Goele Bormans

Maanden heeft iedereen erop gewacht maar zondag ging eigenlijk de nieuwe musical van Studio 100 in première. Aan de spektakel-musical 40-45 over WO II werd drie jaar lang hard gewerkt en dit ging niet zonder slag of stoot. Uiteindelijk bouwde Studio 100 een gigantisch pop-up theater op een bedrijventerrein in Puurs. Per avond kunnen er zo 1672 toeschouwers genieten van het dit heuze spektakel. Omdat deze unieke musical ook nog eens twee top casts heeft die afwisselend spelen, werd er besloten om ook twee premières te houden. De cast werden respectievelijk opgedeeld in een groene en een blauwe cast (n.v.d.r. opdeling kan je onderaan vinden). De groene cast mocht ’s middags openen en de blauwe ’s avonds afsluiten.

Gert Verhulst weet als geen anders hoe hard er aan deze musical is gewerkt. Als hij bij aanvang van de première het woord neemt en verteld over zijn moeder die heel haar leven na heeft gedacht over de reden waarom haar geliefden in het verleden bepaalde keuzes hebben gemaakt, weet je al dat emoties centraal zullen staan. Gert heeft het verder ook over het feit dat hij twee schitterende casts bij elkander heeft gekregen, maar dat er maar twee acteurs zo zot waren om alle voorstelling te willen spelen en dat zijn Jonas Van Geel (Louis Segers) en Jelle Cleymans (Staf Segers) die respectievelijk de rol van de twee broers voor hun rekening nemen.

Het verhaal

De spektakel-musical vertelt het verhaal van de familie Segers die in Antwerpen woont en er de Rex uitbaadt. Een cinemacomplex waar de broertjes Staf en Louis niet weg te slagen zijn. Ze kennen dan ook alle films met naam en toenaam vanbuiten. Staf staat op het punt zijn vriendin Marie (Line Ellegiers) ten huwelijk te vragen en vraagt daarom aan zijn broer om mee te gaan naar het kasteel waar ze als kind altijd speelden. Marie neemt namelijk haar vriendin Sarah mee waar Louis toch stiekem wel een oogje op heeft. Omstreeks die tijd bezetten de Duitsers ook Antwerpen. Het leven verandert helemaal en de familie Segers is verplicht twee Duitse officieren in huis te nemen. Dit zorgt al snel voor problemen als één van de officieren de jongens uitnodigt voor een lezing van het VNV in het Sportpaleis.

De broers geraken in de ban van wat er daar gezegd wordt, vooral Staf. Staf besluit zich dan ook aan te sluiten bij de SS. Louis is tot over zijn oren zot van Sarah en als hij hoort dat zij in angst moet leven omdat ze als Joodse ondergedoken leeft bij een zogenaamde tante besluit hij de strijd aan te gaan en zich aan te sluiten bij het verzet. De broers komen zo zonder het van elkaar te weten rechtstreeks tegenover elkaar te staan. Maar wat gebeurt er als ze op een dag ook letterlijk oog in oog met elkaar staan? Besluiten ze het bij te leggen en samen één kant te kiezen? Of worden ze effectief vijanden van elkaar? Zal Louis erin slagen zijn Sarah te redden? Hoe staan de ouders van Staf tegenover de keuzes van hun zoon?

Hoe de oorlog afliep weten we al. Ook enkele feiten zoals het bombarderen van de Rex, de manifestatie in het Sportpaleis en D-day zijn alom gekende data. Maar hoe het drama in de familie Segers zich verder zal ontwikkelen en of bij hen alles nog terug goed komt kan je alleen te weten komen door te gaan kijken naar deze adembenemende musical!

Rijdende tribunes

In 14-18, het jongere broertje van 40-45 werkten ze reeds met een rijdende tribune en rijdend decormateriaal. Voor deze kaskraker besloot Studio 100 nog één stapje verder te gaan. De tribune werd opgedeeld in 8 afzonderlijke tribunes die los van elkaar kunnen bewegen en zo verschillende formaties aannemen. Zo zitten de mensen die in het begin in het midden zaten even later plots aan de buitenkant. Zo krijgt iedereen de kans om eens goed te zitten. Wie een groots spektakel verwacht zit er dus zeker niet naast! Maar doordat de tribunes zich rondom het decor kunnen bewegen en soms in een rondje rond de scène gaan staan, worden bepaalde scènes plots wel heel intiem.

Muzikaal unicum

Omdat de musical zich afspeelt over een grote oppervlakte, was het quasi onmogelijk om het geluid gelijk te verdelen over de ruimte. Er werd daarom besloten om met koptelefoons te werken. Dit bracht verschillende voordelen met zich mee. De acteurs konden hun emotionele scènes toch wat kleiner en intiemer spelen, iedereen kon voor zichzelf kiezen hoe luid de muziek stond en bovendien kan je als anderstalige gewoon een andere taal aanvragen om de voorstelling te volgen. De prachtige muziek werd geschreven door Steve Willaert en Will Tura met teksten van Allard Blom. De muziek werd gespeeld door het Symfonieorkest Vlaanderen.

Om de special acts nog wat te vergroten werden er zelfs rijdende voertuigen ingezet. Een imposante stoomtrein dat over een geprojecteerd spoor rijdt, een overvliegend vliegtuig dat bommen dropt en waarbij je kleine vuurhaardjes krijgt om de inslag van de bommen aan te tonen, een gecrasht vliegtuig, een oldtimer, moto’s, vrachtwagens enz. Dit alles zorgt ervoor dat het realiteitsgevoel nog nooit zo groot is geweest in een musical. De regie lag in handen van Frank Van Laecke die van de voorstelling een prachtig pareltje maakte.

Unieke ervaring

Alles in beweging, geluid door koptelefoons, prachtige muziek en een sterk verhaal zijn dan ook de perfecte ingrediënten voor een groots spektakel dat tegelijk ook zo intiem is dat het je weet te raken. Kortom een uitmuntende prestatie die zeker moet gezien worden! Een lach en een traan kan je vinden bij deze voorstelling over een zwarte periode in onze geschiedenis. Een prachtige manier om dit stukje geschiedenis over te brengen aan nieuwe generaties die dit nooit hebben meegemaakt. Ontroerende en sterke muziek, spektakel, een fantastische cast en een mooi verhaal. Wat wil een mens nog meer voor een middag / avond ontspanning?

Voorlopig zijn er al meer dan 250.000 tickets verkocht. Een groot succes en daarom zijn de shows al zeker verlengd tot 24 maart 2019. Heb je nog geen tickets, geen paniek er zijn er nog steeds te krijgen! En wie weet wordt het nog wel eens verlengd!

Tickets en info kan je vinden op: www.40-45.live

Blauwe cast:

  • Peter Van de Velde (vader Emiel)
  • Marleen Merckx (moeder Anna)
  • Jo de Meyere (Leon)
  • Clara Cleymans (Sarah)

Groene cast:

  • Lucas Van den Eynde (vader Emiel)
  • Ann Tuts (moeder Anna)
  • Herbert Flack (Leon)
  • Nathalie Meskens (Sarah)

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: