Peter Minnebo

Fleddy Melculy is terug met een nieuw album. ‘ANTICHLIST’, een plaat over oud worden, de tijd van toen, mannenemancipatie, fake news, haat, koude voeten, en natuurlijk over de wereld die helemaal naar de kloten gaat.

Fleddy Melculy is een gevestigde waarde geworden in de Benelux, punt. Een goed geoliede machine die podium na podium inpalmt en staat als een huis. De band is erin geslaagd een nieuwe plaat te maken, waarop ze evolueren en een nog bredere muzikale richting uit gaan. Op ANTICHLIST grijpt de band terug naar een klassiekere 90’s sound met een modern kantje, wat het de meest diverse Fleddy Melculy tot op heden maakt. 14 nummers met impact, zowel live als op plaat.

Frontview Magazine had kort voor de albumrelease afspraak met frontman Jeroen Camerlinck, die voor de gelegenheid even de sleutel kreeg van zijn eigen stamcafé De Bascule in Pepingen.

Welke inhoud dekt de albumtitel ‘Antichlist’? Het doet mij onmiddellijk denken aan de song ‘Anarchy in the UK’ van The Sex Pistols. (‘I am an anti-Christ’).

“Er zit een bepaalde lijn in de albumtitels en de thema’s van de albums. ‘Helgië’ was een best of van Fleddy op dat moment. Met ‘De Kerk van Melculy’, stonden we daar opeens en waren we groot geworden. De kerk van Melculy waar iedereen welkom is. Met ‘Sabbath Fleddy Sabbath’ beseften we dat het even teveel geweest was en dat we rust nodig hadden, wat we dan ook genomen hebben. De 9 maand werd plots 2,5 jaar door corona. ‘Just Niks for All’ werd dan de coronaplaat. ‘Antichlist’ speelt verder in op het ‘Sabbath Fleddy Sabbath’ gegeven: ge staat daar nu en hoeveel haat heb je al kunnen en mogen incasseren met die band? Daardoor ga je u een soort anti-chlist noemen binnen het gegeven. Ooit werden we met afzien bekeken. Wat doen die hier nu ineens? Opeens staat Fleddy Melculy overal en die hebben nog niet eens een traject afgelegd. Heel wat bands hadden er moeite mee, dat we ineens boven hen stonden, wat ik ook volledig begrijp. We hebben dan ook geprobeerd om kansen terug te geven door bands mee on the road te nemen. Doorheen de jaren heb ik wel een pak stront mogen freiten hoor! Het is de kunst om het naast u neer te leggen. Hoge bomen vangen veel wind en het hoort erbij. Ik wou met die albumtitel daarop inspelen.

Ik heb altijd met mijn eigen gezicht gelachen en ik doe dat nu weer. Dus die albumtitel dekt de ganse lading.”

Terug naar de albumtitels, er zit altijd wel een godsdienstige component in:

De Kerk van Melculy, Sabbath Fleddy Sabbath, Antichlist.

“Dat heeft ook met de clichés in metal te maken. Toen we de eerste hoezen lieten ontwerpen, moesten al die metal clichés daarin zitten: blote tetten, zombies, skeletten! (lacht) En dat is altijd zo doorgetrokken geweest.

Zoals met ‘Antichlist’ moest ik ook eerst denken aan Sex Pistols en Marilyn Manson’s album Antichrist Superstar.”

Hoe zou u de plaat schetsen qua muzikale evolutie?

“Muzikaal valt er over deze plaat wel wat te zeggen. Deuren opentrappen door het experimenteren met hip hop. Het heeft er altijd wel wat ingezeten in de manier van zingen, eigenlijk is het ‘luid’ rappen. Ik vond dat we nu met échte beats zouden moeten proberen. Ik denk dat de Fleddy fans dit zullen appreciëren, want het staat heel dicht bij wat we al deden. We kwamen erachter dat dit geen metal plaat is, maar een punk hardcore cross-over plaat. Ook niet nieuw voor Fleddy, wat dat heeft er altijd ingezeten, maar die zijstapjes naar dead metal en metalcore vind je veel minder terug op deze plaat. Eigenlijk logisch te verklaren, want de afgelopen 2 jaar heb ik al die extreme metal gekanaliseerd naar die andere band ‘Coffin Feeder’, waar ik deel van uitmaak. Met Fleddy hebben we daarentegen terug een hardcore plaat gemaakt, wat ik écht wel cool vind.”

Fleddy toont weer de nodige durf met hip hop, rap, zelfs het scratchen is terug en doet denken aan Grand Master Flash toestanden van jaren ’70 ’80.

“Ge moet het interessant houden voor uzelf én ge moet de mensen altijd een stapje voor zijn.”

Bij het beluisteren is het niet alleen genieten van muziek, maar ook best grappig.

“Het is een plaat van een lach én een traan, in zijn extremen. De serieuzere dingen begonnen al bij Sabbath en nu heeft het echt zijn plaats gekregen.”

Uit welk vaatje wordt de humor getapt? Ik zag al goede matchen met u en Alex Agnew in zijn podcast, en er is Urbanuslink.

“Mijn inspiratie en uitwerking wordt altijd gefinetuned en aangevuld door de rest van de bandleden, het moet altijd ‘on point’ zijn. In het midden van het eerste nummer wordt alles stilgelegd en hoor je ons roepen: ‘binnen paffen, binnen paffen, hey, hey, hey!’ What the fuck is dat nu opeens?! Het is het eerste wat we vragen als we ergens komen: mag je hier binnen roken? Ah….euh…nee! Dan is het ‘shit!’.”

Indien we die humor nu eens zouden filteren uit die muziek en op zich zouden laten staan, zou u daar al mee verder kunnen? Onder de vorm van een stripalbum, op een podium,…

“We hebben er al vaak over nagedacht…misschien wel hé, maar de tijd ontbreekt me nog altijd om me daarop toe te leggen en eens iets uit te schrijven. Ik denk dat ik momenteel noch het zelfvertrouwen, noch de ervaring heb. Als ik die podcasts van Xander de Rycke hoor en begin te letten op hun timing en techniciteit, dan durf ik daar nog niet aan te beginnen. Maar misschien komt het er ooit wel eens van.”

We zitten hier in uw stamkroeg, wellicht een bron van inspiratie?

“ ‘Dudedeedurtwo’ hebben we te danken aan de cafébaas Jef, die altijd zegt ‘doe die deur toe, want da trekt hier’. We hebben die uitspraak fonetisch in het Engels weergegeven, en de clip is hier aan de toog opgenomen met 360° camera’s. Gewoon ne GoPro Max 360 in ne pot spaghetti gestoken en dat creëert een effect dat je middenin die pot zit.”

U lijkt als een muis spaghetti te eten uit een wastrommel.

“Dat was de bedoeling!” (lacht)

Het on the road zijn hebben jullie weergegeven in ‘Lets Go’. Ik citeer: ‘What the fuck gaan we nu weer meemaken?’

“Een bende van tien man met het buske on the road. Waar gaan we weer terechtkomen? Let’s do this! Shit! ’t Is hier in orde, ’t is hier niet in orde en de dag daarna weer hetzelfde. Er zitten inside jokes in, die de meeste Fleddy fans wel zullen herkennen. We hebben lang op onze rider vermeld dat we een foto wensten van Monica Bellucci. Als we zagen dat die foto er was, dan wisten we dat al de rest ook in orde was. Maar ook ne roze wc borstel en ne nerf gun passeerden al de revue. Momenteel staat er een foto van Margot Robbie, een stel leuke ovenwanten en een glory hole op. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen, ik denk dat we wel vaak van die gyproc platen gaan tegenkomen met een gat erin.(lacht) Een promotor die dat ziet, die gaat daar mee lachen.”

Met ‘Fake’ wordt uw taalvaardigheid in snelheid op de proef gesteld, al die fake woordjes volgen elkaar in een razend tempo op. Fake kut, rat, wat,….

“Het is een uitdaging!”

Dudedeedurtwo ademt Beastie Boys.

“Het is mijn all time favourite band. Deze song is een soort ingang naar de andere hip hop op de plaat.”

En Urbanus houdt een oogje in het zeil, hij gaf ooit de gouden regel prijs, ‘schrijf herkenbaar’ en dat deden jullie ook, doetdiedeurtoe.

“Het succes van zijn nummers komt door de songs die zo dicht bij de mensen stonden. Als ge u begint te verslikken in metaforen, dan mist ge de boot.

Urbanus vroeg me de tekst eens door te sturen van dit nummer en reageerde: ‘Aha, het gaat over den tocht, ik dacht dat het over inbrekers ging!’ Ja jongens….gaan we beginnen moeilijk doen of wa?” (lacht)

‘Melvin’ is een pakkende song, Fleddy toont zijn hart naar iemand die ernstig ziek is. Fleddy is dus ne goeie gast.

“Het is een waar verhaal, wat me zo geraakt heeft, dat ik er iets mee wou doen. Voor mij is het een ode aan alle fans. Ik wou aantonen wat fans bij een band kunnen losmaken. Wij maken dingen die jullie cool vinden, en waar jullie naar op kijken, maar dat is omgekeerd ook. Het mag geweten zijn, dat dat zo werkt.”

Het achterliggend muzikaal kader, klinkt strijdvaardig, als het ware op een imaginair slagveld. Strijden tegen een ziekte maar toch mentaal positief blijven.

“Ja, de muziek moest eigenlijk de tekst volgen. Wat je op de plaat hoort, is bijna de demo. Eerst had die song extra drums, gitaren en baslijnen, maar dat werkte allemaal niet. Het klonk als een gewone song en ik dacht: terug strippen die song. Hoe naakter die song was, hoe beter. Naar het einde toe, krijg je een paar motten in uw gezicht.”

In ‘Behang’ worden er met spoken words pijlen gericht op, laat me raden…de roddelpers?

“Interessant dat je die piste bewandelt, maar eigenlijk is het een rechtstreekse aanval op alle rechtse partijen. Een song, compleet gericht tegen haat en alle partijen die dat promoten en de mensen die daar blind in mee gaan.”

En de song eindigt in Urbanus stijl met een draai-orgelsound.

“We wilden hiermee de sfeer ineens omgooien met de vraag ‘Zoek je iets om te haten?” Hi hi, here you go. Ik zal u ne ganse song ( Korrel Zout feat. DJ Swordz) geven met info over wat je allemaal kan haten.”

Uiteindelijk ludiek eindigend.

“Anders was de song te beladen.”

‘48 BARZ’ met zijn zeer aanstekelijke sound, een ode aan de hip hop & rap? De manager van de Fleddy doet hier zijne zeg via een spraakbericht.

“Ik wou zo een typisch oldskool hip hop nummer maken, met alleen beats en geen fluit gitaar. Scratching en loops met als thema hip hoppers en vooral mumble rappers. Ik ben zowel ne zware hip hop als ne metal fan. Die nieuwe generatie rappers (doet een waarachtige stemimitatie) met elke beat die inwisselbaar is, dan denk ik terug aan de tijd van cutten en plakken, dat bestaat niet meer.”

‘Slavendrijver’ eindigt met een bleitende Fleddy in een theatrale setting. Fleddy die achtergelaten wordt door de band.

“Ik heb de song geschreven om met mijn eigen gezicht te lachen, het is een song die opvalt en meestal ook de aandacht krijgt in interviews. Het was al een paar jaar het plan om de rest van de band op de voorgrond te schuiven en ik helemaal naar achter. Mijn broer was de meest geschikte om dat in te zingen. We wilden tevens een Amenra sfeertje creëren, ook als een zekere ode aan hen.”

Met welke attitude lopen jullie rond tussen de line-up bands op grote festivals zoals Graspop Metal Meeting? In den beginne kregen jullie veel tegenwind en nu staan jullie toch maar daar.

“Ik ben vooral verschoten van de laatste keer op Graspop, vorig jaar in de metal dome. De tent was afgeladen vol, niemand kon nog binnen. Men merkte toen op dat we op een veel groter podium zouden moeten staan. Het werkt dus wél en het wordt altijd maar grootser. Zo een show is magic en veel gemakkelijker te spelen dan uw eigen clubshow. Ge kunt weinig misdoen op zo’n show op Graspop, waar sowieso een tof festivalgevoel is. ‘Kom Fleddy, let’s go!’

De show op Alcatraz Hard Rock & Metal Festival (2021) was mindblowing met 40.000 festivalgangers. Dat blijft speciaal, zeker als ge zo’n menigte ‘Brood, brood, brood’ kunt laten meekelen. Het betreden van de stage is een adrenalinekick waar je enkele nachten niet meer van slaapt.”

Op Facebook zag ik een presentatie van prachtig gekleurde vinyls, het wordt een kunst op zich en ze zijn weer ‘in’.

“En op de achterzijde van de hoes vind je de horrorversie van de front, waarop maar 1 paar blote tetjes, maar daar heeft de platenfirma nog niets van gezegd. Tot hiertoe gaat alles dus goed.” (lacht)

Live plannen?

“Na de release showcase van Sony in Zappa, spelen we onze eerste echte show op Paaspop in Nederland op 8 april. Vervolgens start de clubtour in België en Nederland. We spelen bewust minder clubshows en doen dan grotere zalen aan.”

Release Antichlist op 31 maart

SOCIALS:

BENELUX TOUR 2023

  • 8 APR PAASPOP SCHIJNDEL (NL)
  • 14 APR TIVOLI-PANDORA UTRECHT (NL)
  • 15 APR MUZIEKGIETERIJ MAASTRICHT (NL)
  • 16 APR 013 TILBURG(NL)
  • 20 APR VIERNULVIER (VOORUIT) GENT (BE)
  • 22 APR Q FACTORY AMSTERDAM (NL)
  • 26 APR HET DEPOT LEUVEN (BE)
  • 28 APR VERA GRONINGEN(NL)
  • 29 APR DOORNROOSJE NIJMEGEN(NL)
  • 11 MAY LE DELTA NAMUR(BE)

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Praktische informatie

Artiest / titel:: 
Fleddy Melculy
Meer over