‘Natuur’. Dit is het thema van de 54e editie van Les Festivals de Wallonie. Van 27 juni tot 23 oktober strijken ze neer in Brussel, Namen, Stavelot, Luik en verschillende gemeenten in Luxemburg, Waals-Brabant en Henegouwen. De natuur heeft componisten door de eeuwen heen op de meest uiteenlopende manieren geïnspireerd: de arcadische landschappen en bestiaria uit de barok, de bioakoestiek van de 21e eeuw, het romantische spektakel van de overweldigende natuurelementen, de vele tijdloze pogingen tot nabootsing... Maar het thema beslaat ook de menselijke natuur en de dierlijke kant van de mens. Les Festivals de Wallonie zetten dit brede muzikale programma in de verf met niet minder dan twee (Belgische) festivalartiesten: het oude muziekensemble Vox Luminis, dat zijn 20e verjaardag viert, en Gwendoline Blondeel, een jonge sopraan met een wervelende carrière. Het programma omvat ook een groot aantal Belgische en internationale artiesten, zoals sopraan Jodie Devos, klavecinist Justin Taylor, celliste Marie Hallynck met haar zus en harpiste Sophie Hallynck, pianisten Jean-Claude Vanden Eynden, Eliane Reyes, Julien Libeer en Florian Noack, violist Tobias Feldman en een hele reeks gerenommeerde ensembles en orkesten.

Jubileum Vox Luminis tijdens Festivals de Wallonie
Vox Luminis opent Les Festivals de Wallonie met de Belgische première van Henry Purcells The Fairy Queen, en sluit zo meteen aan bij het festivalthema (27/06, Flagey, Brussel). Dit meesterwerk uit de Engelse barok, geïnspireerd op Shakespeares A Midsummer Night's Dream, is als een parodie op de liefde en dompelt het publiek onder in een weelderige, dromerige natuurlijke wereld. Gwendoline Blondeel staat ook mee op podium. Vox Luminis maakt daarnaast deel uit van dat andere Purcelliaans monument King Arthur (28/09, Salle Philharmonique, Luik), is van de partij. Dit jubileumprogramma van Vox Luminis wordt afgesloten met twee concerten die een heel ander facet van de barokke esthetiek illustreren. Claudio Monteverdi's Selva Morale ('Moreel Woud'), een verzameling allegorisch geïnspireerde gewijde muziek, zal de Basiliek van Saint-Hubert (6/07) en de kerk van Saint-Loup in Namen (7/07) in vervoering brengen. "Het is een eer en een plezier om festivalartiest te zijn, omdat het publiek op Les Festivals de Wallonie zo warm is," zegt Lionel Meunier, die het ensemble dat hij in 2004 oprichtte nog steeds dirigeert. "Het is ook een kans om Wallonië te tonen dat het trots kan zijn op zijn muzikale ambassadeurs. We hebben het geluk om over de hele wereld op te treden, maar we vergeten nooit waar we vandaan komen..."

Festivalartieste Gwendoline Blondeel
Gwendoline Blondeel heeft nog zeven data op het festivalprogramma staan. Te beginnen met een reprise van Jean-Luc Fafchamps' Bestiaire périmé, in opdracht van Les Festivals de Wallonie, waarvoor de componist twee liederen toevoegde aan dit hedendaagse werk uitgevoerd op barokinstrumenten. De gezondheidscrisis overschaduwde zijn première, maar kan nu worden (her)ontdekt met de muzikale begeleiding van het ensemble Le Consort, onder leiding van Justin Taylor (29/06, Flagey, Brussel; 1/08, Abdij van Stavelot). Met Rodrigo Calveyra's Cappella Mediterranea brengt de Belgische sopraan ook Chants du ciel et de la terre, een intieme wandeling door de pastorale muziek van de 17e en 18e eeuw (9/07, Namen; 30/09, Eigenbrakel; 1/10, Charleroi). "Het is een repertoire dat niet zo bekend is bij het Belgische publiek, daarom wilde ik hen laten kennismaken met deze prachtige, tedere, charmante - en soms ondeugende - muziek", zegt de sopraan. Tot slot zal ze op 9 en 10 augustus in Stavelot haar versatiliteit tonen en brengt ze samen met het Ensemble Kheops liederen uit het repertoire van romantische componisten als Schubert en Brahms.

Niet te missen
Schubert staat opnieuw op het programma met twee heel verschillende uitvoeringen. Pianist Julien Libeer stelt een sterrenbezetting samen voor het beroemde Forellenkwintet: Bruno Philippe op cello, Fedor Rudin op viool, Máté Szücs op altviool en Uxia Martínez Botana op contrabas (1/10, Louvain-la-Neuve & Charleroi). Collectif Meute brengt dan weer een veel minder conventionele versie van Winterreise. Dit Belgisch collectief herinterpreteert namelijk de beroemde liederencyclus door de bril van mensen die niet vrij naar concerten kunnen gaan, dit omdat ze in de gevangenis of een psychiatrische instelling zitten. Een interessante manier om via muziek te ontsnappen... (28/06, Marni Théâtre, Brussel).

Het Musiq3 Festival in Brussel onderscheidt zich ook door andere verrassende en artistieke concepten. Zo werkt de hedendaagse Belgische kunstenaar Bob Verschueren, wiens land art naadloos aansluit bij het festivalthema, mee aan een tentoonstelling met geluidsinstallaties in Flagey. Daarnaast zal hij ook plantgeluiden produceren tijdens het concert met het Trio Organicus (27/06), dat hij samen met zijn kompanen Charles Michiels (klarinet) en Adrien Lambinet (trombone) oprichtte.

Verjaardagen en allereerste versie van Faurés Requiem
Naast die van Vox Luminis zijn er nog meer verjaardagen. Ter gelegenheid van de honderdste sterfdag van Gabriel Fauré staan er twee zelden uitgevoerde versies van zijn beroemde Requiem op het programma. Het Chœur de Chambre de Namur en het Millenium Orchestra, onder leiding van Thibaut Lenaerts, voeren de allereerste versie uit, bekend als de 'kerkversie' (12/07, Namen; 3/08, Stavelot). Een andere versie van het Requiem zal worden uitgevoerd aan het einde van Les Festivals de Wallonie door het Orchestre du Conservatoire de Mons (23/10).

En dan is er nog de 60e verjaardag van het Festival Musical de Namur, die in stijl zal worden gevierd met onder andere de 60e uitvoering van Il Diluvio Universale van Michelangelo Falvetti. Leonardo García Alarcón herontdekte dit oratorium rond de vier elementen en maakte er een van de grootste successen van het Chœur de chambre de Namur (30/06). Als afsluiter van het Naamse jubileumfestival combineert in het concert Drôles d'oiseaux werken van 14e-eeuwse componisten die de schoonheid van de natuur oproepen, uitgevoerd door het ensemble De Caelis, met improvisaties van twee vogelzangers (13/07).

Jong, jonger, jongst
Dit jaar organiseren Les Festivals de Wallonie de vierde editie van Génération classique, de wedstrijd en springplank voor jonge muzikanten in samenwerking met de kunsthogescholen in Wallonië. Voorselecties maken deel uit van het programma in Brussel, Namen, Luik en Bergen, en het duo Koi Collective, de winnaars van vorig jaar, staan 8 keer op het programma tijdens de zomer en de herfst. Les Festivals de Wallonie tellen vele andere initiatieven voor de jongere generatie artiesten, zoals bijvoorbeeld die van de Nuits de Septembre. Zij verwelkomen het Spaanse vocale ensemble Cantoría in Luik, een kwartet dat gesteund wordt door het Europese programma Eeemerging van het Festival van Ambronay. Cantoría is een echte voorvechter van oude muziek en serveert op 25 september polyfone 'Salades' uit de Spaanse Gouden Eeuw.

Les Festivals de Wallonie zetten ook Isabelle Françaix met haar fotoreeks ANIMALin de kijker. Dit project resoneert bijzonder met het muzikaal programma en bestaat uit een evoluerende reeks zwart-wit portretten die steeds andere gezichten en persoonlijkheden onthullen. Deze rode draad kan het publiek volgen in Namen (van 28/06 tot 13/07 in de Grand Manège), Stavelot (van 30/07 tot 04/08 in de Abdij) en Charleroi (van 01/10 tot 16/10 in de PBA).

Tot slot kiezen Les Festivals de Wallonie ook voor het avontuur met een nieuw partnerschap met Totemus, een applicatie voor speurders in steden en de prachtige natuur die het Zuiden van ons land rijk is!

Het DNA van de Festivals de Wallonie

De federatie Festivals de Wallonie werd in 1971 opgericht door de vereniging van de festivals van Stavelot, Luik, Saint-Hubert, Namen en Henegouwen (het oudste festival dateert van 1957). In 2011 werd de federatie uitgebreid met het Musiq3 Festival in Brussel. In 2019 lanceerde de Franstalige klassieke radiozender een gelijknamig festival voor Waals-Brabant.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: