Paradise City gaat door op volle capaciteit op vrijdag 13, zaterdag 14 en zondag 15 augustus. Het festival pakt niet alleen uit met een indrukwekkende line-up, ook in het groene aspect en zijn minimale ecologische voetafdruk blinkt het festival uit. Paradise City werd uitgeroepen tot één van de 6 duurzaamste festivals ter wereld door het gerenommeerde A Greener Festival. Van groene energie over bewuste voeding tot gefilterd kraantjeswater; in totaal neemt de organisatie 10 concrete maatregelen* om zijn klimaatimpact te minimaliseren. Meer informatie op https://paradisecity.be/green/

De organisatie is volop bezig met de opbouw van het festival, maar verliest daarbij zijn groene identiteit niet uit het oog. In elke stap van het proces wordt er nagedacht over hoe de ecologische impact tot het absolute minimum kan worden beperkt. Ook dit jaar werkt het festival nauw samen met tal van milieubewuste partners en zal ook dit jaar A Greener Festival een audit uitvoeren.

“We vertrouwen erop dat we verandering kunnen stimuleren door een positieve mindset uit te stralen en zo hopen we onze bezoekers te inspireren om duurzamer te leven,” aldus Gilles De Decker, mede-organisator van Paradise City. “Met nieuwe ideeën en sterke partners proberen we het festival zo groen mogelijk op te bouwen en jaar na jaar beter te doen.”

Het afgelopen jaar organiseerde Paradise City 4 verschillende corona proof evenementen (Paradise On Boats, Paradise Down by the Lake in Drogenbos en Taste of Paradise en Paradise Down by the Lake in Beervelde) in diezelfde groene filosofie. Zo werd al het materiaal hergebruikt voor alle evenementen, de drijvende kubussen - die een beter drijfvermogen garanderen en fauna en flora in en rond het water zo weinig mogelijk verstoren - voor de boten van Taste of Paradise en Paradise Down by the Lake worden hergebruikt voor de vlotbruggen op Paradise City en de daken van de boten krijgen een nieuwe functie in de food area van het festival.

Paradise City moedigt zijn bezoekers zoveel mogelijk aan om op een zo duurzaam mogelijke manier naar het festival te komen. Er zijn shuttlebussen van en naar de grote steden, kortingen op treintickets en dit jaar beloont het festival zelfs de bezoekers die met de fiets komen. Rad van Fortuingewijs maken zij zo kans een Elektrische Kick Scooter van Audi, tickets voor Paradise City 2022 of pakweg Blox oordopjes met filters te winnen. Op deze manier willen de festivalpartners Audi, Aperol, Blox en Biosolis festivalgangers stimuleren om voor de fiets te kiezen.

Voor het eerst werkt Paradise City dit jaar samen met River Cleanup (https://www.river-cleanup.org/en); een Belgische organisatie die met een team van vrijwilligers over de hele wereld rivieren schoonmaakt en vrijmaakt van plastic. Het statiegeld van de bekers die tijdens en aan het einde van het festival worden verzameld, zal worden geïnvesteerd in hun duurzame acties.

Vanaf dit jaar zal het festival ook geen tabak meer verkopen op het festivalterrein. Onderzoek van vorig jaar toonde aan dat de sigarettenpeuken die verzameld werden tijdens en na het evenement goed waren voor 24 liter afval, wat neerkomt op ongeveer 10.000 gerecycleerde peuken of 4.800 m3 onvervuild water, gelijk aan om en bij de 65.000 douches. Wel zullen er vapes van Vuse beschikbaar zijn op het terrein. Vuse is het eerste wereldwijde vapemerk dat CO2 neutraal is. Gebruikte cartridges kunnen teruggebracht worden naar hun stand om gerecycleerd te worden. Daarnaast werkt Paradise City dit jaar samen met WeCircular om sigarettenpeuken ter plaatse te recycleren.

Andere (nieuwe) samenwerkingen die Paradise City aangaat:

  • Audi zorgt voor 4 SmartFlowers (https://smartflower.com/): zonnepanelen in de vorm van een bloem, die meedraaien met de zon en op die manier altijd optimaal stroom leveren. De Smartflowers voorzien niet enkel podia van stroom, ze zullen ook door de bezoekers kunnen worden gebruikt voor het opladen van elektronische apparatuur. Bovendien installeert het merk er ook een interactieve dansvloer die stroom levert wanneer festivalbezoekers erop dansen…
  • L'Ouvroir Upcycling maakt nieuwe zitzakken van de oude meshdoeken die voor de signalisatie werden gebruikt en (door de nieuwe signalisatie n.a.v. Covid-19) niet meer kunnen gebruikt worden.
  • Al het afval in de food area is composteerbaar (voedsel, composteerbaar servies en servetten) en wordt verzameld in compostbakken voorzien door EcoWerf. Een en ander heeft als gevolg dat Paradise City het Vlaco Label krijgt.
  • Fluxology zorgt voor een nieuw mobiliteitsplan. Dit plan heeft minder impact op de dorpskern van Perk, waar het festival plaatsvindt.
  • Er worden gratis oordopjes uitgedeeld tijdens het festival voor publiek en crew. Blox zal daarnaast ook oordopjes van hoge kwaliteit op het terrein verkopen.
  • EcoZ zal het water van de campingdouches zuiveren en terug laten vloeien in het water van de vijver rond het kasteel van Perk.
  • Als er voedseloverschotten zijn van de foodtrucks, worden deze opnieuw verzameld door Les Restos du Coeur. Deze organisatie verdeelt voedsel onder dak- en thuislozenin België. Bij een aantal gerechten in de food area wordt trouwens een CO2-berekeninggegeven. Voor volgend jaar wil de organisatie dit voor elk gerecht beschikbaar stellen.

* De tien klimaatgeboden van Paradise City

1. Groene Energie

Groene energie verlaagt de impact van verlichting en muziek. De laatste twee edities werden enkel gevoed door hernieuwbare energie en met gebruik van energiezuinige verlichting ter plaatse.

2. Future Food

Future food bestaat voor 100% uit lokaal en biologisch geteeld voedsel en ingrediënten van fair-trade bronnen. Vanwege de hoge klimaat- en milieu-impact van vlees, biedt Paradise City een groot assortiment vleesvrije maaltijden aan. Gerechten en menu's worden vooraf besproken om ruime en evenwichtige alternatieven aan te bieden.

3. Afvalbeheer

Afvalbeheer stelt het festival in staat om, met medewerking van de bezoekers, afval te sorteren, te recycleren en te composteren. Om de afvalstroom te minimaliseren, geldt een "Zero single-used plastic" beleid (dus geen eenmalig bruikbaar plastic) en biedt het festival herbruikbare bekers aan voor alle drankjes.

4. Transport

Vervoer heeft de grootste impact op de ecologische voetafdruk van Paradise City. Daarom zijn de parkeerplaatsen voor duurzame transportmiddelen het dichtst bij de ingang (met op de eerste plaats fietsen). De organisatie moedigt daarnaast actief carpoolen en openbaar vervoer aan en worden ook shuttlebussen van en naar de grote steden voorzien.

5. Gefilterd kraantjeswater

Gefilterd kraanwater is beschikbaar om een golf van plastic waterflessen te vermijden die gewoonlijk de festivals overspoelt. Het minder lucratief maar meer verantwoord alternatief: Paradise City plat en bruisend kraanwater.

6. Verantwoorde communicatie en betaalmiddelen

Duurzame communicatie wordt gebruikt waar dat van toepassing is: àls er al papier wordt gebruikt, dan is dat louter FSC-papier. Er kan op het festival ook niet cash worden betaald en er worden geen jetons of munten gebruikt - alle betalingen verlopen digitaal.

7. H2O

Water is een waardevol goed van de natuur dat op het festivalterrein wordt gebruikt voor rehydratatie, eten en douchen (op de camping). Voor het tweede jaar op rij wordt het water van de douches ter plaatse gezuiverd en opnieuw in de natuur gebracht. Ook het gebruik van eco-toiletten reduceert overmatig waterverbruik.

8. CO2

Een CO2-neutraal festival organiseren is en blijft de insteek van Paradise City. Zelfs met de grootste inspanningen heeft het festival evenwel nog altijd een bepaalde impact op het klimaat. De organisatie compenseert deze impact door het steunen van het klimaatproject van CO2logic.

9. Groene camping

Kamperen is altijd al een ecologisch probleem geweest voor festivals, vooral wat betreft het afval dat overblijft na het festival. Voor het tweede jaar op rij implementeert Paradise City een circulaire camping, waarbij elke kampeerder de mogelijkheid heeft om gerecycleerde kampeerspullen te huren.

10. Bewustmaking

Leveranciers, partners en sponsors worden bewust gemaakt van het belang van een duurzame manier van leven, net als de bezoekers. Maar altijd op een geïntegreerde, relevante manier en nooit à la geitenwollensokken, noch belerend.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over