Toen An Pierlé in 2012 uitgenodigd werd voor het filmfestival “Travelling Bruxelles” in Rennes, Frankrijk, naar aanleiding van haar generieksong voor “Eldorado” de in Cannes gelauwerde film van Bouli Lanners, was zij daar samen met Jaco Van Dormael. Hij zag haar optreden voor haar soloplaat "Strange Days” en nodigde haar uit om muziek te maken voor zijn nieuwe film “Le Tout Nouveau Testament”.

Oorspronkelijk zou ze solo piano achter de piano gaan zitten, maar gaandeweg werd duidelijk dat er nog veel mogelijk en nodig was, en begon ze “echte filmmuziek” te schrijven voor een bezetting van strijkers, tuba, fagot en dwarsfluit.

De film, met Benoît Poelvoorde in de rol van ”God” die zich als een klootzak gedraagt, had een mix nodig van dreigende en komische muziek. Een kolfje naar de hand van Pierlé die, met haar verleden als actrice, zich meteen in de personages en het verhaal kon inleven.

Melancholische pianostukjes, een seventies softpornodiscosong, komisch-spannende orchestrale muziek en een nieuwe Franse versie van ‘Sing Song Sally’ gezongen door de jonge hoofdactrice van de film Pili Groyne, Pierlé haalde alles uit de kast om Van Dormaels verhaal en beelden nog meer kracht bij te zetten.

“Een fantastische en leerrijke ervaring”, zo omschrijft An Pierlé de samenwerking met Van Dormael, “het is echt een voorrecht om met zo’n muzikaal begeesterde regisseur en met een scenario waarop ik vanaf de eerste lezing verliefd was mijn eerste soundtrack te maken.”

“De samenwerking met An Pierlé verliep bijzonder vlot”, liet Jaco Van Dormael optekenen, “ik hield van de melodieën op haar albums en vroeg haar om muziek voor de film. Op basis van het scenario heeft ze voor elk personage pianomelodieën bedacht. Ze werkte erg snel en kwam keer op keer met precies de juiste muziek af. Noem haar gerust mijn sterke arm.”

LE TOUT NOUVEAU TESTAMENT speelt vanaf woensdag 2 september in de bioscoop. De Muziek van de de film is nu beschikbaar op CD.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: