Het is al lang geen geheim meer dat Lady Linn een bijzonder rijk, warm stemgeluid heeft, dat ze heel wendbaar kan gebruiken. In alle mogelijke verschillende stijlen komt ze tot haar recht.

Dat bewijst ze nogmaals in haar nieuwe ‘trilogie’, een reeks van drie EP’s - ‘I’m Fine’, ‘Sea of Trees’ & ‘Nocturne’ - die elk hun eigen verhaal vertellen. Naast de unieke stem van Lady Linn – haar instant herkenbare bijzonder rijke, warme stemgeluid – spint er zich ook nog een andere rode draad doorheen de 3 EP’s: Linn kan haar diepe affiniteit met de jazz, de soul en elektronische dance niet verbergen, en ook tekstueel zijn er verschillende leitmotive; alle songs zijn vanuit haar persoonlijke ervaring geschreven. Lady Linn is een songwriter die steeds vanuit emotie werkt, en dat voel je: de tederheid binnen het gezinsleven, de melancholie, het genieten van het alleen zijn in de natuur, en (niet onbelangrijk) de magie van de dansvloer.

Daarnaast zit er ook een duidelijke evolutie in de trilogie. De arrangementen gaan van een sober, uitgepuurd quasi helemaal elektronisch geluid van de JX-03 van Linn op de eerste EP met mooie bijdrages van Gustaph en Gregory Frateur en producer Frederik Segers naar een vollere klank van full band op de volgende EP’s. Een organische, energieke sixties klank op ‘Nocturne’ met glansrol voor haar partner en bassist Filip Vandebril en partners in crime : The Magnificent Seven, Frederik Heirman als arrangeur en Jan Chantrain aan de knoppen en dromerige en warme analoge synths van Joris Caluwaerts op ‘Sea of Trees’.

‘I’m Fine’ verscheen in het voorjaar van 2022, de tweede EP ‘Sea of trees’ veschijnt op 14 oktober. Voorloper ‘Come Out and Play’ was deze zomer al volop op de radio te horen, nieuwe single ‘Walk for Miles’ verschijnt op 6 oktober.

‘Walk for Miles’ begint in de sobere elektronisch sfeer van de eerste EP, maar al gauw worden nieuwe elementen, in het bijzonder de blazerssectie, toegevoegd. ‘Walk for Miles’ is samen geschreven met pianist/producer Joris Caluwaerts in 2017. Caluwaerts maakte naam als toetsenist van Zita Swoon, en, meer recentelijk, van STUFF. Hij was ook jarenlang een lid van The Magnificent Seven, de band van Linn. In deze song wordt er gewandeld met haar echtgenoot Filip Vandebril (bekend van Black Flower, The Antwerp Gipsy-Ska Orkestra en ook van The Valerie Solanas ). ‘Filip geeft mij rust’, vertelt Linn. ‘Ik citeer hier even mijn favoriete strofe: ‘Leaves are twirlin’ round/Oh in my mind/When you hold my hand/they gather softly on the ground’.

In ‘Sea of Tree’s voelen we ons al een beetje op de dansvloer. Ook hier tederheid onder de takken van de bomenzee. Linn werd geïnspireerd door een wandeling met haar oudste zoon Lionel, die toen nog een baby was, en gaat dus onder andere over het geluk maar ook de eenzaamheid van het prille moederschap: ‘Now I know the reason why I’m here/ It’s to set you on your way my dear/ And to kiss, kiss your pain away.’

Belangrijk voor de ontwikkeling van de EP was in de eerste plaats de producer, Joris Caluwaerts, in wiens studio de plaat werd opgenomen, en die de grooves en akkoorden voor ‘Walk for Miles’, ‘Today’, en ‘Italo Hip Hop’ aanleverde. Zijn pianopartij in ‘Today’ doet denken aan James Blake (dat mogen we zeker als een compliment beschouwen). Ook de groovy basriffs van Filip Vandebril speelden een belangrijke rol als uitgangspunt. ‘Come Out en Play’ is ontstaan uit een groove en beat van Vandebril, waar Linn een melodie aan heeft toegevoegd. Het schrijven van de lyrics, en de verdere voltooiing van het nummer gebeurde in samenwerking met Jonathan Jeremiah.

Italo Hip Hop is een van de meer dansbare tracks op de EP en gaat over het gemis van de dansvloer als kersverse moeder. Linn heeft steeds een liefde voor elektronische muziek gehad en werkt onder andere al vijftien jaar samen met de Belgische house-DJ Red D (bij We Play House Records).

Sea of Trees’ werd een behoorlijk dansbare plaat, en dat is dus niet toevallig.

Deze EP werd in 2017 opgenomen met de toenmalige Magnificent Seven (toen nog met drummer Steven Van Gelder), maar nu dus eindelijk afgewerkt.

Alle blazersarrangementen op deze plaat zijn van de hand van Frederik Heirman, behalve dat van ‘Today’, waarvoor trompettist Yves Fernandez de partituur aanleverde.

LIVE

  • 9/11 Vooruit, Gent
  • 19/11 Lux, Herenthout
  • 24/11 AB, Brussel

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over