Na de openingsfilm L'INNOCENT van Louis Garrel is het 37e Internationale Festival International van de Franstalige Film van Namen (FIFF) trots 6 nieuwe langspeelfilms uit de selectie voor 2022 voor te stellen, namelijk een documentaire, een animatiefilm en vier ficties, films van over de hele wereld:

  • Arsenault & Fils van Rafaël Ouellet (Quebec)
  • Ashkal van Youssef Chebbi (Tunesië /Frankrijk)
  • Nous, étudiants ! van Rafiki Fariala (Centraal-Afrikaanse Republiek/Frankrijk/Democratische Republiek Congo/Saoedi-Arabië)
  • L’Origine du mal van Sébastien Marnier (Frankrijk/Quebec)
  • Le Petit Nicolas – Qu’est-ce qu’on attend pour être heureux ? van Amandine Fredon & Benjamin Massoubre (Frankrijk/Luxemburg)
  • Retour à Séoul van Davy Chou (Frankrijk/Duitsland/België/Qatar/Zuid-Korea/Cambodja/ Roemenië)

Arsenault & Fils van Rafaël Ouellet (Quebec)

In 2004 monteerde Rafaël Ouellet de film Les Etats nordiques van Denis Côté, met wie hij in 2006 terug samenwerkte voor de film Nos vies privées als directeur fotografie en co-producent. In datzelfde jaar draaide hij zijn eerste film, Le Cèdre penché (publieksprijs op het Rendez-vous du cinéma québécois in 2007). Zijn tweede langspeelfilm, Derrière moi, werd geselecteerd in competitie op het San Sebastian Film Festival en in Toronto in 2008. Het jaar daarop nam hij New Denmark op, gepresenteerd op het Karlovy Vary Film Festival. In 2012 volgde Camion, dat twee prijzen won in Karlovy Vary. De film kreeg ook niet minder dan zeven Jutra-nominaties en won de prijzen voor Beste Acteur en Muziek. In 2013 regisseerde hij Finissant(e)s. Het jaar daarop regisseerde hij zijn eerste film in het Engels, Gurov & Anna, een bewerking van een kortverhaal van Tsjechov, die werd geselecteerd voor het Pusan Film Festival. Parallel aan zijn filmcarrière heeft Rafaël Ouellet televisieseries opgenomen, waaronder Nouvelle adresse (2013-2015), Fatale-Station (2016) en Blue Moon III (2017).

Met zijn nieuwe film Arsenault & Fils, neemt de Quebecse schrijver en regisseur Rafaël Ouellet ons mee op een spannende reis! De film is gedeeltelijk opgenomen in Dégelis, Témiscouata, de woonplaats van de regisseur. In de hoofdrollen Guillaume Cyr, Pierre-Paul Alain, Karine Vanasse (één van de FIFF-ambassadrices), Luc Picard, Micheline Lanctôt en Julien Poulin.

De familie Arsenault, een hechte familie die winst maakt met de illegale jacht, zwaait al generaties lang de scepter in een klein dorpje in Quebec's Bas-du-Fleuve. De terugkeer van Anthony, de onstuimige jongste telg van de familie, en de komst van Émilie, een radiopresentatrice die invloed heeft op Anthony en zijn oudere broer Adam, zullen de harmonie van de clan en de toekomst van hun onderneming op de proef stellen.

De film is geproduceerd door La Maison de Prod (Quebec) en Trio Orange (Quebec), met de steun van Telefilm Canada, SODEC, federale en provinciale belastingkredieten en in samenwerking met Radio-Canada en Super Écran. Het wordt in Quebec verdeeld door Sphère Films, ook verantwoordelijk voor de internationale sales.
Bekijk hier de trailer van Arsenault & Fils.

Ashkal van Youssef Chebbi (Tunesië/Frankrijk)

De thriller Ashkal, die dit jaar in première gaat op de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes, is de eerste speelfilm van de Tunesische regisseur Youssef Chebbi. Na zijn kunststudies regisseerde hij twee kortfilms, Vers le nord (2010) en Les Profondeurs (2012), die werden geselecteerd voor verschillende internationale festivals. In 2012 was hij co-regisseur van de documentaire Babylon, die de Juryprijs won op FIDMarseille en ook werd gepresenteerd in MoMA. Ashkal nam deel aan het Forum (professionele expertenworkshop gericht op het co-ontwikkelen van langspeelfilmprojecten) van het FIFF 2019.

Ashkal heeft Fatma Oussaifi, Mohamed Houcine Grayaa, Rami Harrabi, Hichem Riahi, Nabil Trabelsi en Bahri Rahali in de hoofdrollen.

In een van de gebouwen van de Jardins de Carthago, een wijk van Tunis die door het vroegere regime werd aangelegd, maar waarvan de bouw bij het begin van de revolutie bruut werd stopgezet, ontdekken twee agenten, Fatma en Batal, een verbrand lichaam. Terwijl de bouw geleidelijk wordt hervat, beginnen ze deze mysterieuze zaak te onderzoeken. Wanneer zich een soortgelijk incident voordoet, neemt het onderzoek een verontrustende wending.

Ashkal wordt geproduceerd door Supernova Films (Frankrijk), met Blast Film (Tunesië) en Poetik Film (Frankrijk). De internationale sales wordt verzorgd door The Party Film Sales. De film zal in januari 2023 in Frankrijk worden verdeeld door Jour2Fête Distribution.
Bekijk hier de trailer van Ashkal.

Nous, étudiants ! de Rafiki Fariala (Centraal-Afrikaanse Republiek/Frankrijk/ Democratische Republiek Congo/Saoedi-Arabië)

Rafiki Fariala werd in 1997 in Congo geboren en groeide op in de Centraal-Afrikaanse Republiek toen zijn ouders de oorlog in Congo ontvluchtten. Hij leidde zijn schoolkoor en begon daarna zelf muziek te componeren. In 2013 bracht hij zijn nummer "Why War?" uit, dat hem bekendheid bracht als muzikant. In 2017 nam hij deel aan een documentaireworkshop georganiseerd door de Ateliers Varan in Bangui en regisseerde hij zijn eerste korte documentairefilm Mbi na mo (Jij en ik), die werd vertoond op tal van festivals waaronder Lausanne, Montreal en Biarritz.

Zijn eerste speelfilmdocumentaire Nous, étudiants!, die dit jaar te zien was in de sectie Panorama van het Festival van Berlijn, neemt ons mee naar Bangui, de hoofdstad van de Centraal-Afrikaanse Republiek.

Nestor, Aaron, Benjamin en Rakifi zijn studenten economie aan de universiteit van Bangui. Tussen overvolle klaslokalen en de bijbaantjes die de studenten helpen te overleven, is corruptie schering en inslag. Rafiki Fariala laat ons zien hoe het leven is van studenten in de Centraal-Afrikaanse Republiek, in een ontwrichte samenleving waar jongeren blijven dromen van een betere toekomst.

Nous, étudiants! brengt Nestor Ngbandi Ngouyou, Aaron Koyasoukpengo, Benjamin Kongo Sombot en Rafiki Fariala samen.

De documentaire is geproduceerd door Makongo Films (Centraal-Afrikaanse Republiek), Unité (Frankrijk) en Kiripi Films (DR Congo). De internationale sales wordt verzorgd door The Party Film Sales.

L’Origine du mal van Sébastien Marnier (Frankrijk/Quebec)

Na een kunstopleiding en een filmdiploma regisseerde de Franse cineast Sébastien Marnier zijn eerste kortfilm, Camille, encore quelques minutes. Daarna regisseerde hij samen met Elise Griffon de kortfilms Le Grand avoir (2002) en Le Beau Jacques (2003). In 2011 publiceerde hij zijn eerste roman, Mimi, die een groot succes werd. Twee jaar later schreef hij mee aan de roman Qu4tre, ook alom geprezen door de critici, alvorens een derde roman op zijn naam te hebben, Une vie de petits fours. Na het schrijven voor toneel en televisie ging Sébastien Marnier zijn eerste speelfilm regisseren, de thriller Irréprochable(2016), die Marina Foïs een César-nominatie opleverde. Twee jaar later werd zijn tweede speelfilm, L'Heure de la sortie met Laurent Lafitte, geselecteerd voor het filmfestival van Venetië en won hij in 2018 de Prijs van de Junior Jury op het FIFF in Namen. Voor zijn nieuwe speelfilm, de thriller L’Origine du mal, zet Sébastien Marnier zijn vruchtbare samenwerking met producent Caroline Bonmarchand voort. De film is ook geselecteerd voor het filmfestival van Venetië.

In een luxueuze villa aan zee treft een bescheiden jonge vrouw een vreemde familie aan: een onbekende en welgestelde vader, zijn eigenzinnige echtgenote, zijn dochter, een ambitieuze zakenvrouw, een rebelse tiener en een wat vreemd dienstmeisje. Iemand liegt. Vol verdenkingen en leugens, krijgt het mysterie grip en verspreidt het kwaad zich...

De cast bestaat uit Laure Calamy, Doria Tillier, Dominique Blanc, Jacques Webber, Suzanne Clément, Véronique Ruggia Saura en Céleste Brunnquell.

L’Origine du mal is geproduceerd door Avenue B Productions (Frankrijk), met Micro_scope (Quebec). De film zal dit najaar in Frankrijk worden verdeeld door The Jokers Films/Les Bookmakers en in België door Paradiso Films. De internationale sales wordt verzorgd door Charades.

Le Petit Nicolas – Qu’est-ce qu’on attend pour être heureux ? van Amandine Fredon & Benjamin Massoubre (Frankrijk/Luxemburg)

Deze animatiefilm is de eerste speelfilm die Amandine Fredon en Benjamin Massoubre samen hebben geregisseerd. De film, meegeschreven door Anne Goscinny, gebaseerd op het werk van haar vader René Goscinny en Jean-Jacques Sempé, werd dit jaar gepresenteerd in Officiële Selectie - Speciale Vertoning op het Filmfestival van Cannes en in Officiële Competitie op het Filmfestival van Annecy, waar hij de Kristal Beste Langspeelfilm wint. In de voetsporen van de creatie van het beroemde en aandoenlijke personage de kleine Nicolaas, dompelt de film Le Petit Nicolas - Qu'est-ce qu’on attend pour être heureux?, ons helemaal onder in de ontmoeting met zijn auteurs Goscinny en Sempé, terwijl hij tegelijk terugkeert naar de oorsprong van de twee scheppers.

Gebogen over een groot blanco vel papier ergens tussen Montmartre en Saint-Germain-des-Prés, brengen Jean-Jacques Sempé en René Goscinny een lachend, ondeugend jongetje tot leven, de kleine Nicolaas. Tussen kameraadschap, ruzies, gevechten, spelletjes, kattenkwaad en vele straffen door, beleeft Nicolaas een jeugd vol plezier en leren. Terwijl het verhaal zich ontspint, glipt de jongen in het atelier van zijn scheppers, en bevraagt hen op speelse wijze. Sempé en Goscinny vertellen hem over hun ontmoeting en vriendschap, maar ook over hun carrières, geheimen en jeugd.

Alain Chabat, Laurent Lafitte en de jonge Simon Faliu lenen hun stemmen aan respectievelijk Goscinny, Sempé en Petit Nicolas.

De film is geproduceerd door ON Classics - Mediawan (Frankrijk) en Bidibul Productions (Luxemburg). De internationale sales wordt geregeld door Charades. De film wordt op 12 oktober in Frankrijk uitgebracht, verdeeld door Bac Films en zal in België worden verdeeld door O’brother.
Bekijk hier de trailer van Le Petit Nicolas – Qu’est-ce qu’on attend pour être heureux ?

Retour à Séoul van Davy Chou (Frankrijk/Duitsland/België/Qatar, met Zuid-Korea, Cambodja en Roemenië)

De Frans-Cambodjaanse regisseur Davy Chou, een trouwe festivalgast, regisseerde zijn eerste kortfilm Le premier film de Davy Chou in 2006, twee jaar later volgde de korte documentaire Expired (Festival Entrevues de Belfort). In 2011 werd zijn eerste langspeeldocumentaire Golden Slumbers geselecteerd op het Busan Festival en vervolgens op het Festival van Berlijn 2012. Daarna draaide hij de kortfilm Cambodia 2099, geselecteerd op de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes in 2014. Twee jaar later werd zijn eerste speelfilm Diamond Island bekroond op de Semaine de la Critique in Cannes, voordat hij de Grote Prijs in Cabourg en de Beiaard voor Beste Fictie Debuut op het FIFF 2016 won.

Zijn nieuwe langspeelfilm Retour à Séoul werd dit jaar vertoond in de Officiële Selectie - Un Certain Regard in Cannes. In de film spelen PARK Ji-Min, OH Kwang-Rok, Guka HAN, KIM Sun-Young, alsmede de Naamse acteur Yoann Zimmer, Louis-Do de Lencquesaing, HUR Ouk-Sook, Émeline Briffaud, LIM Cheol-Hyun, SON Seung-Beom en KIM Dong-Seok.

In een opwelling reist Freddie, 25, voor het eerst terug naar haar geboorteland Zuid-Korea. Als kind werd ze geadopteerd en opgevoed in Frankrijk. De eigenzinnige, jonge vrouw gaat op zoek naar haar roots in een land waar ze weinig over weet, waardoor haar leven in nieuwe en onverwachte richtingen gaat.

Retour à Séoul is geproduceerd door Aurora Films (Frankrijk), met Vandertastic Films (Duitsland) en Frakas Productions (België), in samenwerking met MereCinema (Zuid-Korea) en Anti-Archive (Cambodja) en de uitvoerende productie is in handen van Visual Walkabout (Roemenië). MK2 Films verzorgt de internationale sales. De film zal worden uitgebracht op 25 januari 2023 in Frankrijk door Les Films du Losange en in België door Imagine Film.

Het 37e Internationale Festival van de Franstalige Film van Namen (FIFF) loopt van 30 september tot 7 oktober in het centrum van de Waalse hoofdstad.

Trouw aan zijn missie « Cinema delen. In het echt. In het groot », presenteert het Festival van Namen een honderdtal films uit de vier windstreken van de Francofonie, die 88 staten en regeringen over de hele wereld telt, met landen als Frankrijk, Quebec, Roemenië, Zwitserland, Egypte, Griekenland, Libanon, Marokko, Tunesië, Burkina Faso, Kameroen, Congo, Ivoorkust, Mali, Rwanda, Senegal, Cambodja, Laos, Vietnam, Haïti en België.

In de loop der jaren is het FIFF uitgegroeid tot de belangrijkste ontmoetingsplaats voor de Franstalige cinema. Het festival mag zowel een groeiend breed publiek als honderden vakmensen uit de 7e kunst verwelkomen in de zalen en tijdens ontmoetingen en workshops.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over