Maar liefst 439.604 euro, zoveel heeft de sms-actie van Vive le Vélo dit jaar opgebracht voor Kom op tegen Kanker. Nog nooit haalde VRT met de wielertalkshow zoveel geld op voor het goede doel. Het is zelfs bijna een verdubbeling van vorig jaar, en dat was toen ook al een record.

Drie weken lang kroop Vive le Vélo in het spoor van de Ronde van Frankrijk. Traditiegetrouw konden de kijkers van het programma dit jaar weer sms'jes sturen voor het goede doel. Wie een sms'je stuurde naar 4342 schonk 1 euro aan Kom op tegen Kanker, maar maakte ook kans op een mooie prijs. Zo viel er elke dag een truitje te winnen van een renner die de koers had gekleurd en er was ook een speciale "Poulidor-fiets". Op die fiets werkte Mathieu Van der Poel de negende etappe van de Ronde van Frankrijk af, ter ere van zijn overleden grootvader Raymond Poulidor.

David Vansteenbrugge, algemeen directeur Kom op tegen Kanker: "Geweldig hoe het Vive le Vélo-team duizenden mensen heeft samengebracht in onze gemeenschappelijke strijd tegen kanker. We zijn zo dankbaar voor alle geschonken items en de tienduizenden sms’jes die dit mogelijk maakten. Het leverde een monumentaal bedrag op waarmee we levensreddend onderzoek kunnen financieren. Het vreselijke verlies van een icoon zondag, Martine Tanghe, toont nogmaals aan dat we onverbiddelijk moeten doorzetten in het werken aan een wereld waarin we geen geliefden meer verliezen aan kanker."

Vorig jaar werd een bedrag van 249.373 euro ingezameld, dit jaar verpulverde Vive le Vélo dat record met 439.604 euro. Het meest gegeerde truitje was dat van Wout van Aert. De speciale "Poulidor-fiets" bracht 225.798 euro op. "Merci Poupou" is een actie van Alpecin-Deceuninck, de ploeg van Mathieu Van der Poel, waarbij ze geld inzamelen voor verschillende goede doelen die kinderen in contact brengen met sport. Speciaal voor deze editie van Vive le Vélo schonk Van der Poel zijn iconische fiets aan het programma en Kom op tegen Kanker om op die manier iedere Vlaming een kans te geven de fiets te winnen.

Karl Vannieuwkerke: "Fondsenwerving om aan onderzoek te doen in de strijd tegen kanker is cruciaal. Dat is me nog eens heel duidelijk gemaakt toen ik in 2014 zelf getroffen werd door kanker. Het was een no-brainer om vanaf 2015 van Kom op tegen Kanker het goede doel van Vive le Vélo te maken. Dat we daarmee ooit bij een editie dit bedrag zouden kunnen schenken is pure waanzin en hadden we nooit durven dromen. Bedankt, wielerminnend Vlaanderen. Jullie hart is groot!"

Ook de VRT-verslaggeving van de Ronde van de Frankrijk werd dit jaar heel intens gevolgd. De negende rit naar de uitgedoofde vulkaan Puy de Dôme was de uitschieter met bijna 1,3 miljoen kijkers op zijn hoogtepunt. Ook in marktaandeel uit zich dat in knappe cijfers, met maar liefst 76% tijdens de zeventiende rit over Col de la Loze. 's Avonds was Vive le Vélo een voltreffer met dagelijks gemiddeld zo'n 650.000 kijkers en 42,3% marktaandeel. Ook op Radio 1 en de website van Sporza zat de koersliefhebber elke dag op de eerste rij van het wielerspektakel. De Sporza Tourmanager brak dit jaar eveneens een record. Maar liefst 88.009 ploegen deden in het gratis wielerspel een gooi naar de eindoverwinning.

Vive le Vélo-presentator Karl Vannieuwkerke mocht de mooie cheque met het recordbedrag overhandigen aan David Vansteenbrugge, algemeen directeur van Kom op tegen Kanker.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over