Klarafestival luidt de lente in met tweeëntwintig muzikale ontmoetingen, van 8 tot 24 maart. Samen met de Amerikaanse sopraan en festivalartiest Claron McFadden stippelde het festival een veelbelovend programma uit rond het thema Crossroads. Het schone en het avontuurlijke kruisen elkaar in een kleurrijke line-up met Budapest Festival Orchestra en Hong Kong Philharmonic Orchestra, internationale solisten zoals bariton Matthias Goerne, pianisten Alexandre Kantorow en Evgeny Kissin, sterdirigenten Jaap Van Zweden en Iván Fischer, en verrassende creaties van Sonia Wieder-Atherton en Cécile McLorin Salvant. Klarafestival kiest daarnaast ook resoluut voor maatschappelijk engagement, met drempelverlagende projecten zoals Jouw Sleutel, Klarafestival in de Zorg en de apotheose van het vierjarige traject Musikaa in Molenbeek.

Op het kruispunt van genres, generaties en disciplines

Festivalartiest Claron McFadden is niet aan haar proefstuk toe. De Amerikaanse sopraan behoort tot de wereldtop en gaf vanuit haar rijke ervaring mee vorm aan Klarafestival 2024. “De drie projecten die McFadden tijdens het festival brengt, vatten mooi haar carrière vol culturele, artistieke en intergenerationele kruisbestuiving samen,” zegt Joost Fonteyne, intendant van Klarafestival. Het levert heerlijk diverse en aanstekelijke projecten op.

McFaddens wereldpremière van Chez Bricktop op 9 maart in Bozar met pianiste Claire Chevallieris een ode aan de Parijse nachtclubeigenares Ada ‘Bricktop’ Smith. Zij belichaamde het crossroads-thema 100 jaar geleden al, toen ze van de VS naar Europa emigreerde (net als McFadden) en haar club Chez Bricktop omtoverde tot een safe haven voor kunstenaars en musici, ongeacht hun kleur of achtergrond. De verrassende voorstelling in de vorm van een live radio-uitzending wisselt muziek van Scott Joplin, Cole Porter, Erik Satie en Maurice Ravel af met haar bijzondere verhaal.

Op 12 maart in Flagey brengt McFadden ook een hommage aan de Amerikaanse componist David Lang. Samen met het Franse percussie-ensemble TaCTuS en de jonge zangeressen Maris Pajuste en Maria Eichler toont ze de veelzijdigheid van Langs oeuvre. Een ideaal concert om David Langs oeuvre te ontdekken.

De wisselwerking tussen verschillende generaties staat hoog op de agenda, want samen met componist Gavin Bryars presenteert McFadden het cultwerk Jesus’ Blood Never Failed Me Yet, een compositie uit de jaren zeventig met een opname van een dakloze man die zingt als leidmotief. Op zaterdag 9 maart staat het werk centraal in een happening in Bozar met conservatoriumstudenten uit Gent en Brussel. “De studenten cureren een reeks live playlists die het publiek inleiden in het ritueel van Jesus’ Blood,” legt McFadden uit. “Dat is een van de redenen waarom ik verliefd werd op dit stuk, omdat de uitvoering een collectief ritueel is.” Dat verenigende aspect wordt kracht bijgezet door de samenwerking met Les Choux de Bruxelles, een koor van mensen met armoede-ervaring.

Ook het engagement van dirigent Iván Fischer sluit naadloos aan bij het festivalthema. Met zijnBudapest Festival Orchestra, een van de wereldwijde top tien orkesten, geeft hij een bijzondere hedendaagse betekenis aan Bachs Mattheuspassie op 21 maart in Bozar. Voor Compassion nodigt Fischer niet-Westerse musici uit die vanuit hun tradities een eigen dimensie toevoegen aan het beroemde lijdensverhaal: een oefening in medeleven, van de barok tot vandaag.

Op het kruispunt van disciplines steekt celliste Sonia Wieder-Atherton de grens over naar het filmgenre in D’Est en Musique op 14 maart in Bozar. Vertrekkend vanuit Chantal Akermans D’Est, waarin de cineaste het leven in Oost-Europa na de val van de Muur verfilmde, creëerde Wieder-Atherton samen met Akerman een poëtisch cineconcert met muziek van Russische en Oost-Europese componisten als Rachmaninov, Tsjaikovski, Chopin en Schnittke.

De klassiekers

Het festival opent met het gerenommeerde Hong Kong Philharmonic en het jonge pianowonder Alexandre Kantorow onder leiding van Jaap Van Zweden. Op 8 maart verenigen ze muzikale generaties, van Brahms over Rachmaninov tot de jonge componist Daniel Ting-cheung Lo.

Pianist Evgeny Kissin en bariton Matthias Goerne dompelen Bozar op 10 maart onder in het romantische liedrepertoire van Schumann en Brahms.

De afsluiter is weggelegd voor pianist Martin Helmchen en het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin onder leiding van rijzende ster Tarmo Peltokoski. De 23-jarige Finse dirigent gidst het publiek op 24 maart in Bozar door het werk van twee landgenoten, Jean Sibelius en Kaija Saariaho.

Op woensdag 13 maart staan strijkkwartetten centraal in Flagey: het opkomende Leonkoro Quartet verkent emotionele grenzen met Janáčeks Kreutzersonate en Schumanns Strijkkwartet Nr. 3. Het gerenommeerde Minguet Quartett viert tot slot de 100e verjaardag van de Italiaanse avant-gardecomponist Luigi Nono met behalve Fragmente-Stille, an Diotima, composities van Verdi, Beethoven en Ockeghem die hem inspireerden.

Over het muurtje

Componist, pianist, zanger, jazzmuzikant, modeontwerpster… Cécile McLorin Salvant is het allemaal (tegelijk), en dat bewijst ook haar duistere parabel Ogresse. Liefde en dood worden hier fantasierijk onderzocht, in een muzikale wereld die het midden houdt tussen barok, Broadway en jazz. Met een dertienkoppig ensemble presenteert McLorin Salvant een niet te missen avond op 17 maart in Bozar.

De Belgische jazz-trots Bram De Looze presenteert op 22 maart in Flagey zijn vierde soloalbum Spotting Gateways, waarin improvisatie en compositie elkaar afwisselen.

Accordeonist Philippe Thuriot laat op 19 maart Domenico Scarlatti’s tijdloze en vernuftige klavierwerken Essercizi per gravicembalo schitteren in de al even tijdloze Protestantse Kapel.

Tenor Tore Tom Denys en zijn Dionysos Now! verbinden sinds 2020 renaissancepolyfonie met het publiek van vandaag. Op 23 maart combineren ze de Johannespassie van de 16e eeuwse stercomponist Adriaan Willaert met Hungarian Rock en Continuum van Gÿorgy Ligeti in de Sint-Jacob-op-Koudenbergkerk. Het ensemble krijgt gezelschap van klavecinist Catalina Vicens.

Bijzondere vermelding verdient de performance La Floresta van geluidskunstenaar Hans Beckers. Geluidsobjecten met bloemen, natuursteen, zand en andere natuurlijke objets trouvés vormen een muzikaal landschap waarbij de bezoeker zich in een immersieve luisterervaring kan onderdompelen. “La Floresta is een mooi voorbeeld van hoe we ons publiek graag verrassen,” besluit Joost Fonteyne. “Met het festival als smeltkroes van verschillende invloeden nemen we je mee op ontdekkingsreis in een meerstemmige en rijkgeschakeerde wereld.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over