Ondanks deze uitzonderlijk moeilijke tijden voor de culturele wereld, komt Ars Musica ook dit jaar met een festival dat voor de gelegenheid is omgedoopt tot Solid·Ars. Een gevarieerd programma met een veelheid aan muzikale genres, met Belgische en internationaal gerenommeerde artiesten zoals Iva Bittova, Stephen O’Malley+Kassel Jaeger, Maja Ratkje, Daan Vandewalle, Claudia Solal, Henry Fourès, Cindy Castillo, Benoît Delbecq, Andy Moor, Clara Inglese, Anne-James Chaton, Linda Oláh, Olivier Mellano, Maarja Nuut, Manu Hernia, Marc Ducret en vele anderen. Solid·Ars gaat door van van 6 tot 27 november in Brussel, Bergen en Namen.

Dit jaar moest een heel uitzonderlijke editie worden, waarin de stem de hoofdrol zou spelen. De biënnale die de naam Vox had meegekregen, zou ons op ontdekkingstocht meenemen naar de verschillende stemtechnieken in de wereld, vertelt Directeur Bruno Letort. “Er zijn grote verschillen op te merken tussen hoe men de stem gebruikt in gezangen in Mongolië, de technieken van de Pygmeeën of de Inuits en de Westerse zangtradities. Wij hebben gezocht naar bruggen tussen deze uitzonderlijke stemtechnieken en al dan niet geschreven hedendaagse muziek en creatie”.

In de maand maart brak de sanitaire crisis uit, met verstrekkende en ongeziene gevolgen voor het cultureel leven. Plots werden talloze culturele evenementen geannuleerd en van de ene dag op de andere zaten duizenden artiesten zonder inkomen, wat meer dan ooit wijst op hun onzekere positie in een kwetsbare sector. “In volle periode van lockdown en gesloten landsgrenzen, moesten we beginnen nadenken over de komst van de musici en alle praktische zaken die daarbij kwamen kijken. We hebben heel snel moeten besluiten dat het voorziene programma helaas niet meer uitvoerbaar was”.

Het leidt geen twijfel dat podiumkunsten onlosmakelijk zijn verbonden met onze samenleving. Maar deze worden vooral uitgevoerd op plaatsen waar mensen samenkomen en elkaar ontmoeten. Het concert en de magie die daarbij ontstaat, creëren een bijzondere band tussen de toeschouwers en artiesten en leiden tot onvergetelijke momenten. Zo is ook het idee ontstaan om het thema van het festival te herbekijken. “Voor de artiesten is het heel zwaar om zes maanden zonder werk te zitten. Daarom wilden we solidair zijn met hen en onze subsidies delen met zij die zo zwaar zijn getroffen door de crisis. Dit zal uiteraard niet hun volledige seizoen goedmaken maar op die manier kunnen we op zijn minst ons steentje bijdragen”. Solid·Ars was een feit!

Muzikaliteit en solidariteit gaan hand in hand

Solid’Ars is een festival dat musici een podium biedt om te creëren en zich te laten horen. “De rode draad blijft de creatie, dat is nu eenmaal het DNA van ons festival. Per concert hebben we een speciale creatie voorzien en onze belangrijkste partners blijven de componisten. We zijn afgestapt van het thema van de stem en hebben ervoor gekozen een veel flexibeler creatief pad te volgen. Hierdoor kunnen de artiesten zelf kiezen waar ze de focus op willen leggen”. Het festival vindt plaats van 6 tot 27 november en de aanwezigen zullen een terra incognita betreden die wordt geanimeerd door solo-artiesten, duetten, kwartetten, kwintetten, ensembles of volledige orkesten.

Denken we maar aan de ondoorgrondelijke Rothko Chapel van Morton Feldman door Brussels Philharmonic, de bedwelmende boreale stemmen van Maarja Nuut, Linda Oláh en Maja S.K. Ratkje, de verrassende vocale poëzie van Anne-James Chaton, de hartverwarmende klanken van het duo NO&RD, de fascinerende klaagzang Jesus' Blood never failed me yet van Gavin Bryars uitgevoerd door het Orchestre Philarmonique Royal de Liège, de verbluffende manier waarop Stephen O’Malley de snaren van zijn gitaar aanraakt of de meeslepende muzikale sfeer van Lukas Ligeti voor Clara Inglese. Kortom, de komende herfst zal barsten van de meest uitlopende creatieve ontmoetingen.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over