Peter Minnebo

De nieuwe singles van Helmut Lotti, ‘I Don’t Wanna Cry Anymore’ en ‘Bed Of Roses’, waren al stevige opwarmers voor het album ‘Heart Rock’ dat vandaag gereleased wordt.

Helmut borduurt vandaag met ‘Heart Rock’ en veel passie verder op het gigantisch succes van ‘Hellmut Goes Metal’.

Tijdens het interview met Frontview Magazine werd al snel duidelijk, voor mij zag ik een oprechte Helmut Lotti die over het album pretendeert ‘Dit ben ik écht’. Zijn ware ziel gevolgd, mondde uit in een verbluffend nieuw album.

De antwoorden werden met veel passie gestoffeerd door Lotti himself, inclusief auditieve vocale fragmenten en/of verwijzingen vanuit zijn lijvig uitgebreide muziekencyclopedie. En natuurlijk is Elvis altijd wel ergens in de buurt.

2025 brengt, naast ‘Heartrock’, nog meer klassiek nieuws met concerten en een album daaromtrent.

Wat heeft ertoe geleid om het ‘Hellmut Lotti Goes Metal’ verhaal verder te zetten?

“Wat ertoe leidt is…mijn ziel. Oorspronkelijk waren er grootse (internationale) plannen in het kader van ‘Helmut Lotti Goes Classic’, waarop ik in eerste instantie ‘ja’ had gezegd. Maar toen de festivalzomer begon, kreeg ik een dubbel wrang gevoel, omdat het zo plezant was, de optredens, de reacties van het publiek en de omgeving. Telkens een gigantische adrenalineboost. Ondertussen was ik repertoire aan het opbouwen en waren we al nieuwe nummers aan het doorspelen. De plaat was eigenlijk al voor driekwart af, moest enkel nog opgenomen worden. Na de festivalzomer heb ik beslist om het verhaal verder te zetten.”

De nieuwe single ‘I Don’t Wanna Cry Anymore’, een vleugje Johnny Cash-tristesse met Scorpions klinkend gitaarwerk, wekt meteen nieuwsgierigheid op naar de rest van het album.

“Op het album staan 2 eigen songs, naast een serie covers. De albumtitel ‘Heart Rock’ verwijst naar songs die mij na aan het hart liggen. Enerzijds nummers die ik als jonge gast bijzonder tof vond en die we nu op een andere manier hebben uitgewerkt, anderzijds nummers die ik al speelde in mijn metal set. Songs van legendarische bands als Bon Jovi, Aerosmith,… Er blijft altijd wel een nadruk ‘uptempo’ achter. (4 ballads, 2 midtempo’s en 6 uptempo’s).”

In de clip van de nieuwe single, een leuke spontane tegenspeelster.

“Er hangt een grappig verhaal aan vast. Vorige zomer heb ik opgetreden in een spiegeltent in Hoogstraten. We werden daar warm onthaald door een jonge vrouw die de catering deed. Enkele weken voor de single uitkwam, vroeg mijn manager of ik niet iemand in gedachten had om mee te acteren als mijn vriendin in de clip. Ik dacht onmiddellijk aan dat meisje dat ons ontvangen had in de spiegeltent, omdat ze zeer enthousiast was en zich naturel gedroeg, als een echte rock chick. Toevallig is ze ook nog de dochter van Nederlands oud-profwielrenner Jeroen Blijlevens en ik ben daarbij ook nog een wielerfanaat! Ze bleek ook nog eens te werken in het café waar we de clip opgenomen hebben. Ze kan trouwens keimooi zingen.”

Een toevallige win win!

Hoe voelt het voor u aan om in al die muziekgenres te mogen binnenstappen?

“Mijn broer had op zijn 11e een hele reeks hardrock platen van Kiss, Iron Maiden, Saxon, Van Halen, Mötley Crüe. Daarnaast zagen we veel muziek passeren in de Nederlandse muziekprogramma’s Toppop en Countdown. Dat is het repertoire waarmee ik ben opgegroeid maar daar was geen klassieke muziek bij. Al die mensen die het nu hebben over ‘schoenmaker, blijf bij uw leest’, die zitten er helemaal naast. Ik heb nooit in mijn leven naar klassieke muziek geluisterd. Ik ben in mijn ziel meer een rocker dan wat anders. Eigenlijk ben ik een variétézanger met een zwaar rock-’n-rollgehalte, te vergelijken met Johnny Hallyday, maar dan in ’t Engels. Dat is eigenlijk wat ik wil zijn.

Van wat ik nu ben, van daaruit zou ik willen vertrekken en dat verder opentrekken en dat heb ik gedaan met de nieuwe single. Die richting wil ik uit.(zegt dit heel overtuigend) De melodie hadden we al een tijdje liggen, we hebben het tempo aangepast, ik heb het vervolgens op mijn gitaar gespeeld en ingefloten. (fluit melodie). Het was heel erg Ennio Morricone-stijl.”

De nieuwe single grijpt je onmiddellijk bij de keel met de intro als emotionele trigger.

“Voor mij een kruising tussen de Scorpions en Santana met een verhaal over Friends with Benefits. Het is iets wat veel mensen doen tegenwoordig. Uit schrik of omdat ze zich eenzaam voelen, gaan ze naar Friends with Benefits. Ikzelf geloof niet in Friends with Benefits, het is alles of niets. Het nummer gaat over iemand die dacht dat hij het kon, Friends with Benefits, maar die er toch niet in slaagt. Het is niet autobiografisch voor alle duidelijkheid, maar het nummer gaat over een vriend van mij.”

Was er ooit iemand een oprecht kritisch klankbord, waardoor u aanvoelde, ik moet met het metal gegeven ooit iets doen?

“De eerste was mijn vader, die mij als kind Elvis en Engelbert Humperdinck had horen zingen, maar daar niet van onder de indruk was. Ooit had mijn broer Johan zijn lawaai ‘Run To The Hills’ (Iron Maiden) op staan, en net toen ik aan het meezingen was, komt mijn vader binnen. Ik stond op de rugleuning van onze zetel, zong de hoge vocalise na de solo, sprong van de zetel af en zong de laatste 2 refreinen verder, mijn vader stond aan de grond genageld. Hij zei: ‘Amai, gij kunt écht zingen!’. En vervolgens vraagt Radio Willy mij dat te zingen, één jaar nadat mijn vader gestorven is. Het geeft een gevoel van ‘daarboven zit iemand aan de touwtjes’.

Om mijn vertolking van het nummer in de kijker te zetten, hebben we met Radio Willy de clip gemaakt met verkleedpartij (van classic naar metal look). En toen kwamen er massaal veel reacties: ‘je gaat er toch wel iets mee doen?’.

Wat betreft Graspop, was ik niet bang voor mijn stem of performance, maar voor de reacties. Het is géén metal, maar classic rock en hardrock, toch werd het één groot feestje! Alle concerten daarna geven zo’n grote adrenaline-boost, waardoor het 3 uur duurt voor ik weer nedergedaald ben.”

Al plannen op langere termijn?

“Mijn ultieme droom is een mix van dit project met classic. Ik hoor ‘Hallowed Be Thy Name’ van Iron Maiden al met een filharmonisch orkest. Het klassieke met rock zo subtiel verweven, zodat je niet meer duidelijk weet, wat is er nu klassiek en wat is er nu rock? Daar zou ik veel tijd en energie in willen steken. Het is nog een droom, nog geen plan.

Verder zou ik nog échte jazz willen zingen. Ik heb een jazz album liggen van Gregory Porter, ‘Take Me To The Alley’. Als ik die plaat opleg op mijn pick-up in de Ardennen, dan is het alsof Gregory Porter naast mij in de zetel aan het zingen is. Eigenlijk zou ik zo een jazzplaat willen maken, alsof ik hier nu tegenover u zit te zingen.”

Wist u trouwens dat u recent ter sprake kwam op Night of the Proms? Ik citeer Niels Destadsbader: “ Requiem Dies Irae (toon van de dag) van Verdi, het stuk zou niet misstaan op Graspop en moest Helmut Lotti het horen… hij zou hier vlug staan!”

“Dat zijn muziekstukken waar ik naar op zoek ben. Lief van Niels dat hij dat op die manier vermeld heeft in zijn presentatie. Het klikt goed tussen ons, we hebben samen aan Liefde voor Muziek deelgenomen. Ik heb zo een vaderlijk gevoel bij hem. (lacht)

Eigenlijk heb ik nog een droom: samen met het Night of the Proms orkest ‘Hallowed Be Thy Name’ zingen!”

‘I Was Made For Loving You’ was ooit een geniale zet van Kiss, met een mix van rock en disco.

“Ik hoor ritmisch bijzondere gelijkenis met ‘Do Ya think I’m Sexy’ van Rod Stewart. (Helmut zingt het refrein) Weet je wie origineel dat tempo heeft uitgevonden? We moeten iedereen de credit geven die hij verdient: Buddy Holly met ‘Peggy Sue’!” (zingt het en klopt het ritme op de tafel)

Deze legendarische Kiss single mag je grijs draaien, je wordt het nooit moe.

“ Hetzelfde voor ‘In the Navy’ van Village People.” Het is gewoon keiplezante muziek. Mensen mogen zeggen wat ze ervan vinden… A guilty pleasure!” (lacht)

U zei ooit: ‘Kiss heeft zo veel mooie dingen gedaan’. Wat dacht u van het tiende Kiss-album ‘Music from the Elder’, dat balanceert tussen vocaal sereen en vrij stevig?(‘The Oath’)

“Oh my God! (zingt onmiddellijk ‘Under The Rose’). Zo’n schoon plaat, en met een deurklopper op de albumcover! De single ‘A World Without Heroes’ is zelfs gecoverd door Cher. De toenmalige drummer Eric Carr heeft de meeste nummers geschreven.”

De plaat werd gereleased 10 november 1981, ik kocht ze tijdens een stemmige sneeuwerige decemberdag.

“Bijna de kerstplaat van Kiss!”

En het album doet zeer Middeleeuws aan.

“Ik heb zelfs al een compositie in die aard liggen, moesten mijn plannen ooit plaatsvinden.”

Naast de muziek ook fan van het metal artwork, zoals dat van Iron Maiden?

“Absoluut! Voor mijn optreden bij Radio Willy was een speciaal decor ontworpen met ‘Helmut Lotti’ in het Iron Maiden-lettertype. En dan hadden ze die blonde Zombie daar nog opzij afgebeeld!” (lacht)

Hoe is de live setlist van Hellmut Lotti goes Metal tot stand gekomen?

“Ik moet zeer eerlijk zijn, ik heb een ouderwetse manager, maar op één of andere manier vindt die de juiste mensen, ofwel heeft hij zelf de juiste smaak om zo’n playlist samen te stellen. Hij heeft de playlist samengesteld van de plaat ‘Hellmut Lotti Goes Metal’, aangevuld met enkele titels door mezelf voor de live concerten.”

‘Holy Diver’ van Dio, het mooiste moment voor de broers Lotigiers.

Eén nummer is aangebracht door gitarist Bram Van Den Berghe, van het populaire cover-duo Bram & Lennert. Ik wou absoluut iets zingen van Dio (Amerikaanse heavy metal band), omdat mijn broer Johan fan is. Johan is nu frontzanger van Beyond the Labyrinth. Bram had ‘Holy Diver’ van Dio aangeraden om de show mee te beginnen, omdat dit nummer hét metal anthem is, elke metalfan kent dat.

Mijn broer was meegekomen naar Graspop. Ik had hem een backstage-pass bezorgd omdat het dankzij hem is dat ik het repertoire ken. Hij zei toen, “Ik wil je setlist niet op voorhand weten, maar ik hoop alleen dat er iets bij is van Dio.” Hij zou het concert filmen, ik heb zijn filmpje nog. Hij staat klaar met zijn telefooncamera aan de mengtafel, hij hoort de ‘Holy Diver’ intro en ziet mij opkomen. Het publiek begint te brullen en mee te zingen. En na 5 seconden heeft hij de telefoon laten zakken, hij was aan het janken. (Helmuts ogen worden waterig en het wordt even stil) Daarvoor doe je het gewoon!

Mijn broer kan zowel lager als hoger dan ik zingen, heeft ongelofelijke screams in huis, maar hij heeft eigenlijk met zijn talent te weinig gedaan. Doordat ik aan het avontuur begonnen ben en hem op het podium gehaald heb om in duet ‘Breaking The Law’ van Judas Priest te zingen, heeft hij weer goesting gekregen en daardoor is hij nu frontzanger. Na afloop van mijn metalverhaal gaat dat het mooiste zijn, dat mijn broer terug op een podium staat.”

Zijn er nog songs die op uw whishful thinking lijstje prijken?

“’De versie van ‘Stairway to Heaven’ van Heart in front of Obama, dat is exact wat ik bedoel. ‘I’do Anything For Love’ van Meat Loaf. Ik heb ook een nummer geschreven dat niet op deze plaat staat, ‘I’m A Cat With 9 Lives’, omdat ik dat ook ben. Dat zou eigenlijk de apotheose moeten zijn!”(lacht)

13 november 2024, de release van de Netflix-documentaire ‘Return of the King’, die de persoonlijkheid van Elvis in een specifiek daglicht zet. Toevallig al bekeken?

