26 juli vorig jaar. Drie toestellen van Ryanair versturen een noodoproep naar de luchtverkeersleiding in het Spaanse Valencia. Minstens één van die drie had te weinig brandstof aan boord.

Een aantal Ryanair-piloten getuigt anoniem dat dat geen toeval is, maar een duidelijke bedrijfsfilosofie. “Als ik nog maar net ben opgestegen van de luchthaven en enkele seconden later op mijn boardcomputer al het bericht krijg dat ik niet genoeg brandstof zal hebben voor een veilige landing," zo vertelt een Ryanair-piloot, "dan stel ik me daar soms wel vragen bij. En het gebeurde vorige week nog.”

“We worden onder druk gezet om zo weinig mogelijk benzine mee te nemen. Net genoeg, om nog net reglementair te zijn. Maar we flirten met de grens. Als we nog maar een beetje moeten uitwijken, dreigen we in de problemen te geraken”, getuigt een andere piloot.

“Nonsens”, reageert Michael O’Leary, de grote baas van Ryanair. “Onze piloten mogen zelf beslissen hoeveel brandstof ze meenemen, niet de directie. Zij zijn verantwoordelijk voor hun toestel en niemand anders”.

Michael O’Leary, één van de rijkste Ieren, is erin geslaagd om van Ryanair op 20 jaar tijd, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa te maken. En de goedkoopste, door onder andere te besparen op service en comfort. Maar volgens de klokkenluiders-piloten bespaart O’Leary ook op personeel en dwingt hij piloten om zelfs te vliegen als ze ziek zijn.

Neemt Ryanair onverantwoorde risisco’s om de goedkoopste te zijn? Antwoorden in Telefacts 360.

Telefacts 360 vanavond om 23.05 op vtm

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: