Voice of the Living is een kompositie-opdracht van het kabinet van de Belgische Eerste minister als onderdeel van de herdenking van de Grote Oorlog (1914 -'18).

De première van het werk vond plaats op 28 oktober 2014 in de Sint Maartenskathedraal van Ieper en werd op verzoek van de komponist opgedragen aan de inwoners van de stad Ieper.

De kompositie Voice of the Living van komponist Wim Mertens vertrekt vanuit het standpunt van de ‘gewone man’, de soldaat die de meest afschuwelijke ervaringen meemaakt in de oorlog. De soldaat wordt tijdens de gevechten geconfronteerd met het onvoorziene, het ongekende en het onvoorstelbare. De komponist vermijdt een muzikale vertelling die opgezet wordt vanuit een triomfaal perspectief. Elk van de vier traditionele elementen(aarde, water, lucht, vuur) verwijst naar oorlogssituaties. Zo bijvoorbeeld de impasse in de loopgraven (aarde); de onderwaterzetting van de Westhoek (water); de luchtaanvallen (luchtdruk, mosterdgas) en de vuurgevechten (vuur). Wim Mertens onderzoekt het verband tussen deze vier elementen en de vier traditionele muzikale instrumentengroepen: de harp, de strijkers, de blazers en de percussie. Deze link vormt voor hem een axiomatisch vertrekpunt.

De tien delen van Voice of the Living worden aangestuurd door de zanglijn, door de stem. De stem zorgt spontaan voor het vinden van de juiste toon. De stem is alwetend, de stem kent het onvoorspelbare en overziet het onvoorzienbare. Dit leidt in Voice of the Living tot onverwachte onderbrekingen, verstrengelingen, oneffenheden en de confrontatie met het ‘vreemde as such’.

Het onderwerp van Wim Mertens’ opus zijn de herinneringen en de ervaringen van álle soldaten en álle slachtoffers van oorlog. Deze herinneringen kunnen enkel door de levenden vandaag worden geëvoceerd en bezongen. De ‘stem van de levenden’ geeft op deze wijze een eerbetoon aan alle oorlogslachtoffers.

Het is pas bij de muzikale uitvoering -á la dernière instance-, dat Mertens’ kompositie Voice of the Living een ultiem eerbetoon wordt voor alle slachtoffers, en dit iedere keer opnieuw, muziek namelijk die telkens opnieuw tot klinken wordt gebracht.

Track listing

  1. Too good, too loose -
  2. Glossary raisonné -
  3. Escape and Recapture -
  4. Angles and Dangles -
  5. Pondichéry -
  6. On the Zephyrous Peak -
  7. The Mores of the Time -
  8. Overlapping Neighbourhoods -
  9. Continuous Pushforwards
  10. Nota Notae

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over