Philemon is het pseudoniem van de Belgische songwriter en multi-instrumentalist Anton De Boes. Verwacht je aan indiefolk met een hoek af, verrassende melodieën die toch vertrouwd aanvoelen en beklijvende teksten die je in vervoering brengen. Met zijn vorige EP's ‘Hourglass’ en 'Familiar Stranger' oogstte Philemon heel wat lof bij nationale pers en radio, en speelde de band voorprogramma’s van onder andere Foxwarren, Dope Lemon, Phosphorescent en Warhaus.

Op 7 februari komt zijn debuutalbum WASTE uit op het Berlijnse label Thirty Something Records, een naam die de geest van het album perfect vat. Een albumtitel als WASTE is de nachtmerrie van elke marketeer, maar in zijn debuutalbum zet De Boes letterlijk zijn mentale afval buiten. Door 11 nummers neemt hij je mee in het hoofd van een eeuwige twijfelaar, langs plekken die zelfs voor hemzelf nieuw waren. En zoals het een echte existentiële crisis betaamt, worden grote vragen niet geschuwd: relaties, vriendschappen, werk, en zelfs de maatschappij gaan onder het vergrootglas. Toch is er in elke song een sprankel van hoop te vinden—soms verstopt in een melodie, een zin, een woord, of een onverwacht gevoel. De plaat brengt je van Gone To Waste naar Hold On, van The Mess naar Back From The Start.

Voor het album werkte De Boes samen met producer Bert Vliegen (Teen Creeps, Whispering Sons, Sophia). Waar het aanvankelijk de bedoeling was om één single op te nemen met Vliegen, werd het al snel duidelijk dat deze samenwerking om meer vroeg. Samen met drummer Christophe Claeys (Balthazar, Mark Lanegan) en zijn vertrouwde liveband, bestaande uit Kim Van Elsen, Dennis De Boes en Jonas Bruyneel, was WASTE snel een feit. Het resultaat is een album dat uitgepuurd is, met arrangementen die de songs omhoog tillen en lyrics die directer en eerlijker zijn dan ooit.

Met ‘Oh Boy’, de derde single van Philemon, wil De Boes sorry zeggen tegen een jongere generatie voor de wereld die we hen achterlaten. Met teksten zoals “harassing and caressing shouldn’t rhyme” behandelt het nummer thema’s als de klimaatcrisis, woke, sociale media en materialisme, allemaal met een bitterzoete toon die blijft nazinderen. De mix van tedere melodieën en een broeierige ondertoon maakt van ‘Oh Boy’ een meeslepende luisterervaring, die zowel troost biedt als een spiegel voorhoudt. Voor liefhebbers van indie met een scherp randje is dit een absolute aanrader.

Luister HIER

PHILEMON LIVE
06/02/25, Wintercircus Gent

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over