclus

De 50e editie van Film Fest Gent en haar nieuwe huisstijl leiden een nieuw tijdperk in voor het festival. Hoewel het festival flink gegroeid is, is haar kerntaak de afgelopen decennia dezelfde gebleven. “Toen we in 1974 begonnen, was het onze missie om een jaarlijks voorproefje te geven van wat cinema over de hele wereld te bieden heeft. Vandaag de dag, 49 edities verder, is dat nog steeds het hoofddoel van het festival", zegt Programmadirecteur Wim De Witte. “Wat door de jaren heen veranderd is, is de omvang van ons programma, waardoor we een groter en diverser publiek hebben kunnen bereiken", voegt Algemeen Directeur Marijke Vandebuerie toe.

Je zou kunnen denken dat een filmfestival obsoleet wordt in tijden van een overdadig filmaanbod, maar net daarom wordt de functie van een festival als curator nog belangrijker.- Marijke Vandebuerie

“Er worden meer films dan ooit gemaakt. Die overdaad verhoogt de nood aan scherpe curatie. Het festival moet een gids blijven voor een kunstvorm die zich in sneltempo ontwikkelt, voor filmliefhebbers van alle leeftijden, curatoren en vertoners in België en daarbuiten, die ons programma op de voet volgen.”- Wim De Witte

Met de jaarlijkse World Soundtrack Awards ceremonie en de WSA Film Music Days vormt Film Fest Gent een vertrouwde ontmoetingsplaats voor componisten en filmmuziekprofessionals. Het festival was een pionier in de erkenning van het kunstenaarsschap dat componeren voor het filmscherm is, niet in het minst door de World Soundtrack Academy op te richten. “We willen een cruciale rol blijven spelen in de wereld van filmmuziek”, beklemtoont Vandebuerie. “We kunnen trots zijn op ons verleden, maar er rest veel onverricht werk", vervolgt De Witte. “Componisten, voornamelijk degenen die symfonische muziek schrijven, staan onder druk. Regisseurs zijn zich niet altijd bewust van het belang van een vroege betrokkenheid van de componist in het maakproces. Dus wij voelen een verantwoordelijkheid tegenover filmcomponisten om hen extra te belichten en aandacht te wekken voor de artistieke kwaliteiten van filmmuziek”, concludeert hij.

Lees hier het volledige interview met Marijke Vandebuerie & Wim De Witte.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over