Kaaitheater, het Brusselse huis voor dans, theater, performance en conversaties, maakt zich op voor een prikkelend, derde nomadische seizoen. Hiervoor zet het artistieke team bestaande uit Agnes Quackels, Barbara Van Lindt en Maria Dogahe twee inhoudelijke lijnen uit onder de noemers Parade en Transformatie. Het programma belooft er een vol vrolijk activisme te worden, met een kritische blik én met hoop voor de toekomst. Gevestigde waarden als STAN, Meg Stuart en Trajal Harrell staan hier naast nog te ontdekken parels en jong werk van o.a. Anna Franziska Jäger & Nathan Ooms. Kaaitheater is ook partner van MolenFest: A Taste of Molenbeek for Brussels 2030, en presenteert werk van Anna Rispoli, YouYou Group en Marah Haj.
Terwijl het hoofdgebouw aan de Sainctelettesquare grondig gerenoveerd wordt, blijft Kaaitheater presenteren in verschillende Brusselse theaters en partnerhuizen. Door de beproefde samenwerking met o.a. De Kriekelaar, KVS en Théâtre National en nieuwe partnerschappen met o.a. de AB en Le 140 is Kaaitheater meer dan ooit het kloppende cultuurhart van de hoofdstad.
“Nomadisme is voor ons het nieuwe normaal geworden,” lacht artistiek coördinator Barbara Van Lindt. “We hebben op twee jaar tijd een prachtig netwerk van partners uitgebouwd met wie we samen programmeren en produceren. We zijn erin geslaagd om van de nood een deugd te maken en onze samenwerkingen zijn echte win-wins geworden.” Radicale samenwerkingsverbanden zoals Kaaitheater ze nu introduceert, combineren niet alleen publieken, ook qua middelen en artiesten vindt er een vruchtbare kruisbestuiving plaats die het Brusselse ecosysteem ten goede komt. Naast de grote en minder grote huizen in het stadscentrum gooit Kaaitheater sinds 2022 eveneens een lijntje uit naar de cultuurcentra in de rand. Onder de naam PeriferiK programmeren Kaaitheater, Westrand in Dilbeek, CC Strombeek en CC De Factorij in Zaventem een zestal voorstellingen per jaar. “Kaaitheater is altijd al een pionier geweest in het veld. Met onze nieuwe, nomadische werkwijze spelen we opnieuw een voortrekkersrol in een veranderende culturele wereld waarin samenwerking, zorg voor elkaar en goede communicatie belangrijker zijn dan ooit,” zegt artistiek coördinator Agnes Quackels.
Die aandacht voor de wereld waar Kaaitheater deel van uitmaakt en de verander- en maakbaarheid ervan staan ook centraal in de programmatie van het najaar ‘24. Programmator Maria Dogahe herkent twee tendensen die zowel bij de grote namen als bij nieuwe makers naar voren komen: “Met Parade en Transformation als verzamelnamen brengen we werk dat vertrekt bij sociale, politieke en ecologische vraagstukken. Die zijn soms complex en pijnlijk, maar de omgang ermee is steeds hoopvol of zelfs kleurrijk en vol vreugde.” Anna Rispoli organiseert bijvoorbeeld een bonte catwalk die meer zichtbaarheid voor domestic workers genereert (22/9) en de Argentijn Tiziano Cruz gaat voor Soliloquio telkens weer op zoek naar andere diasporische Zuid-Amerikaanse gemeenschappen die hij dansen aanleert en met wie hij vervolgens optochten loopt (20 & 21/11). Ahilan Ratnamohan zet met Football x Fashion een groot participatief project op poten waarin hij naai(st)ers uit Brusselse sweatshops samenbrengt met jonge ontwerpers, scenografen van La Cambre en Brusselse voetballers (5/10). Aandacht voor transformatie- en groeimogelijkheden zien we dan weer vertegenwoordigd in het participatieve project RECORD van Francesca Grilli waarmee ze het seizoen opent in De Kriekelaar (13/9). Grilli laat lokale jongeren persoonlijke teksten rond het thema volwassenheid zingen terwijl ze vervaarlijk kwetsbaar aan en uit gebouwen hangen. Bij Latifa Laâbissi & Antonia Baehr wordt de kracht van transformatie bezongen in een uitbundig queer cabaret dat druipt van de camp-esthetiek (30/11 & 1/12).
De inhoudelijke accenten van dit seizoen sluiten aan bij het grotere Kaaitheatermotto How to Be Many? waarbij ruimte gemaakt wordt voor een breed spectrum aan bezoekers, artiesten, verhalen en perspectieven, om de meerstemmigheid van de samenleving beter te leren weerspiegelen
Kaaitheater zet jonge makers en beloftevol talent op de kaart, maar doet dat zonder de vernieuwers van vroeger te vergeten. “Als huis willen we trouw zijn aan verschillende generaties makers die ons DNA uitdragen. Daarbij presenteren we telkens nieuwe stemmen, maar blijven we ook eerdere generaties opvolgen,” zegt Quackels. Maatschappij Discordia is zo’n ‘oude bekende’ die dit seizoen met maar liefst twee voorstellingen te gast is (28 & 29/11), maar ook STAN is opnieuw van de partij (5/12). Internationale topper Forced Entertainment blaast dit jaar dan weer veertig kaarsjes uit en viert dat met Signal to Noise in Le 140 (12 & 13/11). Verder is het ook uitkijken naar het nieuwe duet van Meg Stuart (4-6/12) en naar het grote The Romeo van Trajal Harrell (19 & 20/12).
Als tijdelijk dakloos huis organiseert Kaaitheater momenteel geen eigen festivals, maar is met des te meer vuur partner en mede-organisator voor festivals en evenementen in de hele stad. De grote seizoensopener is MolenFest: A Taste of Molenbeek for Brussels 2030. Kaaitheater zet de schouders onder with love not for love (working title) van Anna Rispoli (22/9), JUBEL van Myriam YouYou Group en Language: No Broblem van Marah Haj (17 & 18/9) in de Kaaistudio's. Vanuit de ‘How to be many?’-gedachte tracht Kaaitheater zo veel mogelijk ondergerepresenteerde stemmen aan het woord te laten. Het huis biedt een platform aan organisaties met sterke inhoudelijke en artistieke profielen zonder hen daarbij een format voor te schrijven. Hier is alles mogelijk van performances, via workshops over talks tot feesten. Op die manier wordt er een maximale vrijheid gegarandeerd voor de gemeenschappen van waaruit het initiatief vertrekt. Kaaitheater faciliteert bijvoorbeeld het driedaagse Mophradat Festival dat gedragen wordt door de Brusselse organisatie voor kunstenaars uit de Arabische wereld. Het festival is opgebouwd rond de vraag ‘what do we need for the future?’ en combineert een spelletjesavond met een variétéshow en een cabaret. Kaaitheater werkt ook samen met Africa Is/In the Future net als met de klassieker rond klimaatverandering en sociale rechtvaardigheid Ecopolis. Ten slotte sluit het Brusselse huis zich ook aan bij Estafette for Palestine (28/9) in samenwerking met de Hallen van Schaarbeek. Het is een collectief moment tussen kunstenaars en burgers met optredens en conversaties voor de rechten van de Palestijnen in België. De estafette begint in De Kriekelaar, gevolgd door een optocht door de straten van Schaarbeek naar de Hallen (het volledige programma wordt binnenkort bekendgemaakt).
Wat maakt Kaai zo Kaai?
Kaaitheater bereikt een breed publiek en doet dat op een manier die geenszins vrijblijvend is. Het format iet’s extra is een spannende en speelse manier van community building: artiesten wordt gevraagd wat hun universum nét dat beetje completer zou maken om van daaruit ’iets extra’ te creëren buiten of na een voorstelling. Dat kan een informele artist talk zijn, een gezamenlijke maaltijd of een wild dansfeestje… iet’s extra is steeds gratis en is bedoeld als genereus gebaar van het huis. Zo knoopt Kaaitheater blijvende banden tussen kunstenaars en hun publiek.
Kaaitheater genereert nieuwe publieken door open source samenwerkingen met Brusselse organisaties en communities met een boeiende (al dan niet artistieke) praktijk. Sinds een aantal jaar experimenteert het huis ook met een alternatief prijsbeleid. Via een pay what you can-systeem dat onafhankelijk is van leeftijd en werkstatus worden theaterbezoeken toegankelijker en is het ook eenvoudiger om regelmatig en met een grotere en meer diverse groep mensen te genieten van cultuur. Sinds kort is er ook de 5XKAAI pas, een meerbeurtenkaart waarmee je maar liefst vijf voorstellingen kan meepikken voor €50. Zo zorgt Kaaitheater ervoor dat steeds nieuwe generaties kunnen kennismaken met de veelzijdige, hedendaagse podiumkunsten.