Op 21 juli komt het nieuwe album, Lay It On Down, van de Kenny Wayne Shepherd Band uit op Provogue (Joe Bonamassa, Beth Hart, Walter Trout, Eric Gales)

Het is 2017 en Kenny Wayne Shepherd bereikt een momentum van ongekende proporties – het bewijs hiervan vloeit door zijn hele achtste solo album, Lay It On Down. Shepherd’s muzikale carrière kent tot nu toe geen achteruit versnelling. Awards, publieke erkenning en platina albums vliegen voorbij in een waas en vervagen in de achteruitkijk spiegel. Voor deze ambitieuze muzikant ligt de focus altijd in de toekomst, de volgende uitdaging, de nieuwe nummers, het publiek voor het podium. “We begeven ons steeds op nieuw terrein en zijn niet bezig met onszelf te herhalen,” merkt de pionier voor moderne blues op. “Elk album is representatief voor alles wat er gebeurd in mijn leven. Elk album is een nieuw hoofdstuk van het boek.”

In januari, toen Shepherd en zijn band de Echophone Studios in Shreveport, Louisiana, betraden, was hun opgave ontzettend ambitieus: de beste nummers van Shepherd’s carrière schrijven. Niets meer, niets minder. “Ik wilde met dit album vooral de nadruk leggen op de nummers zelf en hoe ze geschreven zijn. Ik wilde dat elk nummer echt op zichzelf staat qua hoe het geschreven is, hoe de muziek en de woorden tot hun recht komen.”

Lay It On Down is een muzikaal gevarieerd album met nummers die met een warm onthaal zullen worden ontvangen door Shepherd zijn vertrouwde fans, maar ook staan er nummers op die als een nieuwe sound kunnen worden ervaren.

Baby Got Gone, Ride Of Your Life en Down For Love. Die nummers hebben wat veel mensen verwachten van mij en de band te horen. Blazend gitaarwerk, rockende grooves, een aggressieve speeltijl, dat soort dingen.” Legt hij uit. “Maar ik wilde dat er een bepaalde variatie van texturen, grooves, gevoelens en emoties zouden worden overgebracht op deze plaat. Bijvoorbeeld Nothing But The Night, klinkt als geen ander nummer dat we ooit hebben opgenomen. Het is een rokerig, vibey soort nummer.”

De nieuwe plaat neemt de luisteraar mee in Shepherd’s hoofd in dit moment van zijn leven. Desalniettemin, bij nummers zoals Louisiana Rain – waar wordt terug geblikt op hoe Shepherd opgroeide als de, met muziek geobsedeerde, zoon van een radio persoonlijkheid – verbind dit fascinerende album ook de punten in zijn leven die vormend zijn geweest voor hem, die hem hier hebben gebracht. “Dat nummer is vrij persoonlijk” knikt hij. “Het is geschreven vanuit mijn eigen ervaringen. Want het maakt niet uit waar ik heen ga in de wereld, er is altijd wel iets dat me terug brengt naar Louisiana. Dat zal altijd mijn thuis zijn.”

De eerste hoofdstukken van Shepherd z’n reis hebben een gevoel van lotsbestemming over zich. Zo was er de platen collectie van de familie, de openbaring die het ontmoeten van Stevie Ray Vaughan met zich meebracht, de dubieuze eerste electrische gitaar (“Een Yamaha SE-150 stratocaster model, gemaakt van slecht multiplexhout.”), t podium debuut op zijn 13e en de platendeal op zijn 16e met zijn miljoenen verkopende debuut album ‘Ledbetter Heights’.

Toen vroege singels Déjà Voodoo en Blue on Black de Amerikaanse top 10 infiltreerden en hysterie opeens zijn leven overnam, verandere Shepherd zijn artistieke visie niet. Hij bleef bewonderingswaardig volwassen bij, wederom miljoenen verkopende, platen zoals Trouble Is... (1997), Live On (1999) en The Place You’re In (2004).

Hij stond, onder anderen, in het voorprogramma van The Rolling Stones, B.B. King, Van Halen, Lynyrd Skynyrd, Aerosmith, Bob Dylan en The Eagles, trad op als deel van de Experience Hendrix Tour en is één derde deel van de super groep The Rides, met Stephen Stills en Barry Goldberg.

In plaats van het standaard traject van doorbreken en uitbranden, bleef Shepherd de muziek nastreven. “Ik ging nooit rondlopen met het gevoel ‘Ik ben beroemd’, zegt hij, terwijl hij wel door een circus van media outlets werd benaderd. “Begrijp me niet verkeerd, ik heb mijn deel aan moeilijkheden echt wel gehad in het verleden. Maar ik ben één van de weinige gelukkigen die de dingen die mij naar beneden haalde uit de weg kon gaan. Ik voel gewoon niet zo de behoefte om een leven te leiden waarin je de neiging hebt om alles te verpesten. Er is niets wat mijn dagelijkse leven verbeterd zoals liefde en muziek.”

Lay It On Down is begonnen toen hij naar het zuiden trok om met de crème de la crème van Nashville te schrijven. “Ik ben de afgelopen jaren best wel druk geweest, met mijn band en The Rides.”voegt hij toe. “Maar wanneer ik hier en daar tijd had in mijn schema, ging ik de laatste anderhalf jaar naar Nashville om te schrijven voor deze nieuwe plaat. Sommige mensen heb ik mijn hele carrière al mee geschreven, zoals Mark Selby en Tia Sillers. Maar er waren dit keer ook wat nieuwe mensen zoals Danny Myrick, Dylan Altman, Keith Stegall en mijn co-producer, Marshall Altman.

Deze tracks zijn ‘snapshots’ uit het leven van Shepherd en anderen. “Dit album is een soort van blik in mijn ziel,” zegt hij. “Maar ook een blik op mijn observaties. Hard Lesson Learned, die is pijnlijk. Het gaat over een man die smoor verliefd raakt op een vrouw, die ‘slecht nieuws’voor hem is. Baby Got Gone, gaat over een onvoorspelbare vrouw. De man is een soort van betoverd door haar. Ze is beeldschoon, leuk om mee om te gaan maar ze kan niet te lang op één plek blijven. Binden is niet iets wat zij doet, een vrije geest. Lay It On Down schiet heen en weer van ontsnappings fantasiën naar keiharde realiteit. “Elk nummer dat op de plaat staat is er om een goed verhaal te vertellen en ik denk dat als je naar het album in zijn totaliteit luistert, dat elk nummer je op een andere reis meeneemt.”

Lay It On Down, gaat over mensen waarvan ik weet dat ze een last met zich mee dragen in het leven en zichzelf niet goed genoeg vinden. Het gaat over de schoonheid die je ziet in iemand die het zelf niet kan zien. Dat vind ik triest en ik wil mensen laten weten dat ze er wel toe doen. Je moeder, je dochter, je zoon, je vrouw. Op een bepaald punt in het leven hebben we allemaal te kampen met een zeker gevoel van minderwaardigheid. Dus de title – Lay It On Down – kun je op een aantal manieren interpreteren. Het zou kunnen gaan over het loslaten van de moeilijkheden die het leven brengt en deze last niet alleen te dragen. Maar zou ook gaan over een band die lekker bezig is en echt aan het doen is wat ze het beste doet....‘laying it down’.

TOUR DATES

  • Tuesday, July 18, 2017 - Frankfurter Hof in Mainz, Germany
  • Wednesday, July 19, 2017 - Winterbach Zeltspektakel 2017 in Winterbach, Germany
  • Friday, July 21, 2017 - Honberg Sommer in Tuttlingen, Germany
  • Saturday, July 22, 2017 - Guitare-en-Scene in Saint-Julien-En-Genevois, France
  • Sunday, July 23, 2017 - Carroponte Spazio Mil in Sesto San Giovanni, Italy
  • Monday, July 24, 2017- Z7 Konzertfabrik in Pratteln, Switzerland
  • Wednesday, July 26, 2017 - Tollhaus in Karlsruhe, Germany
  • Thursday, July 27, 2017 - Burg Herzberg Festival in Breitenbach Am Herzberg, Germany
  • Saturday, July 29, 2017 - Ramblin Man Fair in Maidstone, United Kingdom
  • Sunday, July 30, 2017 - The Picturedrome in Holmfirth, United Kingdom
  • Tuesday, August 1, 2017 - Amager Bio in Copenhagen, Denmark
  • Wednesday, August 2, 2017 - Jamdays in Odense, Denmark
  • Friday, August 4, 2017 - Notodden Blues Festival in Notodden, Norway

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: