Peter Croes

Regisseur-choreograaf Martin Michel heeft hoog ingezet op hoe maken we van Fame - intussen ook bijna 30 jaar oud - een verhaal dat aansluit bij de leef- en danswereld van nu. Wel, deze voorstelling is daar 200 procent in geslaagd. Bewerker Allard Blom heeft ook grote kuis gehouden in de tekst, waardoor deze Fame niet alleen meer 'to the point' maar ook meer 'to the heart' gaat. De cast levert - in een imposant decor - zonder meer en zonder uitzonding topprestaties af, zowel de solisten als het ensemble zijn zéér homogeen. Het is een feest om te zien en te voelen.

'Fame' is ook zoveel meer dan een dansmusical met een - meestal - flinterdun verhaal. Natuurlijk werken de dansers en acteurs zich in alle klassieke en moderne choreografieën behoorlijk in het zweet en in de maillot, maar ook in de hip hop broeken: het is een Fame van deze tijd, ik zei het al. Maar ook het verhaal - zoals het hier wordt gebracht - is sterk. Een verhaal van alles geven - vaak ook opgeven - en je dromen volgen om te geraken waar je wil, raakt je. Misschien herken je het ook, of had je het zo graag willen kennen in je leven, waar zich dat ook afspeelt.

Je gelooft elk gevoel, elk gebaar, elk woord op de scène. Het is ook geen typische 'feel good musical', er zit humor en aanstekelijke dans in maar ook behoorlijk wat opdoffers en ellende. Eén van de hoofdrolspelers - die de druk en de verleidingen niet aan kan - gaat ook dood. Maar dat maakt van Fame zo'n totaalbeleving voor de toeschouwer. Het ene moment zit je vrolijk te wiebelen met je benen, op een ander ogenblik zit je met een krop in je keel en een knoop in je maag.

De emoties, ook schitterend muzikaal ondersteund, beuken op de zaal in. Net als hun personages heeft het de acteurs vast bloed, zweet en tranen gekost om dit resultaat af te leveren, maar 'Fame' mogen ze van mij krijgen...niet alleen omdat je die roem zo graag wil als artiest maar vooral omdat ze het hier ook écht verdienen. En wat die tranen betreft, die heb ik ook hier en daar in de zaal gezien. Want als wat er op de scène gebeurt zo echt en gemeend is, zijn de reacties bij de toeschouwers dat ook.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: