Videogamemuziek is een cruciaal aspect van deze WSA Film Music Days (19 - 21 oktober). Stephanie Economou (Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök) en Borislav Slavov (Baldur's Gate 3) hebben bakken ervaring als gamecomponisten en zullen hun expertise delen. Ze worden vergezeld door andere componisten zoals Gordy Haab & Stephen Barton (Star Wars Jedi: Survivor) en Austin Wintory (Journey). De Japanse multi-instrumentalist en componist Eiko Ishibashi wordt op het podium vergezeld door regisseur Ryûsuke Hamaguchi (Drive My Car) om het te hebben over hun Creative Partnership.

De WSA Film Music Days bieden een blik achter de schermen van de filmmuziekwereld. Deze paneldiscussies, interviews en masterclasses bieden een uitgelezen kans om de mensen achter de muziek te leren kennen. Deze evenementen onderzoeken hoe de filmmuziekindustrie werkt en evolueert. ‘s Avonds staan er dan weer heel wat unieke concerten op het programma: van een ode aan de gamemuziek tot de exclusieve wereldpremière van Gift van Hamaguchi en Ishibashi. Op zaterdagavond sluiten we zoals gewoonlijk af met het World Soundtrack Awards Gala & Concert.

Woensdag 18 oktober

  • 20:00 - VIDEODROOM: Eiko Ishibashi x Ryûsuke Hamaguchi - Gift

Donderdag 19 oktober

  • 10:30 - Composer’s Talk: Borislav Slavov
  • 14:00 - Composer’s Talk: Stephanie Economou
  • 15:45 - WSA Nominees Round Table: Game Music Award
  • 20:00 - PRESS PLAY: Music in Games

Vrijdag 20 oktober

  • 10:30 - Capacity Triangle Panel: Streamers in Europe - The Myths and the Legends
  • 13:30 - Music Supervisors: Gatekeepers or Opportunity Makers?
  • 14:45 - Join the Conversation, Change the Game
  • 16:30 - Creative Partnership: Ryûsuke Hamaguchi & Eiko Ishibashi
  • 20:00 - VIDEODROOM: Colin Stetson - Soundtracks

Zaterdag 21 oktober

Donderdag 19 oktober

10:30-12:00 - Composer’s Talk: Borislav Slavov

Moderator: Austin Wintory (componist, Journey, Abzû)
Begin augustus werd Baldur's Gate 3, een spel dat ontwikkeld werd door het Gentse Larian Studios, met muziek van Borislav Slavov, het best verkochte spel op distributieplatform Steam. Slavov componeerde ook de score voor Divinity: Original Sin II en voor Crysis 2, waarvoor hij samenwerkte met Hollywood-componist Hans Zimmer. Een selectie van zijn werk zal worden uitgevoerd door Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé tijdens PRESS PLAY: Music in Games.

14:00-15:30 - Composer’s Talk: Stephanie Economou

Moderator: Ruben De Gheselle (componist, Clara Sola)
Componist Stephanie Economou geeft inzicht in haar snel evoluerende carrière en ervaringen in zowel de game- als filmmuziekindustrie. Haar score voor Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök werd bekroond met de allereerste Grammy Award for Best Score Soundtrack for Video Games and Other Interactive Media en wordt beschouwd als een van de beste gamesoundtracks van de afgelopen jaren. Ze maakt muziek voor zowel games als films en begrijpt perfect de eigenheden van beide kunstvormen en hoe ze deze muzikaal in haar voordeel kan gebruiken. Een selectie van haar werk zal worden uitgevoerd door Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé tijdens PRESS PLAY: Music in Games.

15:45-16:45 - WSA Nominees Round Table: Game Music Award

Moderator: Annette Gentz (agent, Annette Gentz Music & Film Arts)
De genomineerden voor de WSA Game Music Award zitten samen voor een gesprek.

20:00-21:30 - PRESS PLAY: Music in Games

PRESS PLAY: Music in Games brengt gamemuziek tot leven. Componist Austin Wintory - bekend van bekroonde games als Journey, Abzû en Assassin's Creed Syndicate - is de host van het concert. Een selectie van zijn werk, en het werk van andere componisten zoals Stephanie Economou, Borislav Slavov en Gustavo Santaolalla, wordt live uitgevoerd door Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé. Film Fest Gent lanceert tevens een nieuwe internationale muziekprijs die de beste originele score voor een videogame en/of andere interactieve media bekroont: de WSA Game Music Award, een prijs gekozen door het publiek, die tijdens het concert zal worden uitgereikt.

Vrijdag 20 oktober

10:30-12:00 - Capacity Triangle Panel: Streamers in Europe - The Myths and the Legends

Moderator: Anselm Kreuzer (componist, muziekproducent)
Sinds het succes van de Spaanstalige, Oscarwinnende film Roma heeft Netflix de ambitie om steeds meer lokaal gemaakte films en series te produceren om Europese componisten zoals Volker Bertelmann en Alexandre Desplat aan te trekken voor hun projecten. Maar passen Netflix en de andere streamers gewoon het Amerikaanse model van buyouts toe op Europese componisten of passen ze hun strategieën aan aan de Europese tradities, normen en snel evoluerende wetgevingen? In samenwerking met de European Composer and Songwriter Alliance.

Panel

13:30-14:30 - Music Supervisors: Gatekeepers or Opportunity Makers?

Moderator: Tommy Pearson (broadcaster, producer, Big Screen Live)
Music supervisors zijn verantwoordelijk voor alle muziek in een audiovisuele productie. In nauwe samenwerking met regisseurs en producenten bepalen zij wat voor soort score en/of soundtrack de film, serie of game compleet maakt. Vervolgens gaan ze op zoek naar componisten. Hoe vinden ze een balans tussen kiezen voor bekende gezichten of een risico nemen en jonge, nieuwe stemmen aantrekken?

Panel

14:45-16:15 - Join the Conversation, Change the Game

Moderator: Steve Schnur (Worldwide Executive, Electronic Arts Music)
Twee paneldiscussies over het verleden, heden en de toekomst van muziekcompositie voor interactieve media, in samenwerking met EA Music.

Panel

16:30-17:30 - Creative Partnership: Eiko Ishibashi & Ryûsuke Hamaguchi

Moderator: Taka Chiyo (Senior Director, Nippon Television Music Corporation)
Het zijn dikwijls net de creatieve samenwerkingen tussen componisten en filmmakers die tot de meest intrigerende oeuvres leiden. Met Creative Partnerships schijnen we het voetlicht op uitzonderlijke samenwerkingen tussen regisseur en componist.
Regisseur Ryûsuke Hamaguchi gebruikte niet vaak muziek in zijn films, tot hij die van de Japanse multi-instrumentalist Eiko Ishibashi hoorde. In het veelzijdige oeuvre van Ishibashi - van een opgewekte herinnering aan haar geboortedorp tot een jazzy ode aan personage uit Law & Order - herkende Hamaguchi een generatiegenoot en een collega-cinefiel. De contemplatieve score van zijn meanderende Oscarwinnaar Drive My Car was geboren. Hamaguchi’s nieuwe film, Evil Does Not Exist, zag zelfs het levenslicht nadat Ishibashi hem had verzocht beelden te maken bij haar muziek. Deze dialoogloze beelden werden Gift, de film die in wereldpremière gaat op Film Fest Gent, met live score van Eiko Ishibashi.

20:00-21:30 - VIDEODROOM: Colin Stetson Soundtracks

Blaast de saxofoon nieuw leven in: de Canadees-Amerikaanse muzikant Colin Stetson. Filmfans en gamers kennen Stetson van zijn opvallende scores voor onder meer de horrorfilms Hereditary (2018), Texas Chainsaw Massacre (2022) en The Menu (2022), en de populaire videogame Red Dead Redemption 2 (2018). Voor VIDEODROOM zal Stetson een exclusieve liveset spelen die gebaseerd is op deze scores, aangevuld met zijn soundtracks voor andere films en tv-series.

Zaterdag 21 oktober

12:00-13:00 - WSA Meet & Greet

De WSA-genomineerden en special guests ontmoeten hun fans.

13:00-14:00 - Score: The Podcast - Live Podcast Recording with Colin Stetson

Moderator: Robert Kraft (componist, record producer, ex-President Fox Music)
Componist en muzikant Colin Stetson is dit jaar niet enkel een van de genomineerden van de WSA Discovery of the Year Award, hij heeft ook exclusief voor het festival een concert uitgewerkt rond zijn filmscores. In gesprek met Robert Kraft, gastheer van Score: The Podcast, bespreekt hij zijn betrokkenheid bij het festival en deelt hij zijn visie op de nog steeds onderschatte kunst van het componeren voor film en tv.

14:15-17:00 - WSA Nominee Round Tables

Moderator: Mark Salisbury (filmjournalist, Screen International)
De World Soundtrack Awards Nominees zitten samen voor een gesprek.

20:00 - WSA Ceremony & Concert

Tijdens de 23e editie van het World Soundtrack Awards Gala & Concert ontvangen de Italiaanse componist Nicola Piovani en de Amerikaanse componist Laurence Rosenthal een Lifetime Achievement Award. Een selectie van hun werk zal worden uitgevoerd door Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé, net zoals het werk van de 2022 Discovery of the Year winnaar Eiko Ishibashi. Het trio zal bij het concert aanwezig zijn.

  • 12:00 - WSA Meet & Greet
  • 13:00 - Score: The Podcast - Live Podcast Recording with Colin Stetson
  • 14:15 - WSA Nominees Round Tables
  • 20:00 - World Soundtrack Awards Ceremony & Concert
    • Volker Bertelmann (componist, All Quiet on the Western Front)
    • Quentin Boniface (Director Music Creative & Production, Netflix EMEA)
    • Hannes De Maeyer (componist, Rebel, Professor T)
    • David Hutsebaut (Manager Music Licensing, SABAM)
    • Chantelle Woodnutt (agent, Air-Edel Associates Ltd)
    • Milena Fessmann (Music Supervisor, CINESONG / Sugar Town Film)
    • Tracy McKnight (Vice President, Broadcast Music, Inc. (BMI))
    • Rupert Hollier (Creative Director, Atlantic Screen Group / Redfive)
    • Mounir Hathout (Music Supervisor, Sonhouse)
    • There is no Such Thing as a Video Game Composer
      V: Wanneer is een componist gewoon een componist? A: Wanneer de entertainmentindustrie geen andere beperkingen kent dan excellentie. Enkele topcomponisten in film, televisie en videogames bespreken de uitdagingen die ze aangaan, hun vertrouwen in de muziek en het vinden van de opdrachten die ertoe doen.
    • Learn by Doing: The Importance of Mentorship
      "Mentorschap", wordt gezegd, "is een extra brein, een luisterend oor en een duwtje in de rug". Hoe vinden jonge componisten de juiste mentor? Wat wordt er verwacht van deze professionele relatie? En waarom is mentorschap goed voor zowel mentor als protegé?
    • Stephen Barton (componist, Star Wars Jedi: Survivor)
    • Nainita Desai (componist, For Sama, Immortality)
    • Hildur Guðnadóttir (componist, Chernobyl, Joker)
    • Gordy Haab (componist, Star Wars Jedi: Survivor)
    • Austin Wintory (componist, Journey)

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: