Snelle luxewagens, voor autoliefhebbers is het de ultieme droom om er één op de oprit te hebben staan. Niet iedereen kan zich die droom echter permitteren. Het is dus een kunst én een vak apart om de supersportwagens, die honderdduizenden euro’s kosten, aan de man te brengen. Telefacts Zomer verdiept zich in de verkoop van supersportwagens. Wie zijn de (ver)kopers van deze luxepareltjes?

Een van de meeste succesvolle verkopers in Groot-Brittannië is Tom Hartley. Hij ging nooit naar de middelbare school, maar is geboren met een passie voor supersportwagens. Die passie werpt z’n vruchten af: Hartley verkoopt elke week tot vijf miljoen euro aan klassieke en nieuwe modellen.

Bijna alle verkopers van supersportwagens zijn mannen. Toch waagt er zich ook een vrouw in dit testosteronwereldje: Saba Amari. Zij runt samen met haar man een bedrijf met een miljoenenomzet. Ze verkoopt ook steeds meer supersportauto’s aan vrouwen. “Als een vrouw telefoneert of langskomt, dan weet ze precies wat ze wil. Ze hebben vaak een goede smaak. Als ik een vrouw een auto verkoop, praten we niet over auto's, maar over rode lakzolen, handtassen en reizen.”

Door de stijgende vraag wagen steeds meer dealers zich op deze markt. Zelfs gewone garages grijpen hun kans om grote deals te sluiten. Bij ‘Big Cars’ verkopen ze alle merken: van Fiesta’s tot BMW’s, maar nu heeft de zaakvoerder 420.000 euro uitgegeven aan drie supersportwagens voor zijn nieuwe showroom. De verkopers staan onder hoge druk om de auto’s aan de man te brengen. Ze hebben zelf nog nooit met een Ferrari gereden, laat staan er één verkocht.

Supersportwagens, donderdag om 22.15 in Telefacts Zomer

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over