Muziek als experiment... Met ‘wetenschap’ als thematische rode draad vindt van 18 november tot 2 december de nieuwe editie plaats van Ars Musica, al jaren hét brandpunt voor nieuw en hedendaags muzikaal werk. De veelzeggende titel voor deze editie luidt BIG SCIENCE, met een programma dat gaat van computergestuurd klankonderzoek tot bespiegelingen over de kosmos. De wetenschap bewijst telkens weer een dankbare inspiratiebron te zijn voor tal van nieuwe muzikale creaties. Tijdens de concerten die dit jaar gepland zijn droom je met open ogen en daal je af in de verbluffende diepte van onze verbeeldingskracht, met Laurie Anderson, Georges Aperghis, Brian Eno, David Krakauer, Martin Matalon, Jean-Luc Fafchamps of Philip Glass... Dit unieke festival heeft van ongedwongen muzikale ontdekkingen een handelsmerk gemaakt en laat jou daar graag aan deelnemen!

De titel BIG SCIENCE is in de eerste plaats een hommage aan het cult-album van Laurie Anderson dat in 1982, inmiddels 40 jaar geleden, werd uitgebracht. “Het avantgardistische experiment van BIG SCIENCE is ook vandaag nog even visionair,” vindt Bruno Letort, artistiek directeur van Ars Musica. Laurie Anderson is dit jaar dan ook ‘eregast’ van het festival. Ze is niet alleen componiste en beeldend kunstenares maar ook dichteres en zit nooit om een artistiek experiment verlegen. Anderson tekent voor twee concerten (waaronder één met Brussels Philharmonic op 1 december), een installatie met Hsin-Chien Huang: To the Moon, en de vertoning van twee films in Bozar (Heart of a Dog en Home of the Brave).

Wetenschappelijk bewezen muzikaliteit

Het 2022 programma van Ars Musica bekijkt wetenschap dus als een dynamisch, experimenteel en transdisciplinair element dat een rol speelt binnen het creatieproces van nieuwe muziek. Dat geldt zeker en vast voor de festivalopener Metropolis Rebooted: het filmconcert in Bozar waar één van de eerste cyborg/kunst cross-overs onder de loep wordt genomen (18/11, Metropolis van Fritz Lang met muziek van Martin Matalon).

Verwijzingen naar de wetenschap duiken in het programma ook op in de muzikale figuur van Albert Einstein (Einstein on the Beach van Philipp Glass door Ictus en Suzanne Vega op 30/11 in Bozar), in de futuristische verwondering voor de kosmos (On Mars van Brian Eno gekoppeld aan het grafische universum van François Schuiten op 19/11 in het Planetarium) en in de improvisaties met video en technologie tijdens het concert van David Krakauer en Kathleen Tagg (op 22/11 in de Hallen van Schaarbeek). Een ander highlight van het rijke en veelzijdige festival zijn de geschriften van Galileo Galilei zoals ze opduiken in de muziek van John Cage of Meredith Monk (Et pourtant elle tourne, 20/11 in les Brigittines).

Transdisciplinariteit

Filmkunst neemt deze editie een prominente plaats in op het festival met de wereldpremière van de symfonie Ombres célestes van Jean-Luc Fafchamps, tijdens Fiction Science; een avond gewijd aan de muziek van sciencefictionfilms op 25/11 in Bozar. Hier geniet je van grote klassiekers van het genre met Planet of the Apes, Encounter of the Third Kind en de niet te missen ouverture van 2001. A Space Odyssey. Componist Frédéric Verrières tapt van deze filmische inspiratiebron voor zijn nieuwe creatie Screening, die op 22 november in La Raffinerie wordt voorgesteld en waarin de woorden van Alfred Hitchcock worden omgezet in een gelaagde partituur van gebaren en geluid. Maar ook literatuur maakt haar opwachting op het festival. In het werk Migrants van Georges Aperghis duikt de roman Heart of Darkness van Joseph Conrad op en illustreert perfect het rijke creatieve potentieel van artistieke mengvormen.

Tot slot is er de tweede editie van het Bal contemporain dat een vrolijke en speelse vraag stelt: "hoe kan men hedendaagse muziek dansen?” Het bal, dat in 2019 reeds een groot succes was, zal doorgaan in het Maison du Peuple in Sint-Gillis. Dit keer neemt het Ensemble Spectra de muzikale omkadering voor zijn rekening.

Het is een tijd waarin wetenschap niet alleen een bron van hoop is, maar ook al te vaak een reden tot bezorgdheid vormt. Uitgerust met een grote dosis muzikale transdisciplinariteit en pop, nodigt de BIG SCIENCE editie uit om met nieuwsgierigheid naar wetenschap te kijken en in te schepen voor een experimentele muzikale reis.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: