Size zero lijkt nog steeds de algemeen heersende norm te zijn voor modellen, en modemagazines staan nog steeds weigerachtig om vrouwen met “normale” maten op hun cover te zetten, want dat zou tot lagere verkoopscijfers leiden. Bij VIJF vroegen we ons af of echte vrouwen nu echt minder zouden verkopen en dus deden we de test. Voor Be You(tiful) vroegen we aan Flair om midden augustus twee edities in de winkel te leggen: dezelfde styling, dezelfde covertitels, maar met een ander model. Op de ene cover stond het slanke Flairmodel Sarah, op de andere cover prijkte plussize model Marianne. Welke cover het meeste magazines deed verkopen? Be You(tiful) ging het na in de krantenwinkel en nam de verkoopcijfers van beide edities onder de loep.

Maar liefst 64 procent van de lezeressen koos onbewust voor de cover met Marianne, zo blijkt uit de verkoopcijfers. Dat covers met slanke modellen beter zouden verkopen, blijkt dus niet te kloppen. En daar kunnen we bij VIJF, Be You(tiful) en Flair alleen maar om juichen.

Be You(tiful) – vanavond om 21u15 bij VIJF

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over