Opvolger van debuutplaat uit 2020, release shows in september in Luxor Live en op Epop

‘And Then The Ocean’ is het nieuwe album van indierock-artiest Benedict October en nu, 17 mei 2024, uit. Het is de opvolger van het in 2020 verschenen en zeer goed ontvangen debuut ‘You Can Tell Me Nothing That I Should’. Benedict October is het alter ego van de recent van Amsterdam naar Berlijn verhuisde songwriter, muzikant en filmmaker Martijn Smits. Zijn nieuwe album gaat over de liefde na de dood. Waar het de intentie was er een fictief verhaal van te maken, kreeg het geheel een andere wending toen tijdens het schrijfproces Smits’ vader ernstig ziek werd en later overleed. Smits is opgelucht, maar ook ontzettend blij en trots dat het album er eindelijk is. “De plaat heeft me veel gebracht en geleerd over het maken van muziek, de kunst van muziek an sich en mijn leven, met al m’n nukken, makken en onzekerheden. Het heeft me bijzondere ontmoetingen opgeleverd en bracht me naar plekken waarvan ik nooit had gedacht daar te zullen komen. Dat is voor mij het meest waardevol.” Focus track ‘Equally Blinded’ is een duet met Stefany de Beurs van Wolf & Moon. Album release shows van Benedict October met voltallige band staan gepland in onder andere Luxor Live te Arnhem op 5 september en op het Epop festival in Epe op 7 september.

Met ‘You Can Tell Me Nothing That I Should’ (februari 2020) leverde Benedict October reeds een prachtig debuutalbum af. Het kreeg veel aandacht in de nationale media – onder andere van Parool, Telegraaf, NPO Radio 2 en 3FM. Was Smits op dat album al zeer openhartig, op ‘And Then The Ocean’ durft hij zichzelf nog meer bloot te geven. De thematiek van het album en fascinatie voor het onderwerp is te herleiden naar zijn jeugd. Smits zelf werd op zijn zeventiende neergestoken en daarmee slachtoffer van zinloos geweld. De kritieke situatie waarin hij na 48 uur wakker werd, die eigen confrontatie met de dood alsmede de jaren daarna waarin hij ouders van vrienden en zelfs vrienden weg zag vallen, maakte diepe indruk op hem. Het proces van rouw en het al dan niet delen van verdriet, liefde en angsten met vrienden en familie. Het ongemak, de herinneringen, de pijn; Smits zag er vaak ook schoonheid in, droeg het lange tijd met zich mee en verwerkte het muzikaal en tekstueel in twintig liedjes waarvan er elf op het album zijn beland.

‘And Then The Ocean’ is een conceptalbum met een proloog die je verrast en een epiloog die je ruimschoots de ruimte geeft te contempleren, met de tussenliggende songs als afzonderlijke hoofdstukken. Een soms theatraal maar des te meer persoonlijk kunstwerk van wat oorspronkelijk kleine liedjes waren, die met hulp van producer Mark van Bruggen (onder andere Thomas Azier) vakkundig uitgewerkt zijn tot songs met een grootse sound, sterke hooks en refreinen die in je hoofd blijven hangen. De elf melancholische indiepop/-rocksongs op het album staan muzikaal op zichzelf, maar vormen inhoudelijk één geheel en kunnen niet los van elkaar worden gezien. Het conceptuele karakter krijgt een multidisciplinaire extra dimensie met ‘Yesterday Is A Dream’, een zestien minuten durende visualisatie van het album die Smits maakte met zijn vriend Bowie Verschuuren. Het werk van Benedict October is niet eenvoudig te categoriseren, wat ook af te leiden valt uit de vele referenties die kenners en liefhebbers ondertussen hebben gemunt, uiteenlopend van Tindersticks tot David Bowie, van Nick Cave tot Roxy Music/Bryan Ferry en van Talking Heads tot Editors. De mix van het album is verzorgd door Pieter Vonk en Cenzo Townshend, de mastering vond plaats in Abbey Road Studio’s door Frank Arkwright.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: