Bassleader

Bass Events organiseerde eind vorig jaar een nieuwe editie van Bassleader, waarbij de feniks het evenement wederom naar het Sportpaleis in Antwerpen bracht. Daarbij werd de thuisbasis, Flanders Expo te Gent, omgeruild voor deze unieke locatie en waren de verwachtingen opnieuw hooggespannen. Duizenden liefhebbers van het genre, zowel nationaal als internationaal, zakten af naar deze ondergrondse wereld, waarbij ijzige beats de vijf elementen (Neon, Oxygen, Krypton, Nitrogen en Radium) tot leven zouden wekken. Vier van deze elementen werden gebundeld op een compilatie album in samenwerking met Toffmusic.

Vanaf de start is duidelijk dat het element Neon (jump/tek) niet opgenomen is in het album. Tijd om te treuren is er niet, want de producer van de Bassleader 2015 anthem staat klaar in de startblokken. Niemand minder dan de heren van Psyko Punkz mogen de eerste zijde onder handen nemen en hoe kan dit beter dan met de anthem zelf, genaamd ‘Frozen Planet’. Daarnaast bekleden ze de tracklist met nog vier eigen releases, ‘Like a Loco’, ‘Doutzen’, ‘Hit the Bong’ en ‘Rough MF’.

Het element Krypton bestaat uiteraard niet alleen uit Psyko Punkz, maar uit nog vele andere grootmeesters. Zo passeert Coone een aantal keer de revue met nummers waarin liefdevolle lyrics gebruikt worden, ‘Love For the Game’ en ‘Love & Hate’, de laatste in samenwerking met Max Enforcer. Ook Noisecontrollers weet twee plaatsjes te veroveren op deze zijde, ‘Wolfs’ en ‘Hands Up!’. Psyko Punkz zorgen voor een goede opbouw van de schijf, waarbij de meer melodische tracks, halfweg plaats maken voor het ruigere geweld. Onder dit laatste verstaan we nummers van Adaro, B-Freqz, Ran-D, Digital Punk en Gunz For Hire.

De afsluiting van de eerste zijde, zorgt alvast voor een naadloze overgang naar de tweede. Hier neemt Hard Driver de leiding over het Nitrogen element. Zelf zorgt hij voor 3 solotracks, ‘Rampage’, ‘Pow!’ en ‘Choppin Bodies’. Deze laatste kwam tot stand in samenwerking met Radical Redemption, die op zijn beurt slechts éénmaal aan bod komt. Het rauwere genre heeft de laatste tijd aan veel belangstelling gewonnen en dat uit zich ook in een grote diversiteit aan artiesten. Zo breidt de groep van vaste waarden steeds uit en krijgen we een ellenlange lijst met o.a. Frequencerz, Titan, B-Front, Kronos, Outbreak, Warface, Sur Zero Project en Phuture Noize.

De derde zijde brengt ons terug naar de hardere classics en wie kan ons hier beter in begeleiden dan Josh & Wesz. Hun nummers ‘Retrospect’, ‘World at Peace’ en ‘Mindgame’ mogen als rasechte klassiekers beschouwd worden. Het nummer met de meest nostalgische waarde is ongetwijfeld ‘I Survived’ van The Hose. ‘The Forgotten Path’ daarentegen, dateert slechts van kort voor Bassleader, maar is een prachtige samenwerking tussen Cyber en Villain. Het Oxygen element zorgt hierbij letterlijk voor een adembenemende tracklist, met onmisbare helden als Deepack, Wildstylez, Donkey Rollers en Da Tweekaz.

Bij het opvoeren van het aantal bpm’s, zijn we aanbeland bij het vierde en laatste element, namelijk Radium. Nosferatu kiest voor een zeer gevarieerde selectie, wat zeker in de smaak valt bij menig hardcore liefhebbers. The Viper brengt nog een happy hardcore deuntje aan de start van deze zijde, maar al snel is duidelijk dat merendeel van de nummers pure hardcore van de bovenste plank zijn. Naar het einde toe bespeuren we zelfs een aantal terror tracks. Hoedje af voor deze buitensporige tracklist, die een waardig einde maakt aan een geweldig en opbouwend compilatie album. (TVT)