Op de 50ste editie van Film Fest Gent is Ryûsuke Hamaguchi, een van Japans grootste regisseurs van de 21ste eeuw, geëerd met een Joseph Plateau Honorary Award. De prijs is een erkenning voor zijn diepsnijdende oeuvre met onder meer tien langspeelfilms die stuk voor stuk Hamaguchi's eloquente stijl etaleren. De filmmaker nam de award in ontvangst na een Creative Partnership Talk met componist Eiko Ishibashi tijdens de WSA Film Music Days.

Vrijdagnamiddag bekroonde Film Fest Gent regisseur Ryûsuke Hamaguchi met een Joseph Plateau Honorary Award, een prijs voor festivalgasten die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de filmkunst. Hamaguchi's aanwezigheid op het festival was fel geanticipeerd door het internationale publiek dat de 50ste editie bijwoonde. De regisseur kreeg de prijs na een intrigerende Creative Partnership Talk met componist Eiko Ishibashi, die de contemplatieve, jazzy score schreef voor Hamaguchi's Drive My Car. De Talk maakt dee luik van de WSA Film Music Days van Film Fest Gent, waar professionals uit de film(muziek)industrie jaarlijks samenkomen om te genieten van symfonische concerten en talloze paneldiscussies over de huidige hot topics in de sector. Op woensdagvond presenteerde Ishibashi in De Vooruit overigens haar nieuwste samenwerking met Hamaguchi. GIFT is een stille film volledig ondersteund door Ishibashi's dynamische live performance. GIFT werd ontwikkeld in combinatie met Hamaguchi's nieuwe speelfilm Evil Does Not Exist, die het levenslicht zag nadat Ishibashi hem had verzocht beelden te maken bij haar muziek. Evil Does Not Exist won de Grote Juryprijs op het 80ste filmfestival van Venetië en de prijs voor Beste Film op het BFI London Film Festival.

Een geboren verhalenverteller

Als een begenadigde verteller van humanistische fabels is Hamaguchi in korte tijd uitgegroeid tot een van de meeste opwindende stemmen in de hedendaagse Japanse auteurscinema. De regisseur brak internationaal door met films die emotioneel resoneren en die de complexiteiten van het leven - doorheen ontberingen, romantiek en het alledaagse - in beeld brengen. Zijn geduldige blik en gevoel voor ritme en karakterontwikkeling resulteren steeds weer in meeslepende portretten van herkenbare personages.

Ryûsuke Hamaguhi

Ryûsuke Hamaguchi (°1978), een alumnus van de Graduate School of Film & New Media aan de Tokyo University of Arts, verwierf in 2008 internationale belangstelling met zijn afstudeerfilm Passion. Na het werken aan enkele documentaires, regisseerde hij zijn grootse doorbraakfilm Happy Hour (2015), een vijf uur durend portret van het leven van vier vrouwen in de dertig. De film kreeg een Special Mention voor beste scenario op het filmfestival van Locarno. Het romantische melodrama Asako I & II (2018) streed mee voor de Gouden Palm in Cannes en bewees nog maar eens Hamaguchi's voldragen vertelkunst. In 2021 bestormde hij het festivalcircuit met twee films die beide werden geprezen als meesterwerken. Wheel of Fortune and Fantasy won een Zilveren Beer op de Berlinale en Drive My Car - Hamaguchi's bekendste werk tot nu toe - kreeg de prijs voor beste scenario in Cannes. Deze laatste ontving vier Academy Award-nominaties. Hamaguchi werd de derde Japanse regisseur die een nominatie binnenhaalde in de categorie Beste Regisseur. Drive My Car won uiteindelijk de Oscar voor Beste Internationale Film. Hamaguchi's nieuwste worp - Evil Does Not Exist, een enigmatisch eco-drama - ging in première op het filmfestival van Venetië en won er de Grote Juryprijs.

Met een groeiend oeuvre en een toewijding aan films die het innerlijke leven van personages onderzoekt, zal Hamaguchi een prominente stem blijven in de hedendaagse cinema.

Joseph Plateau Honorary Award

De Joseph Plateau Honorary Award wordt uitgereikt aan festivalgasten die een speciale bijdrage leverden aan de kunst van het filmmaken. De award zelf is een replica van professor Joseph Plateaus fenakistiscoop, een toestel waarmee hij een serie van opeenvolgende tekeningen doorlopend 'in beweging' kon brengen. De fenakistiscoop stond mee aan de basis van het idee van bewegende beelden en daarmee ook de basis van het filmmaken. In het verleden kregen onder meer Céline Sciamma (2022), Raoul Servais (2022), Andrea Arnold (2021), Viggo Mortensen (2020), Isabelle Huppert (2011), Agnès Varda (2006) en Morgan Freeman (2000) de prijs. De volledige lijst met winnaars vind je op de website.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: