Op donderdag 1 november staat de Klaranamiddag volledig in het teken van de piano. Eerst is er een concert met Liebrecht Vanbeckevoort live vanuit studio Marconi in een extralange ‘Ludwig’, van na het nieuws van 13 uur tot 17 uur. En nog op 1 november is er in ‘De tuin van Eden’ een concert met Wim Mertens te beluisteren. Aanleiding is zijn nieuwe album ‘Receptacle’. Een opname van maandagavond 29 oktober in studio Marconi. Tijdens dat concert stelt Wim Mertens zijn nieuwe album voor aan de Klara luisteraar en speelt nieuw en oud werk met zijn ensemble en hijzelf aan de vleugel.

Ludwig: Sternefeldprijs voor Liebrecht Vanbeckevoort
Op 1 november krijgt pianist Liebrecht Vanbeckevoort (1984) de Daniël Sternefeldprijs. Die onderscheiding wees het Klara- en Canvaspubliek hem toe op zijn toch al succesvolle finaleavond van de Koningin Elisabethwedstrijd waar hij knap zesde laureaat werd. Fred Brouwers overhandigt hem de prijs in een live-uitzending waarbij vroegere laureaten de nieuwe klassieke ster aan onze vaderlandse hemel in de bloemetjes zetten. Dat gebeurt in de VRT Marconistudio tijdens een extra-lange uitzending van ‘Ludwig’.

De Daniel Sternefeldprijs is een geldprijs ter waarde van 2500 euro toegekend door de weduwe van de dirigent-componist Daniel Sternefeld en Klara. De Sternefeldprijs werd al uitgereikt aan laureaten als Martin Beaver, Jong-Hua Park en Roberto Cominati. In 2005 werd de jonge violist Yosif Ivanov bekroond. Hij mocht bovendien ook de Waalse pendant, de Prix Jacques Stehman in ontvangst nemen. Diezelfde eer - de publieksprijzen van beide gemeenschappen - valt dit jaar ook te beurt aan Liebrecht Vanbeckevoort.

Op het huldebetoon in ‘Ludwig’ mag natuurlijk zijn leraar Jan Michiels niet ontbreken. Jan Michiels vindt ‘de zesde plaats van Liebrecht misschien ideaal, want die loopt minder in het oog, loopt minder het risico geforceerd te worden door hun agent’. In hetzelfde interview voor Muziek&Woord prijst Michiels de gedrevenheid en de ontzettend scherpe intelligentie van Vanbeckevoort. Hij is onvergelijkbaar snel in het ontcijferen van de structuur van een muziekstuk. Dat gecombineerd met zijn zeer esthetische zin voor detail en afwerking geeft dan een derde pianoconcerto van Prokofjev zoals we gehoord hebben in de finale. Dat was eigenlijk een foto van de musicus Liebrecht zoals hij in ideale toestand is.’ Mooie woorden van een leraar voor zijn leerling.

Naast Jan Michiels, 12de laureaat in 1991, wordt Liebrecht gehuldigd door nog een aantal andere prominente laureaten van de Elisabethwedstrijd: de Bulgaarse Belg Boyan Vodenitcharov, derde laureaat in 1983 en jurylid in 2003 en 2007, de Oekraïner Vitaly Samoshko, een erg jonge eerste laureaat en revelatie in 1999 en de Belgische laureaten Dominique Cornil (11de in 1975) en Johann Schmidt (4de laureaat in 1987). Niet de minsten dus voor een onderonsje onder laureaten. Na de uitzending verzorgt Klara de High Tea.

De Tuin van Eden: met Wim Mertens
Bart Stouten presenteert op donderdag 1 november een ‘Tuin van Eden’-special rond nieuw werk van componist-pianist Wim Mertens voor een 17-koppig ensemble: ‘Receptacle’, een uitgave van EMI Classics.

Met het album ‘Receptacle’ verscheen zopas de 51ste cd van Wim Mertens. Officieel, want in Mertens’ discografie worden heruitgaven soms meegeteld als nieuwe cd’s. Niettemin vormt dat op iets meer dan 25 jaar carrière een indrukwekkend oeuvre, waarmee Mertens nog steeds een groot en verscheiden publiek weet te bereiken. Dankzij één van zijn oudste composities ‘Struggle for Pleasure’, gebruikt voor het kendeuntje van gsm-operator Proximus is Mertens meer in het dagdagelijkse klankbeeld dan ooit. Zijn composities die hem als radiokenwijsje of via zijn filmsoundtracks succes hebben gebracht, behoren intussen tot het collectieve geheugen. Maar Wim Mertens is natuurlijk veel meer dan de auteur van enkele goed in het oor liggende nummertjes die al twee decennia meegaan. Dat bewijst zijn ruime discografie, die tegen volgend jaar opnieuw volledig beschikbaar moet zijn, op cd én digitaal. Zelf onderscheidt Mertens vier categorieën in zijn oeuvre: de cd’s met werken voor ensemble, de solo-cd’s waarop enkel Mertens’ pianospel en typische zang (met falsetstem) aanwezig zijn, de vier cycli (‘Alle Dinghe’, ‘Gave Van Niets’, ‘Kere Weerom’ en ‘Aren Lezen’): uitgebreide multi-cd-boxen waarin muzikale ideeën op een zeer uitgebreide manier uitgewerkt en onderzocht worden en dan tenslotte de reeks live-opnames ‘Years without History’.

Op maandag 29 oktober stelt Wim Mertens zijn nieuwe CD ‘Receptacle’ live voor aan de Klara-luisteraar in de VRT Marconi-studio. Etymologisch stamt de Engelse term ‘Receptacle’ af van het Latijnse ‘receptaculum’, waarin het werkwoord ‘receptare’ een ontvangst laat vermoeden. Mertens’ ‘receptaculum’ beweegt zich tussen werkelijkheid en ideaal, via de meest subtiele variaties met onvermoede suggestieve kracht. Het poëtisch woord ‘ontvangt zijn inspiratie uit Wim Mertens’ unieke opdracht voor een 17-koppig vrouwelijk ensemble.

Bart Stouten is de gastheer, hij introduceert de componist en praat met hem over de nieuwe cd en zijn indrukwekkende oeuvre. Daarna geeft Wim Mertens een concert van een uurtje met nieuw én oud repertoire, in kleine bezetting, het Wim Mertens Ensemble. Hijzelf aan de vleugel en een strijkkwintet: Gudrun Vercampt, viool; Bert Van Laethem, viool; Liesbeth De Lombaert, altviool; Lode Vercampt, cello en Ruben Appermont, contrabas. Uit de opname van die avond maakt Bart Stouten een montage voor de uitzending van 1 november.

Pianodag op Klara: donderdag 1 november vanaf 13 uur op Klara.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: