Peter Minnebo

De Belgische choreografe Isabelle Beernaert is weer in het land met een nieuwe productie. Haar theatervoorstellingen kunnen op zijn minst eigenzinnig genoemd worden en staan garant voor muzikale diversiteit. Dans, zang, the spoken word, muziek en visualiteit maken haar shows telkens tot een beklijvende ervaring.

Isabelle neemt je altijd mee op een indringende reis die tot uw verbeelding spreekt. Een indrukwekkende opeenstapeling van de meest uiteenlopende dansvormen. Extremen die voor uitzonderlijke momenten zorgen, van klassiek tot experimenteel. Dans blijft atlijd het uitgangspunt. Een andere diepgang is altijd de keuze voor de perfecte muziek. Een voorstelling is een kruispunt van verschillende disciplines. Ze snijdt diep door de ziel met haar choreografie. I

Isabelle is een creatieve duizendpoot. Niettegenstaande een zware ziekte, is ze er in geslaagd door haar creativiteit de voorstellingen te laten doorgaan, met grote steun van haar team.

Terwijl Particles of God, een creatie die in 2022 het levenslicht zag, nog vooral in Nederland te bewonderen is, kunnen we nu kennis maken met haar nieuwste creatie: ‘ La Dame en Noir’.

Isabelle Beernaert heeft opgemerkt dat in al haar stukken, een mysterieus karakter gehuld in zwarte kledij ten tonele verschijnt. Hierdoor besefte ze een aanwezigheid van iets essentieels, de donkere moeder. In zwart zijn alle kleuren aanwezig. Het zwart absorbeert. Zwart is de kleur van de stilte en de duisternis die nodig is om een zaadje te doen ontkiemen. Een kind in de baarmoeder verkeert in het donker. Voordat de lente komt is er de winter. Zwart is zwanger van licht.

De aftrap voor ‘La Dame en Noir’ werd gegeven op 12 februari in CC de Zwaneberg in Heist-op-den-Berg.

Deze Isabelle Beernaert productie, waar Isabelle zelf een grote rol in heeft, is tot hiertoe de meest beklijvende. Vanuit je zetel begin je aan een rondje filosofisch denken gedurende 1,5 uur. Geen pauze… dat zou je immers uit je evenwicht van denken en genieten brengen.

Moeder Natuur heeft de kracht van het verhaal, is het kloppend hart van de aarde en men leert van grootmoeder en moeder. Bij het herboren worden, komt ook de lach ter sprake. Een lach die losjes en relaxed geïntroduceerd wordt door Manon, de dochter van Isabelle. Lachen stilt de pijn en heelt de wonden. Het herboren zijn, geeft je het gevoel dat je ontsnapt uit de miserie. Manon laat het publiek interactief meevoelen met, en via ademhalen, een klank maken en omzetten in een lach. Een heerlijk intermezzo.

Een naadloos verhaal, dat de dansers knap expressief overbrengen. Een rode draad doorheen de voorstelling, is het gebruik van verschillende Indiaanse drums. De mysterieuze boodschappen nemen je mee tot het einde, in een sober maar overweldigend decor. Soms waan je je in een jungle, soms in een bos of soms samen met de muziek op de woeste hoogten van de Engelse heidegebieden, gehuld in nevel en mist.

We verlaten de zaal met veel culturele bagage, ondergedompeld in de subtiliteit van Vintage Isabelle Beernaert.

De verdere spellijst voor België is:

  • Zondag 18 februari: CC Het Bolwerk- Vilvoorde.
  • Zondag 25 februari: Capitole Gent.
  • Zondag 3 maart: De Warande Turnhout.
  • Zondag 17 maart: Kursaal Oostende.
  • Vrijdag 29 maart: C-Mine Genk.

Daarna ook op tournee in Nederland.

www.isabellebeernaert.com

Tekst: Gust Charrin

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Praktische informatie

Artiest / titel:: 
Isabelle Beernaert
Meer over