VRT stelde zonet haar Jaarverslag 2021 voor aan de Mediacommissie van het Vlaams Parlement. Daaruit blijkt dat de publieke omroep de hoge verwachtingen en steile ambities uit de beheersovereenkomst volop realiseert.

Meer dan ooit een gids voor alle Vlamingen

De cijfers uit het Jaarverslag tonen aan dat ook in 2021 VRT meer dan ooit een gids was voor alle Vlamingen, jong tot oud. Een greep uit de resultaten:

  • In 2021 bereikte VRT wekelijks92,4% van alle Vlamingen (12 jaar en ouder). Dat is meer dan in 2020 en ruim 7% meer dan afgesproken in de beheersovereenkomst met de Vlaamse overheid.  
  • Met haar informatie-aanbod bereikte VRT NWS wekelijks 87,4% van alle Vlamingen. Daarnaast bereikt VRT ook maar liefst 80,8% van alle jongeren(16-24 jaar), via radio, tv en online. VRT NWS zet volop in op het brengen van een kwaliteitsvol informatie-aanbod op sociale media. Denk maar aan Karrewiet op TikTok (nu 225 200 volgers) en NWS NWS NWS op Instagram (nu 264 000 volgers). 
  • De digitale ambities van VRT werden afgelopen jaar zichtbaar en hoorbaar. VRT NU was bijvoorbeeld goed voor meer dan 142 852 816 videostarts in 2021.

Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder VRT: "We blijven, zelfs meer dan vroeger, dé publieke omroep. De ongelooflijk straffe dingen die we maken, brengen iets teweeg. We blijven focussen op onze maatschappelijke meerwaarde en onderscheidende kwaliteiten. Dat is een garantie."

In dit jaarverslag toont VRT aan – met vele voorbeelden – hoe de omroep jaar na jaar maatschappelijke, democratische, culturele én sociale meerwaarderealiseert voor elke inwoner van Vlaanderen en Brussel.

Karen Donders, directeur Publieke Opdracht, Talent en Organisatie: "Het Jaarverslag bewijst onze unieke plaats in de samenleving. VRT bereikt nagenoeg alle Vlamingen en om nog meer aansluiting te zoeken bij jongeren zijn we bezig aan een digitale inhaalbeweging. Ons ultieme doel blijft om Vlaanderen te weerspiegelen. Daarom investeren we sterk in diversiteit en inclusie."

Nog meer digitaal

Een goed rapport betekent natuurlijk dat er hard en degelijk gewerkt is. VRT is trots op haar verwezenlijkingen. De organisatie zet stevig koers naar de publieke omroep van de toekomst, met als ultiem doel: een slagkrachtige en wendbareomroep blijven van én voor iedereen in Vlaanderen.

Dat is een absolute noodzaak, de cijfers van het wijzigende mediagebruik liegen er niet om:

  • Vlamingen jonger dan 45 jaar gebruiken digitale nieuwsbronnen (sociale media, sites en apps) even frequent of frequenter dan klassieke.
  • Bij 12- tot 24-jarigen zijn sociale media de belangrijkste nieuwsbronnen.
  • In die leeftijdscategorie is de dagelijkse videotijd (5 uur en 34 minuten) quasi gelijk verdeeld tussen laptop of pc (31%), tv-scherm (31%) en smartphone (28%).
  • Een vijfde van de videotijd gaat bij 12- tot 24-jarigen naar betalende streamingdiensten (20%), dat is meer dan de tijd die naar live lineair kijken gaat (16%).
  • In Vlaanderen is nog maar 45% van de videoconsumptie live lineaire televisie.

VRT springt dus op de digitale trein. Enkele voorbeelden:

  • VRT MAX (de nieuwe naam voor VRT NU vanaf het najaar) wordt dé centrale, digitale kijk- en luisterbestemming van VRT. De mediagebruiker kan er, waar en wanneer die dat wil, heel makkelijk het aanbod van de publieke omroep terugvinden.
  • Ook nieuwe video- en audioformaten krijgen er een plek.
  • VRT geeft de consument wat die wil zien en horen en doet tegelijk ook aan smaakverbreding, verdieping en leert de mediagebruiker nieuwe dingen kennen.

Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder VRT: "Ik ben trots op wat VRT vandaag doet. We maken heel straffe dingen, zowel op radio en televisie als digitaal. Als we de goede dingen ook op de juiste manier doen, zullen we succesvol en relevant blijven. Maar we moeten ons wendbaar opstellen en durven veranderen."

VRT als geliefd mediamerk

Om het de mediagebruiker gemakkelijker te maken, past VRT niet alleen haar digitale strategie, maar ook haar merkenstrategie aan. De merkenfamilie wordt gecentraliseerd rond VRT, het moedermerk, en twee sterke submerken: VRT NWS en VRT MAX.

In de nieuwe digitale wereld gaat het niet op om met alle merken eigen zaken te ontwikkelen op alle platformen. Er is één centraal merk nodig en dat is VRT. VRT NWS en VRT MAX worden de bestemmingen voor alles wat VRT maakt: het nieuws en de duiding enerzijds en het brede video-, audio- en digitale aanbod dat aansluit bij de publieke opdracht anderzijds.

VRT staat duidelijk vooraan, maar ook Eén, Canvas, Ketnet, Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel, MNM en Sporza blijven belangrijk. Daarmee blijft VRT zich richten tot specifieke doelgroepen en wil ze ook beter de jonge mediaconsument bereiken met haar onderscheidende en diverse aanbod.

Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder VRT: "Met een nieuwe naam voor VRT NU geven we de publieke meerwaarde van ons aanbod een modern jasje, breiden we het aanbod uit tot alle video én audio van VRT en lossen we de voortdurende spraakverwarring tussen VRT NU en VRT NWS op.

​VRT MAX is al het goede en het unieke van de publieke omroep op één performant, digitaal platform. Het is een belangrijke stap om de connectie te behouden met een groeiende groep mediaconsumenten die de klassieke mediakanalen laat liggen of die het VRT-aanbod onvoldoende kent. Zo blijft VRT - ook in de toekomst - van én voor alle Vlamingen. Elke dag opnieuw."

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over