Voor de Vlaming is en blijft de VRT de referentie voor zijn verkiezingsinformatie. Gisteren op verkiezingsdag stemden van vanaf 19u tot het laatavondjournaal constant meer dan 1 miljoen Vlamingen af op de verkiezingsuitzending van Eén. Dat aantal bereikte een piek van 1,4 miljoen rond 21u tijdens het kopstukkendebat.

Ook de voorbije weken stemden Vlamingen massaal af op de verkiezingsuitzendingen op televisie. Vrijdagavond haalde het debatprogramma Zijn er nog vragen?, waarin politici vragen van de kijkers beantwoorden, op Eén gemiddeld 707.533 kijkers, goed voor een marktaandeel van 28,4 procent en daarmee het drukst bekeken programma tijdens deze kiescampagne. Met alle verkiezingsprogramma’s samen bereikte het tv-aanbod de afgelopen weken bijna 4 miljoen Vlamingen, twee derden van de hele bevolking.

Online vond de Vlaming eveneens de weg. Deredactie.be kende bijna 800.000 unieke bezoekers, die er samen 5 miljoen webpagina’s bekeken. Ook mooie cijfers buiten de grenzen, Vlamingen in het buitenland surften massaal naar Deredactie.be en de internationale nieuwssite Flandersnews.be kende 20.000 unieke bezoekers. #VK14 was 11 uur lang trending topic op Twitter.

Radio 1 bereikte met de verkiezingsmarathon een vijfde meer luisteraars dan op een gemiddelde zondag. Voor het verkiezingsprogramma van Radio 2 was er een stijging van 5 procent. In de aanloop naar de verkiezingen bracht de VRT een ruim en zeer gediversifieerd aanbod gebracht op maat van elke luisteraar. Het Kiescafé op Radio 1 vlakbij Brussel Centraal was een schot in de roos. Radio 2 zag een stijging met de regionale verkiezingsuitzendingen in Avondpost. Klara stelde tijdens de campagne scherp op cultuur. Op MNM werden de jongste VRT-luisteraars stevig geïnformeerd over de verkiezingen, onder meer bij Karolien Debecker in Generation SteM. En op Studio Brussel werd Met Byloo naar het stembureau een succes in de avondspits met een stijging van 16 procent.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over