Demi LOVATO, Mandy PATINKIN en Joe MANGANIELLO overhandigen de sleutels van het ‘Smurfendorp’ op het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York. Ook in België vieren we deze “Internationale Dag van het Geluk” en de samenwerking tussen UNICEF, GOODPLANET, DE SMURFEN en de VERENIGDE NATIES. Minister MARGHEM en de Smurfen zetten vandaag 2 duurzame scholen in de bloemetjes

Demi Lovato, Joe Manganiello en Mandy Patinkin gooiden zich afgelopen weekend in de strijd om een einde te maken aan extreme armoede, ongelijkheid en voor de bescherming van onze planeet tegen de klimaatverandering.

De drie stemacteurs van de nieuwe film ‘De Smurfen en het Verloren Dorp’ en ambtenaren van de Verenigde Naties, UNICEF en de United Nations Foundation kwamen samen om de Internationale Dag van het Geluk, die dit jaar in het teken staat van duurzame ontwikkeling, te vieren en om hun schouders te zetten onder de campagne #SmallSmurfsBigGoals.

De “Kleine Smurfen Grote Doelen”-campagne is ontworpen om iedereen aan te moedigen om meer te leren over de SDG’s, Sustainable Development Goals, waarover alle 193 landen van de Verenigde Naties in 2015 een akkoord bereikten. Er zijn 17 SDG’s waaronder Klimaatactie, Schoon Water en Kwaliteitsonderwijs.

“We hopen dat deze campagne miljoenen jonge mensen en hun families zal motiveren om hun steentje bij te dragen om een einde te maken aan armoede, om ongelijkheid te beperken en onze planeet te beschermen – drie belangrijke punten die zullen leiden tot het welzijn en geluk van iedereen.” zegt Maher Nasser, hoofd van de Outreach Division in het United Nations Department of Public Information.

De acteurs en VN-vertegenwoordigers spoorden het publiek aan om mee te doen met de “Kleine Smurfen Grote Doelen”-campagne en nodigden iedereen uit om naar de website SmallSmurfsBigGoals.com te surfen om te ontdekken hoe je kan bijdragen aan deze doelstellingen.

“We hopen dat de campagne mensen zal aanzetten om na te denken over de impact van hun daden op het voortbestaan van onze planeet,” zei Demi Lovato. “Iedereen, zelfs een Kleine Smurf, kan grote dingen verwezenlijken.”

Ter ere van deze campagne en van de “Internationale Dag van het Geluk” die we vandaag vieren, zal de Empire State Building straks ook (smurfen)blauw kleuren.

Naast het evenement in New York vinden er vandaag in 18 landen, verspreid over de hele wereld, evenementen plaats. Ook bij ons in België.

De Smurfen en Minister Marghem zetten vandaag twee Belgische scholen, Saint-Joseph Boondael en St-Joost-aan-Zee, in de bloemetjes omdat zij zich bijzonder goed inspannen voor deze Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s). De leerlingen van beide scholen toonden op interactieve wijze hoe hun school zich inzet voor bijvoorbeeld “Goede gezondheid en welzijn” (SDG 3), “Verantwoorde consumptie en productie” (SDG 12) en “Leven op het land” (SGD 15).

De campagne “Kleine Smurfen Grote Doelen” krijgt vorm in alle Belgische scholen in het lager onderwijs via een samenwerking met GoodPlanet. Samen met 7 andere ‘SDG Voices’, waaronder Stad Gent, 11.11.11 en Colruyt Group, gaat GoodPlanet een jaar lang de uitdaging aan om de SDG's bekend te maken bij de Belgische bevolking. SDG Voices is een campagne van het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling en The Shift (het Belgisch duurzaamheidsnetwerk).

GoodPlanet lanceert na de paasvakantie ook een wedstrijd rond de SDG’s: Young Reporters for the Environment (YRE). De leerlingen van Saint-Joseph Boondael en St-Joost-aan-Zee werden vandaag als eerste uitgenodigd om deel te nemen. Aan dit internationaal programma van de Foundation for Environmental Education (FEE) nemen 34 landen deel, samen goed voor 250.000 jongeren. www.goodplanet.be/yre

“Sinds 1958 dragen de Smurfen wereldwijd de universele waarden uit van kameraadschap, behulpzaamheid, verdraagzaamheid, optimisme en respect voor Moeder Natuur,” zei Véronique Culliford, de dochter van Peyo, die de Smurfen in het leven riep. “Het was een eer en een privilege dat de Smurfen de Verenigde Naties mochten steunen en onze lange relatie met UNICEF konden bestendigen door middel van deze campagne die erop gericht is om de aandacht te vestigen op de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen.”

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over