"Sterkste programma in jaren"

De feestelijke 40e verjaardageditie van Film Fest Gent bood het festivalpubliek een brede waaier van films uit alle windstreken en het rijkelijk gediversifieerd programma werd door velen beschouwd als een van de sterkste in jaren.

Het publiek wist kennelijk de keuzes en selecties van programmator Wim De Witte en artistiek directeur Patrick Duynslaegher te smaken, want de omzet van de ticketverkoop van festivalfilms steeg met 11 procentten opzichte van de vorige editie. Film Fest Gent vertoonde in totaal 97 langspeelfilms, 30 kortfilms (live actie en animatie) uit meer dan 30 landen. We mochten 75 filmmakers verwelkomen en meer dan 1500 industry gasten.

Maakten hun opwachting op de rode loper: Hollywoodster en debuterend regisseur Joseph Gordon-Levitt met  ‘Don Jon’,  aanstormende belofteBrie Larson met niet minder dan drie films (publieksfavoriet ‘Short Term 12’, ‘Don Jon’ en ‘The Spectacular Now’) en Hollywoodveteraan scenarist-regisseur Paul Schrader (‘The Canyons’). Maar ook de Franse regisseurs Jean-Pierre Jeunet (‘The Young and Prodigious T.S.Spivet’), Cédric Klapisch (‘Casse-tête Chinois’), Philippe Claudel (‘Avant l’hiver’) en Guillaume Canet (‘Blood Ties’) en de acteurs Pierre Deladonchamps, Christophe Paou en Patrick D’Assumçao van ‘L’inconnu du lac’. Ook twee grootmeesters uit de Oosterse cinema, Jia Zhangkemet ‘A Touch of Sin’ (China) en Hirokazu Koreeda met ‘Like Father, Like Son’ (Japan) kwamen hun films voorstellen.

Waren ook in Gent om hun film aan het festivalpubliek te presenteren: Bruno Forzani en Hélène Cattet (L'étrange couleur des larmes de ton corps'), Hany Abu-Assad (Omar), David Siegel en Scott McGehee ('What Maisie knew'), Chris Eska ('The Retrieval'), David Lowery ('Ain't them bodies saints'), Ritesh Batra ('The lunchbox'), Destin Daniel Cretton ('Short Term 12'), Sebastián Lelio ('Gloria'), Peter Landesman ('Parkland') ...

En op het laatste festivalweekend dat traditioneel in het teken stond van diverse filmmuziekevenementen, met als apotheose de 13e World Soundtrack Awards & Concert, mocht Film Fest Gent een recordaantal componisten en sleutelfiguren uit de filmmuziekindustrie begroeten, onder wie Alexandre Desplat (de centrale gast op het WSA-concert), Riz Ortolani (die de Lifetime Achievement Award kwam in ontvangst nemen), Thomas Newman (genomineerd voor zijn score voor ‘Skyfall’), Dario Marianelli(genomeerd voor zijn score voor 'Anna Karenina' ...

Onder de diverse filmmuziekprogramma’s presenteerde Film Fest Gent ook twee originele creaties. Voor de vertoning van de stille film ‘7th Heaven’ van Frank Borzage bestelde FFG een nieuwe score van de Nederlandse musicus en filmrecensent Kevin Toma. Maar de meest spectaculaire creatie was het verjaardagsconcert 40 Years Film Fest Gent - A Music Celebration, waarvoor 40 bevriende componisten uit binnen- en buitenland elk één minuut muziek schreven. De uitvoering in Handelsbeurs van dit uniek muziekstuk door Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé werd een van de meest opmerkelijke concerten uit de festivalgeschiedenis.

Dialoog met publiek
“We zijn bijzonder verheugd te kunnen vaststellen dat onze inspanningen om filmmakers van over de hele wereld in dialoog te laten treden met het publiek, op deze festivaleditie beloond werden,” zegt artistiek directeur Patrick Duynslaegher. “Onze ‘Director’s Talks’ met writer-director Paul Schrader (regisseur van ‘The Canyons’, scenarist van ‘Taxi Driver’), Jean-Pierre Jeunet (‘The Young and Prodigious T.S.Spivet’), en het American Independent duo Scott McGehee & David Siegel (‘What Maisie Knew’) lokten volle zalen. Diverse Q&A’s met de regisseur na afloop van de film vielen langer uit dan de toegemeten tijd en moesten dan ook verdergezet worden in het tentendorp of het Studio Skoop café.  Ook het panelgesprek American Paranoia was een voltreffer dankzij de geanimeerde bijdragen van topjournalisten Björn Soenens (VRT), Koen Vidal (De Morgen), Steven De Foer (De Standaard) en Flip De Mey, auteur van het nieuwe boek Cold Case Kennedy.”

“We willen in de toekomst nog verder deze informele ontmoetingen tussen filmmakers en publiek uitbouwen en stimuleren, want dit is precies wat filmfestivals uniek maakt: niet louter dat je er avant-premières kan bekijken of films kan ontdekken die later niet in het reguliere circuit zullen te zien zijn, maar ook dat de filmauteurs en acteurs hun werk komen toelichten en vaak heel benieuwd zijn naar de reacties van ons lokaal publiek.”

“We waren ook heel blij dat we een platform konden aanbieden aan de drie cinematografisch interessantste  Vlaamse films van het najaar en dat het publiek – weliswaar geen massapubliek maar een grote groep geïnteresseerden die recht hebben op cinema die afwijkt van de brave regeltjes,  de lauwe conventies en het demagogisch populisme - onze keuzes geestdriftig onthaalde. Het stil aangrijpende ‘82 Days in April’ van Bart Van den Bempt haalde zelfs een van de hoogste scores in onze publiekspoll. Bij de officiële première van ‘Drift’ van Benny Vandendriessche en Dirk Hendrikx trakteerde acteur/co-regisseur Hendrikx het geamuseerde publiek op een van zijn performancekunstjes. En omdat film met live muziek geen uniek privilege is van beroemde stille klassiekers, kreeg  het minimalistische pareltje ‘I Am the Same, I Am  An Other’ van Caroline Strubbezelfs een vertoning met live geïmproviseerde muziek van componist Albert Markos en twee collega-muzikanten.”

“Onze 40e verjaardageditie maakte een duidelijk statement dat we een festival zijn dat naar de toekomst kijkt maar ook verder bouwt op wat er in het verleden verwezenlijkt werd.  Naast veel nieuw en aanstormend talent en revelaties die de auteurs van de toekomst moeten worden (David Lowery van ‘Ain’t Them Bodies Saints’, Emir Baigazin van ‘Harmony Lessons’, Clio Barnard van het met de Grand Prix bekroonde ‘The Selfish Giant’, Jazmin Lopez van ‘Leones’ en Matias Pineiro van ‘Viola’)  presenteerde Film Fest Gent het nieuwe werk van de erkende grote auteurs van de wereldcinema, van Alfonso Cuaron (‘Gravity’) tot Steven Soderbergh (‘Behind the Candelabra’), van Jia Zhangke (‘A Touch of Sin’) tot James Gray (‘The Immigrant’), van Rithy Pahn (‘The Missing Picture’) tot Hirokazu Koreeda (‘Like Father, Like Son’), van Joel & Ethan Coen (‘Inside Llewyn Davis’) tot Roman Polanski (‘Venus In Fur’), van Andrzej Wajda (‘Walesa: Man of Hope’) tot Edgar Reitz (‘Die Andere Heimat’), van Jonathan Glazer (de late-entry ‘Under the Skin’) tot David Mamet (‘Phil Spector’).  En twee filmmakers die elk op hun manier de kroniekschrijvers van hun land en hun tijd zijn, mochten de Joseph Plateau Honorary Award in ontvangst nemen: de Hongaarse veteraan Istvan Szabo  (‘Mephisto’, ‘Colonel Redl’, ‘Hanussen’) en “American cinema’s existentialist in chief” Paul Schrader (‘American Gigolo’, ‘Mishima’, ‘Light Sleeper’).”

Film Fest Gent 2013 krijgt nog een verlengstuk met de grote overzichtstentoonstelling van het werk van Martin Scorsese die nog tot 26 januari 2014 in het Caermersklooster Gent te zien is.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: