In Hasselt is deze ochtend de actieperiode voor De Warmste Week op gang geschoten. Dat gebeurde tijdens een speciale live-uitzending op Eén, VRT MAX, Studio Brussel en MNM. Vanaf nu kan iedereen acties registreren en zo geld inzamelen voor het DWW Fonds bij de Koning Boudewijnstichting. Dat steunt dit jaar projecten die werken rond kansarmoede. Niemand minder dan Remco Evenepoel zet de eerste actie op. De wereldkampioen en winnaar van de Ronde van Spanje schenkt zijn rode leiderstrui weg ten voordele van De Warmste Week.

Frederik Delaplace, CEO VRT: "We gaan vlammen voor De Warmste Week! Vanaf vandaag kan iedereen een actie organiseren om zo massaal De Warmste Week te steunen. Bak mee, knutsel mee en begin alvast ook maar de spieren op te warmen, want in december komen de Warmathons terug."

Het startschot van De Warmste Week werd deze ochtend gegeven door Siska Schoeters en Steven Vandeput, de burgemeester van Hasselt. Dit gebeurde in het Stadspark en dat was geen toeval, want het park wordt in de week voor kerst het decor voor De Warmste Week.

Steven Vandeput, burgemeester Hasselt: "Hasselt is een echte belevingsstad. We zijn dan ook fier dat het Stadspark in de week voor kerst het kloppend hart vormt voor De Warmste Week. Vanuit deze centraal gelegen locatie vlammen alle Hasselaren voor kansen en tegen kansarmoede!"

De jury selecteerde 270 projecten rond het centrale thema kansarmoede. De projecten zetten onder meer in op het toegankelijker maken van sport, werk, voeding, vrije tijd en een groene en gezonde omgeving. Kristel Verbeke ging voor De Warmste Week al langs bij Alice Fonds, een van de geselecteerde projecten. Dit is een vzw die ouders met premature baby's in kansarmoede steunt. De video met Kristel is net als de speciale tv-uitzending van deze ochtend te bekijken op VRT MAX. De volledige lijst met projecten is terug te vinden op de website van de Koning Boudewijnstichting. Het DWW Fonds bij de Koning Boudewijnstichting steunt de projecten financieel. Acties registreren om geld in te zamelen kan op www.dewarmsteweek.be.

Brieuc Van Damme, CEO Koning Boudewijnstichting: "In een winter die voor velen kouder gaat aanvoelen, zal de hartverwarmende vrijgevigheid van miljoenen Vlamingen extra deugd doen. Je inzetten voor De Warmste Week en zo kansen geven aan wie het hard nodig heeft, is nog nooit zo belangrijk geweest. We zijn vereerd dat de Koning Boudewijnstichting die solidariteit mee in goede banen mag helpen leiden."

Remco Evenepoel bijt de spits af

De allereerste actie dit jaar is er eentje van Remco Evenepoel. De wereldkampioen en Vuelta-winnaar schenkt zijn rode leiderstrui uit de Vuelta weg ten voordele van De Warmste Week. Via een sms met als boodschap REMCO naar 4342 maak je kans op dit unieke truitje en steun je meteen de projecten van De Warmste Week. De opbrengst van deze actie gaat integraal naar het DWW Fonds.

De Warmste Week vanuit Hasselt en Warmathons vanuit Vlaanderen en Brussel

In de week voor kerst strijkt De Warmste Week neer in Hasselt. Van maandag 19 tot en met zaterdag 24 december kan je luisteren naar De Warmste Radio op Studio Brussel en MNM, live vanuit het Stadspark. Luisteraars kunnen plaatjes aanvragen en getuigen over hun acties voor De Warmste Week. Om van Hasselt helemaal de warmste plek te maken zijn er elke avond ook vlammende optredens.

Dit jaar keren ook de Warmathons terug, de grootste en meest solidaire sportevenementen van het jaar. In verschillende steden verspreid over heel Vlaanderen en Brussel kan je lopen of stappen voor De Warmste Week. Meer informatie daarover volgt eind oktober.

De Warmste Week wordt gerealiseerd met de warme steun van KBC, die als hoofdpartner mee zijn schouders zet onder de solidariteitsactie die heel Vlaanderen in beweging wil brengen.

Jurgen Vandervelde, directeur Marketingcommunicatie bij KBC België: "Ondanks de vooruitgang in onze maatschappij krijgt nog steeds niet iedereen dezelfde kansen. Daar willen en mogen we bij KBC niet blind voor zijn. Als onderneming die stevig verankerd is in de samenleving wil ook KBC mee bewegen om die kansenongelijkheid te helpen wegwerken. Want mensen die kansen krijgen, kunnen groeien, dromen en ondernemen. Daar zijn we van overtuigd. Daarom zetten we, samen met onze medewerkers en iedereen die de actie een warm hart toedraagt, vol overtuiging opnieuw onze schouders onder De Warmste Week."

De Warmste Week is een project van VRT, met Ketnet, Eén, VRT MAX, Studio Brussel en MNM als dragende merken.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: