Onder de noemer Belfilm presenteert Canvas in april twee documentaires van de makers van Belpop over twee monumenten in de Belgische filmgeschiedenis: Robbe De Hert viert dit jaar zijn 50-jarig filmjubileum en het Koninklijk Belgisch Filmarchief, Cinematek, zit zelfs al aan 75 jaar. Op dinsdag 8 en 15 april om 20.40 u. in Dockland op Canvas.

Belfilm: Robbe De Hert – dinsdag 8 april

‘In de cinema winnen de goei, in het echte leven niet’ Robbe De Hert

Robbe De Hert ademt film, al 71 jaar lang. Het leverde hem grote successen op als De Witte, Blueberry Hill en Lijmen / Het Been, maar zijn carrière ging ook door diepe dalen. De peetvader van de Vlaamse film en de luis in de pels van het filmestablishment viert in 2014 zijn 50-jarig filmjubileum.

In 1963 draait Robbe zijn eerste kortfilm. Voor 15 000 frank blikt hij Twee keer twee ogen in, een waterval van beelden over ‘de ogen als spiegel van de ziel’. Het filmpje komt in 1964 uit op het festival van de Belgische film in Antwerpen en kaapt meteen de prijs voor het beste debuut weg. Robbe zet zijn carrière verder als ware mei ’68-cineast met zijn filmcollectief Fugitive. Zijn films slaan aan in links geëngageerd Vlaanderen, maar voor het grote publiek blijft hij een onbekende.

Als ge iets wilt maken voor duizend man, maak dan een stencil’ : met die uitspraak motiveert hij in 1980 zijn beslissing om een remake te draaien van De Witte, naar het populaire gelijknamige boek van Ernest Claes. De Witte lokt meer dan een half miljoen mensen naar de bioscoop. In die dagen een astronomisch aantal voor een Vlaamse film. Robbe zet zich op de kaart als getalenteerd filmmaker, terwijl het grote publiek hem leert kennen als de man die altijd ‘schat’ zegt en de controverse niet uit de weg gaat.

Belfilm overloopt niet alleen de carrière van Robbe De Hert, maar schetst ook het portret van een rusteloze workaholic die zichzelf telkens weer voorbijloopt in zijn vele projecten. Zo ging zijn droomproject Daens aan zijn neus voorbij door zijn conflict met de leden van de filmcommissie en producent Dirk Impens. Robbe is dan ook een man die voortdurend overhoop ligt met zijn broodheren, maar op handen wordt gedragen door zijn medewerkers. Een filmmaker die miljoenen mensen naar de bioscoop wist te lokken, maar een voortdurend gevecht levert met zijn boekhouding.

Belfilm laat niet alleen de 71-jarige filmmaker zélf aan het woord, maar ook de mensen die hem het beste kennen: Stan De Hert (broer), Monique Beyens (jeugdvriendin), Ida Dequeeker (vriendin), Fernand Auwera (scenarist en compagnon de route), Luc Pien (producent), Stijn Coninx (collega, destijds stagiair op de set van De Witte, regieassistent op de sets van onder meer Blueberry Hill en Zware jongens), Michaël Pas (acteur in De Witte, Blueberry Hill en Brylcream Boulevard), Filip Peeters (acteur in Trouble in Paradise en Gaston’s War), Eric Clerckx (acteur in De Witte), Jan Temmerman (filmrecensent), Guido Henderickx (regisseur en lid van filmcollectief Fugitive), Patrick Le Bon (regisseur en lid van filmcollectief Fugitive) en Renaat Coppens (regieassistent in o.a. Gaston’s War en Lijmen / het Been).

Later op de avond, omstreeks 23.15 u., programmeert Canvas in het slot van Memotv de televisiefilm Maria Danneels of het leven dat wij droomden, geregisseerd door Robbe De Hert naar de roman van Maurice Roelants en een scenario van Fernand Auwera. De film, over het moeilijke productieproces van de verfilming van ‘Het leven dat wij droomden’, was het filmdebuut van Karen Vanparijs, met als tegenspeler Herman Gilis, en verder onder meer Arlette Weygers, Guido Van Camp, Lut Tomsin, Ward De Ravet, Charles Branckaert, Patrick Conrad, Els Rastelli, Roger Broeckx, Herman De Prins, Bavo Claes, Tuur Van Wallendael, Paull Muys, Walter Ertvelde, Rita Mosselmans en Paul Codde.

Belfilm: Cinematek – dinsdag 15 april

“C’est un lieu qui est magique, une machine a remonter le temps” Jaco Van Dormael

Cinematek, het Koninklijk Belgisch Filmarchief, bestaat 75 jaar en beschikt over meer dan 75.000 titels. Daarmee is het een van de grootste en belangrijkste filmarchieven ter wereld. In Belfilm vertellen medewerkers, filmliefhebbers, wetenschappers en cineasten over hun persoonlijke verbondenheid met Cinematek.

Zelfs Martin Scorsese heeft een band met het archief. Als filmstudent zond hij in 1967 een kortfilmscenario in voor het festival EXPRMNTL in Knokke. Het filmarchief organiseerde het festival om zich bekend te maken bij publiek en filmmakers. Omdat Scorsese geen middelen had voor zijn filmpje kreeg hij enkele rollen AGFA-pellicule van de organisatoren. Het resultaat was The Big Shave. Deze prent won het festival, kreeg een cultstatus en luidde het begin in van een glansrijke carrière.

Maar niet alleen Scorsese heeft een speciale link met het archief. Cineasten als Stijn Coninx, Jan Verheyen, Michaël R. Roskam, Fien Troch, Luc Dardenne, Jaco Van Dormael en Marc Didden vertellen in Belfilm: Cinematek wat het archief voor hen heeft betekend en wat het belang ervan is vandaag.

Er liggen niet alleen filmklassiekers in Cinematek. Al decennia lang worden ook documentaires, oorlogsjournaals, reclamefilms, familiefilmpjes, censuurstrookjes, enz. bewaard, die gaandeweg door medewerkers worden bekeken en beschreven. Op die manier worden er geregeld nog unieke stukken gevonden. Onlangs haalde Cinematek nog de wereldpers met de vondst van de unieke kopie van Hitler’s Reign of Terror, de eerste Amerikaanse anti-nazifilm. Ook wetenschappers vertellen over de waarde van de collectie. Vandaag kijken we op een heel andere manier naar de beelden van 50 jaar geleden dan toen het geval was. Ook in die zin bevatten de films een schat aan informatie.

Hoe komt het dat de collectie zo omvangrijk is? Wat betekent ze voor filmliefhebbers, maar ook voor cineasten, wetenschappers en voor ons allemaal? Belfilm: Cinematek graaft in het filmarchief en zoekt uit wat dit visuele geheugen vertelt over onze eigen geschiedenis.

Later op de avond, omstreeks 23.15 u., programmeert Canvas in het slot van Memotv de film Eline Vere van Harry Kümel, gebaseerd op de roman van Louis Couperus. Met: Marianne Basler (Eline Vere), Monique van de Ven (Betsy van Raat), Tom Hoffman (Vincent Vere), Johan Leysen (Henk van Raat), Paul Anrieu (Oom Daniel), Aurore Clément (Tante Elise), Michael York (Lawrence St. Clare), Bernard Kruysen (Theo Fabrice), Herman Gilis, Michael Pas, Karen Vanparys en Koen De Bouw.e.a.

NL/B/F - 1991
Den Haag, eind vorige eeuw. Eline Vere is een levenslustige, jonge vrouw die inwoont bij haar oudere zus. Eline heeft het bijzonder moeilijk met de burgerlijke conventies van haar milieu en kan met haar liefde en genegenheid nergens terecht. Ondanks de invloed van haar vrijgevochten neef Vincent begint zij een relatie met de keurige Otto. Zo komt ze tegemoet aan de wensen van haar familie. Maar Eline wordt al gauw door twijfels overmand en verbreekt de verloving, waarmee ze zondigt tegen de strikte Haagse gedragscode. Zij vlucht weg uit haar verstikkende milieu en trekt naar het bruisende Brussel van het fin de siècle. Daar ontmoet zij de Amerikaan Lawrence, die in alle opzichten beantwoordt aan het beeld van de romantische held...

  • Belfilm - Robbe De Hert : in Dockland op dinsdag 8 april om 20.40 u. Memotv: Maria Danneels – dinsdag 8 april om 23.15 u.
  • Belfilm - Cinematek : in Dockland op dinsdag 15 april om 20.40 u. Memotv: Eline Vere – dinsdag 15 april om 23.15 u.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: