Na een schitterende start van het najaar in september, gaat VT4 in oktober verder op de ingeslagen weg. De zender doet er nog een flinke schep bij en landt op 13,6 procent marktaandeel op de doelgroep van de zender, VVA 18-54. De Superprestigeveldrit in Ruddervoorde bereikt het hoogste marktaandeel van een VT4-programma dit jaar. Verder was 8 oktober de beste dag voor VT4 sinds 2008, met een marktaandeel van 21,1 procent op VVA 18-54 tussen 17u en 24u.

VT4 groeit in oktober in elke uurschijf in vergelijking met vorige maand. In prime time (tussen 20u en 22u30) stijgt VT4 naar 15,8 procent marktaandeel op VVA 18-54. Ook VIJFtv gaat met 5,9 procent marktaandeel op vrouwen 20-49 vooruit in prime time (20u-22u30), zowel in vergelijking met vorige maand als met oktober vorig jaar. VT4 en VIJFtv vullen elkaar perfect aan: samen halen de beide SBS-zenders 20,7 procent marktaandeel op VVA 18-54 tussen 20u en 22u30 in oktober. Daarvoor zorgen bij VT4 als VIJFtv zowel lokale producties als Amerikaanse series en films.

Het dagbereik van VT4 op maandbasis was in drie jaar tijd nooit hoger dan in de voorbije oktobermaand. Concreet bereikt VT4 in oktober gemiddeld meer dan 2 miljoen Vlamingen per dag. VT4 bereikt dus meer en meer Vlamingen, trekt een breder publiek aan zonder zijn trouwe kijkers in de kou te laten staan.

Oktober is de beste filmmaand voor VT4 ooit, met blockbuster Angels & Demons als beste voorbeeld van dat succes: tot 492.000 kijkers en een marktaandeel van 30 procent op VVA 18-54! Ook 2012 (tot 368.000 kijkers en 27,2 procent marktaandeel op VVA 18-54) deed een flinke duit in het zakje.

De populairste internationale series zijn op VT4 te zien. Getuigen daarvan zijn de twee best bekeken Amerikaanse series in Vlaanderen: The Mentalist (gemiddeld tot 459.000 kijkers in oktober, een piek van 494.000 kijkers en tot 27,3 procent marktaandeel op VVA 18-54) en Castle (gemiddeld tot 355.000 kijkers, een piek van 452.000 kijkers en tot 21,6 procent marktaandeel op VVA 18-54).

VIJFtv is met 5,6 procent marktaandeel op vrouwen 20-49 in oktober sterker dan vorig jaar. Daarmee blijft VIJFtv de grootste vrouwenzender op die doelgroep tussen 17u en 24u, de commercieel belangrijkste en interessantste uren. Als we kijken naar het marktaandeel bij jongere vrouwen (tussen 20 en 34), stijgt de populariteit van VIJFtv zelfs naar 7 procent marktaandeel.

Op VIJFtv blijven de lokale producties op vrijdag ook in oktober scoren. Astrid in Wonderland haalt tot 279.000 kijkers en tot 19,9 procent marktaandeel op vrouwen 20-49, met pieken tot 359.000 kijkers voor de glitter en glamour van de Vlaamse Hollywooddiva. Nieuwe VIJFtv-huisstylist Jani Kazaltsis doet in oktober nog een schep marktaandeel bovenop de ijzersterke septemberprestaties. Tot 216.000 kijkers voor Zo Man Zo Vrouw en tot 21,6 procent marktaandeel op de VIJFtv-doelgroep, vrouwen tussen 20 en 49. De series die op VIJFtv het best scoren in oktober zijn Grey's Anatomy en Private Practice, met respectievelijk tot 248.000 en 158.000 kijk(st)ers en tot 14 en 11,8 procent marktaandeel op vrouwen 20-49. De première van The Proposal haalt op 20 oktober 219.000 kijkers en een piek van 319.000 kijkers op VIJFtv, waarmee The Proposal de best scorende VIJFtv-film van dit jaar is. Oktober stond voor VIJFtv op zaterdagavond in het teken van Mooie Mannen, en wist op die manier, met tot 229.000 kijkers voor Cocktail, de aandacht van vrouwelijk Vlaanderen te trekken. November staat voor VIJFtv in het teken van Drama Queens. Onder meer Diane Keaton en Sandra Bullock zullen zich de komende maand van hun meest dramatische kant laten zien.

De live-uitzendingen van de Superprestige veldrijden op VT4 schieten in oktober als een razende uit de startblokken, met een plaatselijk record voor de eerste veldrit in Ruddervoorde. Gemiddeld 571.000 kijkers over de hele uitzending, een piek boven de 800.000 kijkers en 37,7 procent marktaandeel op VVA 18-54. Nooit deed de Superprestigeveldrit in Ruddervoorde het beter op VT4. Het succes van de Veldrit in Kalmthout (29,6 procent marktaandeel op VVA 18-54 en tot bijna 400.000) kijkers toont bovendien aan dat het uitbreiden van de veldritportefeuille van VT4 een goede zet was.

Komen Eten kende in september een sterke seizoenstart, in oktober dendert het programma onverminderd voort. Pieken tot net geen 700.000 kijkers en gemiddeld tot 491.000 kijkers, en minstens even belangrijk: gemiddeld tot 26,8 procent marktaandeel op VVA 18-54 de voorbije maand. De Pedaalridders (tot 410.000 kijkers en gemiddeld tot 16,9 procent marktaandeel op VVA 18-54) en Exotische Liefde (tot 403.000 kijkers en tot 25,1 procent marktaandeel op VVA 18-54) gaan verder op de ingeslagen weg. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Help, Mijn Man Is Een Klusser viel onmiddellijk met de pas geverfde deur in huis: gemiddeld 353.215 kijkers, een piek van 456.377 kijkers en marktleider met 22 procent marktaandeel op VVA 18-54 is de beste seizoenstart ooit voor Help, Mijn Man Is Een Klusser. Dat doet inderdaad het beste voor november vermoeden. Volgende maand krijgt Peter Van Asbroeck op VT4 bovendien het gezelschap van nieuwe afleveringen van de Vlaamse topserie Vermist en van het gloednieuwe VT4-programma Superfans.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: