
Film Fest Gent zorgt vanaf januari tot en met juni weer in 16 cinema's en zalen in Vlaanderen en Brussel voor maandelijkse avant-premières. De films waarmee Film Fest Gent achtereenvolgens op tour gaat, zijn When the Light Breaks van Rúnar Rúnarsson (di 21 januari), All We Imagine as Light van Payal Kapadia (di 18 februari) en Armand van Halfdan Ullmann Tøndel (di 18 maart).
De avant-première On Tour-filmavonden zijn meer dan enkel film: bij de vertoning krijgen de bezoekers een uitgebreid gesprek met de regisseur te zien. Voor een verdiepende filmervaring kunnen filmliefhebbers ook op filmfestgent.be terecht, voor nog meer filmanalyse en achtergrond over de filmmaker en de -thematiek. De teksten en videoessays worden gebundeld onder de noemer Wide Angle.
De deelnemende zalen zijn Sphinx Cinema, Studio Skoop, Cinema Lumière Brugge, Mechelen en Antwerpen, The Roxy Theatre, Cinema Zed, Leietheater Deinze, Flagey, CC Den Blank, CC Evergem-Cinema Westside, CC Zoetegem, CC Jan Tervaert en CC Binder, CC Ter Dilft en Netwerk Aalst.
De filmtitels voor FFG On Tour van april, mei en juni worden in maart gelanceerd.
8 - 19 oktober 2025, 52ste editie Film Fest Gent
14 - 16 oktober 2025, WSA Film Music Days 2025
When the Light Breaks l 21.01
Na een nationale tragedie blijft een kunststudente alleen achter met het verdriet voor haar geheime liefje. In dit intieme rouwdrama vermengt Rúnar Rúnarsson grote gevoelens, kleine gebaren en woeste landschappen om rouw invoelbaar te maken.
Tussen twee zonsondergangen volgt de vierde langspeler van de IJslandse regisseur Rúnar Rúnarsson de jonge studente Una die onverwachts haar geheime geliefde verliest. Ver weg van het melodrama, schildert de film een intens en gevoelig beeld van rouw, verbondenheid en de complexe dynamiek tussen liefde en verlies. Na zijn bijzondere mozaïekfilm Echo grijpt Rúnarsson terug naar het persoonlijke van Sparrows (2015) en Volcano (2011), twee sensoriële karakterstudies.
Payal Kapadia's even dromerige als alledaagse verhaal over drie vrouwen in Mumbai won de Grand Prix op het filmfestival van Cannes.
In haar fictiedebuut schetst Payal Kapadia een (sfeer)rijk portret van drie vrouwen die op hun eigen manier zich proberen staande te houden in de chaos en eenzaamheid van Mumbai. De verpleegkundige Prabha wordt opgeschrikt door een plots cadeau van haar man van wie ze vervreemd is geraakt. Intussen poogt haar kamergenote Anu een plek te vinden in de stad om met haar vriend te volgende stap te zetten in hun relatie. De twee besluiten Prabha's collega Pavarty te vergezellen bij een trip naar haar kuststadje, waar de vele prikkels van een metropool nog niet zijn doorgedrongen. All We Imagine as Light is een introspectief meesterwerk over vrouwelijke connectie en verdiende al vergelijkingen met het werk van Chantal Akerman en Apichatpong Weerasethakul.
Armand l 18.03
In het spraakmakende debuut van Halfdan Ullmann Tøndel vertolkt Renate Reinsve een beschermende moeder van een zesjarige zoon die beschuldigd wordt van grensoverschrijdend gedrag.
Wat als je halsoverkop naar de school van je zoontje wordt geroepen omdat hij de grenzen van een klasgenoot heeft overschreden? Vanuit die premisse vertrekt het Noorse morele drama Armand van Halfdan Ullmann Tøndel, de kleinzoon van Ingmar Bergman en Liv Ullmann die zelf lang op een lagere school werkte. Ergens tussen verschillende waarheden exploreert Tøndel meer dan enkel een schoolincident. Hij tracht diep door te dringen in de psyche van zijn hoofdpersonage Elisabeth, vertolkt door een weergaloze Renate Reinsve (The Worst Person in the World) die recht uit een Bergman- of Cassavetesfilm lijkt te komen. Een claustrofobisch portret dat in Cannes goed was voor de Caméra d'Or, de prijs voor het beste debuut.