De “2013 MTV EMA” die op zondag 10 november werd gehouden, was werkelijk de grootste muzieknacht ter wereld. De première van de show kende een groei van 137% in vergelijking met het vorige jaar bij de voornaamste doelgroep van 12-24, zo blijkt uit de kijkcijfers in de belangrijkste markten.1 Binnen de bredere groep van 12-34 scoorde de EMA van dit jaar ook goed, met een groei van 128% op de belangrijkste markten in vergelijking met de uitzending van vorig jaar. Het indrukwekkende succes van de “2013 MTV EMA” in de Ziggo Dome in Amsterdam werd ondersteund door de significante resultaten in het gastland Nederland. Daar zag men een toename met 162% bij de 12-24 in vergelijking met het vorige jaar. Dat was meteen dus de beste prestatie van MTV tijdens primetime op zondag in 2013. In Nederland was MTV het topkanaal bij uitstek voor de groep van 12-24 in vergelijking met de grootste concurrenten tijdens de uitzenduren van de EMA.

Andere belangrijke markten die een significante groei vertoonden, waren onder meer het VK, waar de EMA met 169% steeg in vergelijking met het vorige jaar bij de lokale doelgroep van de 12-24-jarigen. In Italië boekte de EMA een groei van 14% onder de voornaamste doelgroep van 12-24. De EMA van dit jaar was de topuitzending in Spanje voor 12-24-jarigen onder de voornaamste concurrenten van MTV. Deze eerste kijkcijfers geven aan dat de “2013 MTV EMA” goed op weg is om een hoger geconsolideerd wereldwijd publiek te bereiken dan vorig jaar, toen naar schatting 39,4 miljoen kijkers afstemden op de show van 2012 vanuit Frankfurt – een recordpubliek voor deze show sinds de start in 19942.

De “2013 MTV EMA” lokte ook een ongelooflijke recordreactie uit op de digitale en sociale platforms van MTV waardoor de uitzending van dit jaar de beste ooit is in de geschiedenis van de zender op het gebied van stemmen, bezoekers, het aantal keer dat de video’s bekeken werden en de activiteit in de sociale media.

  • Fans van over de hele wereld brachten een verbijsterende 292 miljoen stemmen uit via alle digitale platforms van de EMA– tot +59% versus vorig jaar en het hoogste totaal ooit – om de winnaars van de “2013 MTV EMA” te helpen kiezen. Daarnaast werden meer dan 31 miljoen stemmen uitgebracht voor de VS categorie: Artist on the Rise.
  • De EMA van dit jaar trokken ook het grootste aantal bezoekers ooit naar de digitale platforms van EMA. Er werden 11,6 miljoen bezoekers geregistreerd en dat is goed voor een stijging met 52% in vergelijking met het vorig jaar.
  • Bij de “2013 MTV EMA” werden de video’s meer bekeken dan ooit, met een totaal van 5,9 miljoen geregistreerde views op alle platforms van de EMA, een stijging met 38% in vergelijking met vorig jaar.
  • Het was het beste jaar ooit voor de EMA wat de kijkcijfers voor de live stream betreft, met 2,2 miljoen kijkers via de digitale platforms van EMA, een stijging met 55% versus vorig jaar.
  • De “2013 MTV EMA” creëerden ook een enorm volume vermeldingen in de sociale media. OP alle sociale mediasites samen waren er 57,9 miljoen vermeldingen van de EMA, een ongelooflijk exponentiële groei met 624% in vergelijking met vorig jaar.
  • De uitzending was trending in meer dan 30 topics wereldwijd

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over