Peter Minnebo

Op 26 september was het exact 50 jaar geleden dat het befaamde Beatles album “Abbey Road”, dat in eerste instantie ook ‘Everest’ had kunnen noemen, verscheen. De Antwerpse Lotto Arena had afgelopen donderdag de eer om die muzikale feestdag mee te maken met The Analogues, die het album integraal, noot per noot, speelden met authentieke instrumenten. Het album is een meesterwerk dat het einde van een tijdperk markeert, maar dat vijftig jaar later nog niets aan kracht heeft ingeboet. Het is onweerstaanbare tovenarij die nog steeds niet is uitgewerkt.

Geen Beatles verkleedpartijen of flitsende visuals op grote schermen voor The Analogues, maar focus op muziek én het muziek maken tot in het kleinste detail, want alle geluiden en sounds werden ter plekke gespeeld of gecreëerd. De instrumenten op zich, de muziek en de XXL retrospots creëerden sowieso een retrosfeertje. The Analogues hielden het de eerste set wel stijlvol, in strak maatpak, bij de tweede set mag het luchtiger in T-shirt.

De show opende met het heerlijke ‘Come together’, het eerste nummer van het album en met ‘Maxwell’s Silver Hammer’ was het voor het eerst genieten van de echte Moog synthesizer en het industriële live ‘bang bang’ met de hamer op het aambeeld, ooit de taak van een Beatles roadie.

Het publiek voelde aan dat The Analogues zich onderscheidden van duizenden andere groepen en beloonden met een staande ovatie net voor de pauze, ook spontaan applaus voor de echte strijkers en blazers. De passage van de trompet in Penny Lane (album Magical Mystery Tour) maakte indruk, zo uniek. Het nummer neemt de teletijdmachine naar de jeugd van Paul Mc Cartney en John Lennon.

Het concert was een emotioneel moment voor de zestigers en zeventigers die Abbey Road ooit kochten, maar nooit live hoorden. Eindelijk!

In de tweede set speelden The Analogues nummers uit andere Beatles platen. In 2018 was er de toer met het White album en dat missen ze nog een beetje, dus ook enkele songs van dat album op de setlist. Ook pareltjes van het album ‘Let it be’ zoals ‘I Me Mine’, ‘Get Back’ en het gelijknamige nummer ‘Let it be’ verrassen.

De talrijke gitaarwissels verlopen vlekkeloos en gitarist Felix Maginn steekt zijn duim omhoog naar de geluidsman, vermits alles 100% zuiver klinkt. Guest vocals maken de nummers helemaal af, de juiste vocal bij elk nummer. Martin van der Starre schreeuwt het rockend uit, ‘Helter skelter’! (één van de hardste nummers die de Beatles ooit opnamen), even de knop omdraaien met dit heavy metal nummer naar Graspop? The Analogues hebben ook de jongere generatie te pakken. Soms mag het wat luchtiger met Octopus’s Garden en Ob-la-di Ob-la-da.

Ieder bandlid mag zijn zegje doen tijdens de show en dat maakt het geheel zo compleet.(Bart van Poppel, Felix Maginn, Fred Gehring, Diederik Nomden, Jac Bico) De keuze maken welke nummers wel te spelen, was veel makkelijker dan welke nummers niet te spelen?

Het laatste wereldberoemde nummer ‘Let is be’ is een helaas bijna einde concert, maar nog één keer keren The Analogues terug met ‘I am The Walrus’ & ‘All you need is love’.

The Analogues zullen in 2020 op 11 september een Hello Goodbye concert spelen in de Ziggo Dome. Zo komt er een einde aan deze missie, want er zijn daarna geen Beatles platen meer gemaakt.

The Analogues zijn alvast in de mogelijkheid er ééntje te maken!

Op 27 september releasden The Analogues ‘Abbey Road Relived’, een live registratie op cd en vinyl, opgenomen in - hoe kan het anders - de Abbey Road Studios in Londen, waar de band het album integraal live bracht voor een select publiek.

www.theanalogues.net

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Praktische informatie

Artiest / titel:: 
The Analogues
Meer over