Wat eten we vandaag? VRT helpt huishoudens binnenkort nog meer met die veelgestelde vraag, door een gloednieuwe en gratis app vanDagelijkse kost te lanceren. Die zal gebruikers door het hele kookproces gidsen met veel aandacht voor inspiratie, gebruiksvriendelijkheid en kookplezier. De app van Dagelijkse kost is vanaf nu gratis te downloaden in alle app stores.

Dagelijkse kost is de grootste kookcommunity van Vlaanderen

“Wat schaft de pot?” Al voor het veertiende seizoen op rij beantwoordt Jeroen Meus die vraag elke weekavond in Dagelijkse kost op VRT 1, en dat blijft de kijker smaken. Het kookprogramma haalt dagelijks gemiddeld 500.000 kijkers (Live+7, 4+, herhalingen meegeteld). Het succesrecept van Dagelijkse kost? Eenvoudige gerechten en klassiekers met een twist gebracht op een toegankelijke, warme en no-nonsense wijze. Ook online spreekt het grootste videoplatform met recepten van Vlaanderen een enorme community aan. De website met recepten, kooktechnieken en basisbereidingen in tekst en video is goed voor gemiddeld 750.000 surfers per maand. In het najaar en zeker rond de feestdagen zoeken er makkelijk meer dan een miljoen surfers inspiratie, recepten en kooktips op dagelijksekost.vrt.be.

Die website wordt momenteel door 68% van de gebruikers via smartphone of tablet bekeken. Daarom maakt Dagelijkse kost het nog makkelijker om de recepten te raadplegen. Met een gloednieuwe app die voortbouwt op het DNA van Dagelijkse kost: lekkere recepten die je makkelijk zelf thuis kan maken voor het hele gezin. Zo wordt de heerlijke kookinspiratie van Dagelijkse kost op een nieuwe manier naar de Vlaming gebracht.

Met de lancering van een nieuwe kookapp spelen Dagelijkse kost en VRT dus in op het veranderende online mediagebruik van Vlamingen. De app is een logisch gevolg van de grote vraag naar mobielvriendelijke en gepersonaliseerde content met video als belangrijkste pijler. Voor deze app werkt VRT samen met media- en marketinghuis Hotel Hungaria en de jonge start-up Picky, die de technische kant van de app voor zijn rekening neemt. Die samenwerking verliep via VRT Sandbox, een initiatief van VRT dat start-ups screent, coacht, test en financiert.

Lotte Vermeir, netmanager VRT 1: “Wat in 2010 begon als een oprecht en eenvoudig kookprogramma met Jeroen Meus in een huiselijke keuken, groeide uit tot het sterke merk dat Dagelijkse kost anno 2023 is. Dé kookreferentie en vertegenwoordiger van de smaak van Vlaanderen, maar bovenal een merk dat erin slaagt relevant te blijven op zowel televisie als online en in de winkel.”

Mobile first

De meest recente Digimeter 2022 gaf aan dat de Vlaming steeds meer belang hecht aan mobiel, en ook op Europees vlak zien we in onze buurlanden zelfs al een verschuiving naar 80% mobiel en 20% desktop.

Lees er meer over in de digimeter (imec.be/sites/default/files/2023-03/imec_digimeter_2022.pdf)

Wat heeft de app van Dagelijkse kost te bieden?

Dagelijkse kost leerde de Vlamingen koken op een authentieke, inspirerende en laagdrempelige manier. Nu is het tijd voor een volgende stap: de smaak van Vlaanderen serveren op maat van elke gebruiker in een trendsettende app. De slimme, toekomstgerichte app van Dagelijkse kost wil met een aantal revolutionaire features uitgroeien tot het onmisbare en inspirerende kookhulpmiddel voor jong en oud, individuen en gezinnen, beginners en hobbykoks.

Inspirerende videocontent van Dagelijkse kost

De meest recente recepten en video’s van Dagelijkse kost in een mobiel- en gebruiksvriendelijke versie op de smartphone.

Recepten swipen

Laat je inspireren en vind de ideale match door recepten naar links of rechts te swipen, en stel zo een lijst met favoriete recepten samen.

Je eigen smaakprofiel

Elke smaak is uniek. Eet je bijvoorbeeld vegetarisch? Dan kan je makkelijk op recepten filteren. Je smaakprofiel is jouw persoonlijke, digitale smakenpalet.

Weekmenu samenstellen

Op basis van je favorieten en andere inspiratie kan je in een vlotte beweging een weekmenu samenstellen.

“Als het aankomt op eten zijn mensen op zoek naar inspiratie en gemak, maar dat geeft hen ook soms keuzestress,” vertelt Nico Van de Veldevan Hotel Hungaria. “Daarom hebben we de Dagelijkse kost app ontwikkeld met veel aandacht voor gebruiksvriendelijkheid en personalisatie. Daarnaast is de app ook gewoon leuk om te gebruiken, met het swipen van recepten. Zo ondersteunen we gebruikers tijdens het volledige kookproces: van inspiratie bieden tot tips voor het koken zelf, van recepten opslaan tot het delen met vrienden en familie.”

In de komende maanden worden de features van de app nog verder uitgebreid.

Enkele interessante cijfers over Dagelijkse kost

Niet enkel haalt de website van Dagelijkse kost momenteel gemiddeld 750.000 bezoekers per maand, ook op de sociale media van Dagelijkse kost is er een heuse community. Zo telt het kookplatform op Facebook ruim 271.000 volgers en meer dan 76.460 leden zijn actief in de besloten Dagelijks koken Facebookgroep. Op Instagram volgen een dikke 177.000 mensen de pagina van Dagelijkse kost.

Bovendien bewees het merk door de jaren heen ook dat koken zoveel meer is dan gewoon wat in de potten roeren. Dagelijkse kost weet jong en oud te beroeren en mee te voeren met allerlei acties in het teken van onder andere Kom op tegen Kanker, de Week van de Belgische Muziek, aangepaste uitzendingen in tijden van corona, de lancering van de Nationale Stoofvlees-frietdag en speciale reeksen zoals Dagelijkse zomerkost, Dagelijkse winterkost en Dagelijkse kinderkost.

De app van Dagelijkse kost is vanaf nu gratis te downloaden in alle app stores.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over