“Nog niet gezien, maar de essentie van Elvis, die vat ik wel. De grootste frustratie van mijn leven is, dat ik Elvis nooit live gezien heb en dat ik niet met hem heb kunnen praten. Dat is de enigste mens waar ik gedurende een week mee in afzondering zou willen zitten.”

Uit de docu blijkt dat Elvis voor een groot deel van zijn leven gedirigeerd werd.

“Ik herken dat, ik ben ook dikwijls gedirigeerd geweest, maar blijkbaar heeft hij toch minder kracht gehad om er tegenin te gaan. Ik heb gehoord dat hij een moeilijke jeugd gehad heeft. Hij had wel een moeder die soms naar hem keek alsof hij God was… en ik ook.”

Op een bepaald moment wil Elvis ‘opera-achtig’ klinken en kwam hij op een moment in zijn leven dat hij ‘nee’ durfde te zeggen.

“Hij kon het, luister maar naar ‘It’s Now or Never’. Verder heeft Elvis niet veel tijd gehad, hij is maar 42 geworden. Hij kampte daarbij ook nog met een prescription-drugsprobleem. Ik ben een ADD’er, hij was volgens mij een manisch depressieve ADHD’er. Hij leefde op het podium en was ongelofelijk grappig. Hij gaf veel energie aan iedereen op het podium. Privé daarentegen werd het soms heel donker.

In alle films die over zijn leven werden gemaakt, zie je zijn gevoel voor humor nooit. De regisseurs maakten hem altijd somber in de films, terwijl hij het helemaal niet altijd was. In de film ‘Elvis’ van Baz Luhrmann vind je soms wel subtiele humor, zoals wanneer hij kolonel Parker steevast ‘admiral’ noemt. Elvis was van nature uit heel grappig.

Hij werd altijd voorgesteld als een sekssymbool en vulgair, maar ik heb hem nooit iets vulgair zien doen. Hij was eigenlijk een gentleman, die altijd ‘yes sir’ en ‘yes ma’am’ zei. Iemand met heel strikte grenzen, ook voor zichzelf, en zeer gedisciplineerd. Je hebt het gevoel dat je hem kent en dat komt omdat hij zijn ziel wist te veruitwendigen met zijn stem.

Zo ook met mijn nieuwe single wil ik dat de boodschap bij de mensen komt, zonder dat men analyseert waarover ik nu eigenlijk aan het zingen ben. Ook ik heb geen zin om geconcentreerd naar een tekst te zitten luisteren. Een goede tekst komt naar u, zoals bij Johnny Cash en Elvis. Elvis heeft zo’n versie van ‘You’ll Never Walk Alone’ die minder commerciëel is, maar wel bij de mensen binnenkomt. He will always be the King! Bruce Springsteen zegt dat ook en dat wil toch ook iets zeggen.”

En hij trok genres naar zich toe, toch weer een raakpunt met u.

“Ik heb het geprobeerd met de Classics, die ik op mijn eigen manier zing. Ik heb geprobeerd om daar een Lotti-wereld van te maken. Mensen die die wereld nog eens tot leven willen zien komen kunnen trouwens dit najaar naar mijn jubileumconcerten van ‘Helmut Lotti Goes Classic’ komen. Dan is het dertig jaar geleden dat ik met dat avontuur begon. Zelf vond ik de 3e klassieke plaat die aan het kasteel in Aartselaar is opgenomen de mooiste. ‘Helmut Goes Classic 3’ met ‘John Brown’s Body (Glory Glory Halleluja), Amazing Grace en een nummer dat ik voor mijn dochter geschreven heb. Die plaat houdt, in een feeërieke sfeer, perfect het midden tussen klassiek en Disney. Heel het repertoire past ook bij die locatie. Ik denk dat ik dat van alles wat ik ooit deed mijn allerbeste plaat vind.”

MET EEN EXCLUSIEF CONCERT OP 5 MAART 2025 IN ANTWERPEN, KOMT HELMUT LOTTI'S HEART ROCK TOT WASDOM.

TICKETS: https://www.ticketmaster.be/event/helmut-lotti-heart-rock-tickets/2058120614

Het startschot voor een ambitieus hardrockverhaal, inclusief nieuw album, concerten én een veelbelovende festivalzomer.

Info: www.helmutlotti.com

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Praktische informatie

Artiest / titel:: 
Helmut Lotti
Meer over